ישראל, יפן, יחתמו על הסכם שיתוף פעול לתמיכה במו"פ תעשייתי

החתימה במסגרת ביקורו של שר הכלכלה היפני בישראל, במסגרת חיפוש של חברות יפניות אחר מנועי צמיחה


11:31 ,06.07.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

שר הכלכלה היפני טושימיצו  מוטאגי הגיע הבוקר (א') לביקור בישראל בראש משלחת הכוללת נציגות בכירה של משרד הכלכלה, האמון על התעשייה היפנית, המו"פ התעשייתי וקידום טכנולוגיות הסייבר ביפן, כמו גם נציגי תעשייה בכירים.

 

במסגרת הביקור יחתום שר הכלכלה נפתלי בנט עם עמיתו היפני על הסכם שיתוף פעולה לתמיכה מקבילה בפרויקטים של מחקר ופיתוח תעשייתי משותף בין חברות ומוסדות מחקר ישראלים ויפנים.

 

במהלך ביקורה בישראל תשתתף המשלחת היפנית בסמינר, בו יוצגו אפשרויות והזדמנויות לשיתופי פעולה כלכליים ומסחריים בין שתי המדינות. את הסמינר, המאורגן על ידי מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה וארגון ג'טרו, יפתחו השר ומנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג, ומוזמנים אליו אנשי עסקים ישראלים ונציגי החברות היפניות המצטרפים לביקור.

 

בנט: "אנו ממשיכים במאמצים לחיזוק הקשרים הכלכליים עם מדינות מזרח אסיה והדבר בא לידי ביטוי גם בהסכם לתמיכה מקבילה במו"פ תעשייתי בין יפן לישראל. מדובר בהסכם המייצג שינוי דרמטי במדיניות היפנית בכל הנוגע ליחסים הכלכליים עם ישראל. שיתופי פעולה בינלאומיים במו"פ מהווים מנוף חשוב מאין כמוהו לפריצת חברות ישראליות לשווקים חדשים. ההסכם הזה יהווה פלטפורמה ליוזמות משותפות וקידום חדשנות. ההסכם יאפשר לחברות ישראליות גישה לשוק היפני".

 

המדען הראשי במשרד הכלכלה אבי חסון, האמון על הפעילות הבינלאומית במו"פ התעשייתי: "התקופה הנוכחית, בה החברות היפניות הגדולות מחפשות מנועי צמיחה חדשים דרך חדשנות טכנולוגית ועסקית, יכולה להיות חלון הזדמנויות מצוין לחברות ישראליות בכלל ולחברות הזנק בפרט בכל תחומי הטכנולוגיה".

 

הנספח המסחרי של משרד הכלכלה בטוקיו איתן קופרשטוך: "מזה כשנה גוברת התעניינות המגזר העסקי היפני במדינת ישראל ובשיתופי פעולה עם גורמים ישראלים. בשנה האחרונה בלבד השתתפו מעל 6,000 אנשי עסקים יפנים באירועים אותם מארגנת הנספחות המסחרית של משרד הכלכלה ביפן בתחומים שונים, כשבולט במיוחד הוא סקטור הטכנולוגיות ההגנתיות, כולל תחומי הגנה קיברנטית".

 

קופרשטוך ציין את ההתעניינות הגוברת של מוסדות פיננסיים יפנים בישראל ואת ההצלחות של חברות קוסמטיקה ישראליות ביפן. מגמה נוספת, לדבריו, היא העלייה המשמעותית במספר המשלחות של חברות פרטיות יפניות לישראל; בחודשים האחרונים ביקרו בישראל שלוש משלחות של ארגונים עסקיים מיפן.

 

ממינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה נמסר כי היצוא ליפן הסתכם בשנת 2013 ב-762.4 מיליון דולר, לעומת 953.1 מיליון דולר בשנת 2012. הנתונים משקפים ירידה של כ-20%. הירידה משקפת את השפעות הפיחות הדרסטי במטבע היפני, שאיבד כ-25% מערכו בתקופה קצרה של כ-10 חודשים.

 

היצוא הישראלי ליפן הוא מגוון יחסית. מוצרי הייצוא המובילים הם: מכונות וציוד חשמליים ומכשירים, מכשירים וכלים אופטיים ורפואיים, פלסטיק ומוצריו, כימיקלים אורגניים, פירות וירקות, מכונות ומכשירים מכניים וציוד מחשבים.

 

יבוא הסחורות מיפן הסתכם בשנת 2013 ב-1.4 מיליארד דולר, לעומת כ-2.08 מיליארד דולר ב-2012. הנתונים משקפים ירידה של כ-30.8% בשיעור היבוא. מוצרי הייבוא המובילים ליפן: מכונות ומכשירים מכניים וציוד מחשבים, כלי רכב ומכונות וציוד חשמליים.