לקראת אישור: הלוואות בין אנשים פרטיים באינטרנט

הצעת שר האוצר לאפשר הלוואות בין אנשים פרטיים באינטרנט אושרה פה אחד בוועדת הרפורמות בכנסת. לראשונה: גם עסקים קטנים יוכלו להשתמש בשירות


14:52 ,29.06.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

הצעת שר האוצר לאפשר הלוואות בין אנשים פרטיים באינטרנט אושרה אמש (ד') פה אחד בוועדת הרפורמות בראשות ח"כ רחל עזריה לקריאה שנייה ושלישית.

 

חברות P2P הינן פלטפורמות טכנולוגיות המפגישות בין אזרחים המעוניינים בהלוואה לאזרחים אחרים המעוניינים להשקיע את כספם באמצעות מתן הלוואה, כך ששני הצדדים נהנים מהעסקה, היות שעלויות התיווך הבנקאי נחסכות. חברות אלו הן חלק ממהפכת הפינטק אשר מביאה טכנולוגיה חדשה לתעשייה הפיננסית בכלל ולתחום האשראי הצרכני בפרט.

 

במסגרת החוק נקבע כי לראשונה גם עסקים קטנים יוכלו להשתמש בשירות וליטול הלוואת בהיקף של עד מיליון ₪ לעסק. בנוסף, נקבע בחוק כי יינתנו הגנות ינוקא לחברות הקיימות וכי הבנקים לא יוכלו להקים פלטפורמות מתחרות במשך 3 השנים הקרובות.

 

בעקבות תלונות מצד השחקנים בשוק על קשיים אשר מערימה המערכת הבנקאית, נחתם במסגרת דיוני הוועדה מזכר הבנות בין הפיקוח על הבנקים לבין רשות שוק ההון אשר יסדיר את התנהלות החברות מול הבנקים ויסיר את החסמים המעכבים את התחרות.

 

במטרה להגביר את התחרות ולאפשר למלווים וללווים תנאים טובים יותר בלקיחת ובמתן הלוואות, ההצעה שאושרה מסדירה את התחום וקובעת כללים להגנה על המשקיעים והלווים בפלטפורמה. הסדרת התחום תעניק לגיטימציה לשחקנים הפועלים בו ואפשרות להרחיב משמעותית את נפח הפעילות שלהם.

 

לחברות אלו פוטנציאל ליצירת איום תחרותי על המערכת הבנקאית ולהגברת התחרות על אשראי קמעונאי. בנוסף, החברות מספקות אלטרנטיבה למשקיעים אשר חפצים באפיק השקעה חדש ובעל פוטנציאל רווח וללווים שמעוניינים בריבית אטרקטיבית.

הפיקוח על חברות אלו יעשה על ידי רשות שוק ההון.