לין: החוק לעידוד השקעות הון הוא אחד החוקים המפלים והמעוותים

לדברי יו"ר איגוד לשכות המסחר, החוק מעודד יצוא תעשייתי, כשאין בו כל דרישה לבצע השקעות חדשות וליצור מקומות עבודה


00:00 ,06.05.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין, שכיהן בעבר כממונה על הכנסות המדינה, הגיב לתגובת משרד האוצר ביחס לחוק עידוד השקעות הון, לפיה יש להמשיך להעניק הטבות מס מכוח עידוד השקעות הון ולדבוק באופן בו הן מוענקות, באומרו, "החוק במתכונתו הנוכחית הוא אחד החוקים המפלים והמעוותים שנוצרו בישראל. קשה להבין כיצד משרד האוצר אינו מתמודד כבר עכשיו עם בעיה זו".

לדברי לין, "החוק אינו חוק לעידוד השקעות הון, אלא חוק לעידוד היצוא התעשייתי. בחוק החדש אין כל דרישה לביצוע השקעות הון חדשות וליצירת מקומות עבודה חדשים. הקריטריון המרכזי המזכה בהטבות מס מופלגות הוא ביצוע יצוא תעשייתי של 25%. החוק מפלח את כל המגזר העסקי לרוחבו בנדבכים של אפליות בלתי הוגנות ובלתי צודקות".

לין הוסיף שהחוק גורם לאפליה לרעה בתוך מגזר התעשייה של חברות יצואניות לעומת חברות הפועלות בעיקר בשוק המקומי ויוצרות מקומות עבודה;גורם לאפליה של יצוא שירותים בעל ערך מוסף גבוה לעומת יצוא תעשייתי בעל ערך מוסף נמוך יותר; לאפליה לרעה של הפריפריה לעומת המרכז, שכן עיקר המפעלים הנהנים מהחוק נמצאים במרכז ולא בפריפריה; וגורם לאפליה לרעה של כלל המגזר העסקי בישראל לעומת קבוצה מצומצמת של מפעלי תעשייה".

לין: "מתוך רצון לפשט את החוק לעידוד השקעות הון יצרו פרדוקס. החוק הפך להיות לחוק של אנטי השקעות הון: בתכנון מס פשוט יכול מפעל תעשייתי שאינו עומד בדרישת יצוא של 25 אחוז לסגור קווי יצור ולפטר עובדים המוקצים לשוק המקומי ובדרך זו להעלות את שיעור היצוא מעבר ל-25 אחוז".

לין הדגיש כי הביקורת אינה על החברות היצואניות ועל חברות העילית ואסור להסיט את תשומת לב מהנקודה המרכזית - החברות הנהנות אינן אשמות ותרומתן למשק גבוהה מאוד, אולם הביקורת היא על מדיניות כלכלית מפלה וכושלת היוצרת במשק הישראלי, אי צדק משווע וחסר היגיון.