מערכת בתי המשפט היא המשרד הממשלתי הגרוע מבחינת בירוקרטיה

לקראת הבחירות מחר מפרסם איגוד לשכות המסחר את נתוני מדד הבירוקרטיה לשנת 2012. במקום הראשון ניצב משרד התחבורה


00:00 ,21.01.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

לקראת הבחירות לכנסת שיתקיימו מחר (ג'), מפרסם איגוד לשכות המסחר את נתוני מדד הביורוקרטיה לשנת 2012, המבוצע באמצעות חברת "SQ השביל שלך להצלחה" וקבוצת גיאוקרטוגרפיה.

מהנתונים עולה, שברבעון האחרון של 2012 לא חל שיפור בהתנהלותם הביורוקרטית של משרדי הממשלה שנמדדו במהלך השנה - הבריאות, תחבורה, פנים, אוצר, תמ"ת, המוסד לביטוח לאומי ומערכת בתי המשפט. זאת ועוד, בהשוואה רבעונית עולה שהשנה החולפת התאפיינה בירידה הדרגתית ומתונה בציוני המדד.

מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר וחברת SQ בודק את איכות השירות וחוויית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים והוא מורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפניה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין: "הרגולטור הישראלי אימץ את הגישה שהציבור הוא אוסף של אנשים חסרי שיקול דעת וצריך לפרוס עליהם הגנה מעבר לזו הנפרסת על ילדי הגן. הממשלה הנוכחית כשלה בצמצום משמעותי של הביורוקרטיה והרגולציה והישגיה בקידום יעד זה היו קלושים ביותר".

לדברי שי חיון, מנכ"לSQ - השביל שלך להצלחה: "עם כניסתה של הממשלה ב 2009 מדדנו ירידה חדה בשירות וקיים חשש כי גם תחילת 2013 תהיה כזו, אלא אם כן תישמר רמת הקשב לנושא בקרב הנהלות המשרדים שיבינו שאין פסק זמן בעסקים ולכן אין מקום לפסק זמן בשיפור השירות וצמצום הביורוקרטיה".

המוסד הביורוקרטי ביותר, ולפיכך הגרוע ביותר, עבור המגזר העסקי הינו מערכת בתי המשפט. לאחר שני רבעונים של עלייה ברמת שירות, חזרה מערכת בתי המשפט ברבעון האחרון של 2012 עם ציון מדד של 6.22, לאותה רמת השירות של רבעון 4 אשתקד. בהסתכלות שנתית, בשנת 2012, חל שיפור בשירות של מערכת בתי המשפט, מציון מדד של 5.80 לציון 6.20.

במקום השישי והלפני אחרון נמצא משרד הפנים, שהציג לאורך השנה מגמה מעורבת. לאחר שברבעון 3 תפס את המקום האחרון במדרג המשרדים, המשרד מסיים את השנה במקום השישי עם ציון של 6.60, מעט נמוך יותר משנה שעברה אז עמד ציון המשרד על 6.77.

במקום החמישי נמצא משרד הבריאות, שמסיים את השנה במקום הלא מחמיא עם ציון מדד של 6.73, כאשר ברבעון 4 ציון מדד הנמוך מכל הרבעונים הקודמים של השנה. יש לציין כי בשנת 2011 ציון המשרד עמד על 6.3 כך שנראה שיפור בשנה האחרונה.

במקום הרביעי נמצא משרד האוצר, ששומר על ציון מדד יציב יחסית בין הרבעונים: 6.70 ברבעון הנוכחי לעומת 6.87 ברבעון הקודם. בהסתכלות שנתית המשרד עלה מציון 6.42 בשנת 2011 לציון 6.76 בשנת 2012.

במקום השלישי נמצא הביטוח הלאומי. לאחר שהציג ציון שיא של 7.49 ברבעון הראשון של 2012, חלה מאז ירידה הדרגתית ומתונה לאורך השנה והוא מסיים את השנה עם ציון רבעוני נמוך (6.64). עם זאת, הציון השנתי של המשרד ממקם אותו במקום השלישי. המשרד מציג שנתיים רצופות של עליה בציוני המדד ובשנת 2012 חוזר לרמת שירות שאפיינה אותו בשנת 2008.

במקום השני נמצא משרד התמ"ת. לאחר שברבעון 3 חלה ירידה ברמת השירות, הרי שברבעון האחרון נרשמה עלייה חיובית והמשרד כמעט זוכה בראשות המדד. בהסתכלות שנתית המשרד שומר על ציון מעל 7 שנה שנייה ברציפות, נקווה שימשיך כך ואף ישתפר.

במקום הראשון והנוח ביותר לעסקים נמצא משרד התחבורה, שקיבל ציון גבוה של 7.31 ברבעון 4 ושומר בעקביות על המקום הראשון ומציג פער משמעותי מיתר המשרדים. ראוי לציין כי זהו המשרד היחיד שמציג שלוש שנים ברציפות ציון מדד שנתי מעל 7.