משרד התחבורה: האוצר אישר לתגבר את חברות התח״צ באוטובוסים פרטיים

התגבור יעשה בקווים העמוסים, וישנה היערכות לקליטת כמה מאות אוטובוסים מדי יום. יו״ר ועדת הכלכלה מרגי: הוועדה קוראת למשרד התחבורה לקבוע קריטריונים לקליטה שוויונית ותחרותית של אוטובוסים מהחברות הפרטיות


12:45 ,15.07.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ יעקב מרגי, התכנסה אתמול לדיון במשבר חברות ההסעה, בשילוב אוטובוסים פרטיים ומוניות בתחבורה הציבורית ובפיקוח על התחבורה הציבורית בצל הקורונה. היו״ר מרגי ציין כי במקרה של חברות ההסעה הפרטיות הפתרון יכול להיות שילובן במערך התחבורה הציבורית.

 

הדיון התקיים לבקשת ח״כ יבגני סובה וחברות הכנסת סונדוס סלאח ושרן השכל. ח״כ סובה ביקש להסדיר את סוגיית ההלוואות של בעלי האוטובוסים הפרטיים, שלא עובדים ולא יכולים לעמוד בתשלומים. הוא קרא לדחות את התשלומים לתקופה נוספת. ח״כ סלאח אמרה כי ישנם נהגים שהוצאו לחל״ת ולא הוחזרו ואף פוטרו, וישנה אי בהירות באשר להנחיות משרד התחבורה. לדבריה, ״אנשים מחכים לתחבורה ציבורית שלא מגיעה והנחיות משרד הבריאות לא ברורות״. ח״כ השכל הוסיפה כי צריך לאפשר לחברות ההסעה הפרטיות להשתלב במערך התחבורה הציבורית. ח״כ תמר זנדברג הוסיפה כי במקום לתת לחברות פיצוי אפשר לתת להן עבודה.

 

סגן מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רן שדמי, אמר כי חלה ירידה בכמות הנוסעים, ולמרות זאת המשרד פנה לוועדת החריגים באגף החשב הכללי באוצר וקיבל אישור להיערך לקליטת כמה מאות אוטובוסים שיתגברו את מפעילי התחבורה הציבורית. הוא הוסיף כי התגבור יעשה בקווים העמוסים, וכי ישנה היערכות לקליטת כמה מאות אוטובוסים מדי יום. עוד הוא ציין כי כדי לקלוט חברות הסעים צריך לתת להם יום עבודה שלם ולא רק קו אחד.

 

יו״ר ארגון חברות ההסעה, ניסים סרוסי, אמר מנגד כי החברות יכולות לעשות גם מסלול של קו אחד, והוסיף כי בבית יושבים למעלה מ-7,000 נהגים ללא עבודה עם הפסדים של יותר  מ-1.2 מיליארד שקל. הוא הוסיף כי החברות הפרטיות עדיין לא נהנות מהתגבור עליו הצהיר שדמי, ואמר כי חברות התחבורה הציבורית מחזיקות גם חברות פרטיות וצריך לדאוג שלא תהייה העדפה שלהן. עוד הוא ציין כי המחזור של חברות ההסעה הוא מעל 100 מיליון שקל, ולכן הן לא זכאיות לפיצוי במסגרת התוכנית החדשה של הממשלה. אופיר חדד, החבר בארגון חברות ההסעה, הוסיף: ״משרד התחבורה צריך לדאוג שלא רק בזכות קשרים אישיים תהייה לנו עבודה, צריך חלוקה שוויונית של הקווים שיתווספו״.

 

נציגת ארגון תחבורה בדרך שלנו, לילך חייבי מנחם, אמרה כי צריך לבנות נוהל מיוחד למצבי חירום, ולהעביר מידע לנוסעים בצורה מסודרת. מייסד ארגון 15 דקות, יוסי סעידוב, אמר כי הנוסעים חיים ברולטה רוסית. לדבריו, ״אי אפשר לדעת אם אוטובוס יעצור או מה תהייה רמת הצפיפות, אם יהיה מזגן או לא. במקום לתגבר נסיעות אנחנו מקבלים את המצב ההפוך״. מנכ״ל ארגון האינטרס שלנו, אלעד מלכה, אמר כי יש ירידה בביקוש, אבל לפני הקורונה הביקור עמד על יותר ממאה אחוז, כך שלא מדובר בירידה של 40% בקיבולת. לכן התפוסה עדיין גבוהה.

 

היו״ר מרגי סיכם את הדיון ואמר כי ״הוועדה קוראת לממשלה להאריך את ההתקשרויות המכרזיות בין השלטון המקומי לחברות ההסעה, תוך התחשבות בכל תקופת הקורונה. כמו כן מבקשת הוועדה מהאוצר למצוא מנגנון סיוע כספי לחברות הסעה עם מחזור של עד 120 מיליון שקל". עוד הוסיף היו"ר מרגי כי הוועדה מברכת את משרד התחבורה על קליטת אוטובוסים פרטיים לתגבור התחבורה הציבורית, אך קוראת למשרד לקבוע קריטריונים לקליטה שוויונית ותחרותית ולדווח לוועדה על כך תוך שבועיים. הוא אף קרא לממשלה לאפשר לבנקים לדחות פירעון הלוואות לחברות הפרטיות לפחות בשנה, ובמינימום בירוקרטיה.