מינהל סחר חוץ: גידול של קרוב ל- 70% ביצוא הישראלי בעשור החולף

בעשור החולף, היצוא לסין גדל פי חמישה, תמיכה מצטברת של כ-430 מיליון שקלים ביצואנים, 7 הסכמי סחר חדשים ועסקאות בשווי של כ-4.3 מיליארד דולר. יצוא השירותים הישראלי צמח בעשור החולף בכ-160%


10:54 ,30.12.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה מסכם בימים אלו מספר נקודות ציון חשובות בעשור החולף, אשר היה גדוש מאוד בעשייה כלכלית למען קידום היצוא ומשיכת השקעות זרות לישראל.

 

על פי תחזיות מינהל סחר חוץ, שנת 2019 תשבור שיא נוסף ביצוא הישראלי, אשר צפוי להגיע לכ-114 מיליארד דולר. נתון זה מהווה גידול של כ-4.5% לעומת נתוני השנה הקודמת. במבט על העשור החולף, היצוא ב-2019 מציג נתוני גידול של כ-68% לעומת היצוא בשנת 2009 אשר עמד על כ-67.7 מיליארד דולר. בשיעור שנתי ממוצע - היצוא הראה צמיחה שנתית ממוצעת של כ-5.3% מדי שנה.

 

נתונים אלו מראים תמונה חלקית בלבד, שכן הנתון המרשים ביותר הינו הקפיצה האדירה שביצע יצוא השירותים מישראל, אשר חלק נכבד בו מהווה יצוא ההייטק הישראלי. יצוא השירותים הישראלי צמח בעשור החולף בכ-160%, מהיקף של כ-21.5 מיליארד דולר בשנת 2009, לכמעט 56 מיליארד דולר בשנת 2019. בהסתכלות שנתית ממוצעת- מדובר בגידול של למעלה מ-10% לשנה - כל שנה. רק בשנה החולפת, יצוא השירותים צמח בכ-11.7%. קצב הגידול המרשים של יצוא השירותים הביא לכך שבשנת 2019 שיעורו מכלל היצוא צפוי לעמוד על כ-49% מכלל היצוא, בעוד שב 2009 שיעורו עמד על כ-32% בלבד.

 

לאן מייצאים?

 

בהסתכלות על התמהיל הגיאוגרפי של היצוא (סחורות ללא יהלומים), גם כאן חלו תמורות משמעותיות בשנים האחרונות. אם בשנת 2009 כ 18% בלבד מיצוא הסחורות ללא יהלומים הופנו למדינות אסיה, הרי שבשנת 2019 היצוא למדינות אסיה צפוי להוות כ 22% מכלל היצוא.

 

גידול משמעותי נרשם גם בגזרת אמריקה הלטינית אשר היצוא אליה צמח בלמעלה מ 40% (גידול של כ 584 מיליון דולר בעשור החולף) והיא מהווה כיום יעד לכ-5% מכלל יצוא הסחורות ללא יהלומים של ישראל. בין השווקים המשמעותיים שהיצוא אליהם גדל באופן ניכר ניתן למנות את סין, טורקיה, ברזיל, צ׳ילה, טאיוואן, יפן ועוד.

 

סיוע לתעשייה הישראלית

 

בעשור האחרון, מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה עודד באופן אקטיבי את הגדלת וגיוון היצוא במגוון של כלים, בין היתר באמצעות כלים ייעודיים לשווקים מתפתחים וחדשים באסיה, אפריקה, אמריקה הלטינית ועוד. בין אלו ניתן למנות את קרנות הסיוע שהמינהל מפעיל בחמש השנים האחרונות, במסגרתן ניתנה תמיכה בסך של כ 430 מיליון ש"ח לכ-1,000 חברות ישראליות. במסגרת קרנות אלו, ניתנה גם העדפה לשווקי יעד בסין, יפן והודו באמצעות תמיכה מוגדלת.

 

הסכמי סחר – 7 הסכמים חדשים בעשור

 

לצד אלו, כגוף המוביל את מדיניות סחר חוץ של מדינת ישראל, מינהל סחר חוץ הרחיב באופן משמעותי את מערך הסכמי אזור הסחר החופשי של ישראל, המייצרים יתרון תחרותי ועסקי ממשי עבור החברות הישראליות אל מול חברות ממדינות אשר אין להן הסכם אזור סחר חופשי עם אותה מדינה. במסגרת פעילות זו, נחתמו, שודרגו וסוכמו 7 הסכמי סחר חופשי עם מדינות כגון דרום קוריאה, אוקראינה, פנמה, קולומביה וקנדה. זאת לעומת 7 הסכמים בלבד שהיו בתוקף בשנת 2009. כמו כן, מנהל המינהל משא ומתן בימים אלו עם מגוון שווקים נוספים ומשמעותיים דוגמת סין, וייטנאם, רוסיה, בלארוס, קזחסטן, קירגיסטן, ארמניה, גוואטמלה ועוד.

נוסף על אלו, בשנה החולפת המינהל החל לטפל בכלי נוסף ומשמעותי ביותר עבור היצואנים הישראליים באמצעות האגף לפיקוח על הייצוא הדו-שימושי והאב״כ מכוח החוק הישראלי ובהתאם להסדרים הבין-לאומיים בתחום, כמו גם פיקוח על היצוא בתחום האב״כ, לצורך מניעת הפצה של כלי נשק וטכנולוגיות, לרבות נשק להשמדה המונית, לגורמים המקדמים טרור בין-לאומי.

 

אלי כהן, שר הכלכלה והתעשייה: ״נתוני היצוא של העשור האחרון הינם הוכחה למצבה הכלכלי הטוב של כלכלת ישראל. אחרי שב-2018 היצוא הישראלי חצה את רף ה-110 מיליארד דולר, בשנת 2019 ישבר שיא נוסף ביצוא שצפוי להגיע ל-114 מיליארד דולר, לצד גידול של קרוב ל-70% בעשור החולף. ליצוא הישראלי חשיבות גדולה לכלכלת ישראל, הוא קטר הצמיחה של המשק הישראלי ומקור מרכזי לתעסוקה יציבה ושגשוג כלכלי וחברתי. הזירה הבינלאומית מציבה אתגרים בפני היצואנים הישראליים אשר תכניות הסיוע של משרד הכלכלה והתעשייה, יחד עם הסכמי הסחר עליהם חתומה מדינת ישראל, מסייעים להם בהתמודדותם בשווקים הבינלאומיים״.

 

אוהד כהן, מנהל מינהל סחר חוץ: ״העשור החולף היה עשור גדוש ורווי עשייה ופעילות כלכלית של מינהל סחר חוץ. הנתונים מלמדים על קפיצת מדרגה שעשה היצוא הישראלי בעשור החולף, קפיצה שתרמה תרומה משמעותית לחיזוק הכלכלה הישראלית ולחיזוק התעשייה והעסקים בישראל. אני גאה שמינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה תרם להישגים אלו באמצעות מגוון הכלים שאנו מפעילים, בהם מערך הנספחים הכלכליים, קרנות הסיוע, הסכמי הסחר החופשי והפיקוח על היצוא הדו שימושי. אנו נמשיך גם בעשור הבא לקדם את היצוא הישראלי, לקדם השקעות זרות ולסייע ליצואנים הישראליים ולכלכלה הישראלית להגיע לשיאים חדשים״.