לין לרשות התחרות: פעילות חריגה של אמזון מונעת תחרות בתנאים שווים

טוען לאור המבצע עליו הכריזה אמזון לאחרונה כי על רשות התחרות לבדוק אם פעולותיה של אמזון אינן נוגדות עקרונות של תחרות שווה והוגנת מול המגזר הקמעונאי בישראל


12:20 ,14.11.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, שלח אתמול מכתב למיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות, בדרישה כי תבדוק אם פעולותיה של אמזון אינן נוגדות עקרונות של תחרות שווה והוגנת, ובמיוחד ביטול הוצאות משלוח. לין מתייחס במכתבו למבצע עליו הכריזה אמזון לפיו רכישה העולה על 49 דולר תזכה את הקונה מהוצאות המשלוח.

 

לין כותב להלפרין כי הוא מבקש שרשות התחרות ״תיכנס לבדיקה מעמיקה בכל הקשור להתנהלותה של אמזון בשוק המקומי, ובעיקר ביצוע מהלכים חריגים  המייצרים תחרות בלתי שווה המסכנת מגזר עסקי גדול בישראל״.

 

לין מתייחס במכתבו למאמר שפורסם בדצמבר 2017 ועסק באסטרטגיה של אמזון בשוק הקנדי אותה הוא מכנה ״טורפנית״ ולפיה אמזון חודרת לשוק חדש דרך קביעת מחירים טורפניים המנוגדים לחוקי ההגבלים. בדרך זו, היא מוציאה מהשוק לאחר זמן מתחרים רבים ובשלב מאוחר יותר מעלה מחירים במצב של תחרות פחותה. רשימה זו מציירת אסטרטגיה פסולה, המסכנת ישירות קמעונאים רבים ושאינה לטובת הצרכן.

 

״אין מדובר בתחרות בתנאים שווים״, כותב לין להלפרין. ״מדובר במה שניתן לכנות ׳מחירים טורפניים׳ לתקופה קצובה שנועדו להשמיד מתחרים. בתקופה בה המחירים מאוד נמוכים כולם יכולים לחגוג. אבל מאוחר יותר מסתבר כי זאת במחיר כבד של השמדת עסקים לגיטימיים וחזרה למחירים גבוהים יותר״.

 

לין טוען בפני הלפרין כי אסור שתופעה כזו תתרחש בישראל. ״אמזון, עם משאבי הענק שלה יכולה להרשות לעצמה ליצור מצב של מחירים מתחת לעלויות. זו אינה תחרות הוגנת, ואינה תחרות שווה. אסור לנו להיות נאיביים ואסור לנו להתעלם מניסיון העבר בארצות אחרות, ובמיוחד אסור לנו להתמהמה ולהפקיר את המגזר הקמעונאי שהיום מקיף לא פחות מ-300,000 מועסקים. זו תהיה טרגדיה אם לא נדע לתת להם את ההגנה ההוגנת המגיעה להם ובזמן המתאים״.