סימנט לשר הכלכלה: עצור את המחטף לייקור מחירי המלט והבטון

עו״ד דרור שטרום, המייצג את חברת סימנט, לשר הכלכלה: אסור שבימים אלה של משבר חריף בענף הבניה והזעזועים בכלכלת ישראל דווקא משרד הכלכלה יפעל לחסום את התחרות בשוק ולהעלות מחירים תוך פגיעה חמורה באלפי קבלנים ומפעלי בטון קטנים


13:14 ,16.04.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

״דווקא בימים אלה הממונה על הסחר במשרד הכלכלה מתכוון לכנס וועדה במטרה להעלות בעשרות מונים את המס המוטל על ייבוא מלט לישראל. מדובר במחטף שמטרתו לחסום את התחרות בתחום המלט בישראל ולהעלות את יוקר המחיה" כך מתריע עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, בפנייה דחופה שהוציא ערב החג לשר הכלכלה אלי כהן. זאת על רקע כוונתו של דני טל, הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה להודיע ביום חמישי הקרוב (16/4) על כינוס הוועדה המייעצת לשר הכלכלה ולהחליט על ייקור ההיטל על המלט המיובא, תוך שהוא מסתמך על נתונים מהשנים 2016-2017 שכבר אינם רלוונטיים במציאות הנוכחית של משבר הקורונה ומשבר הנדל״ן בישראל.

 

שוק המלט בישראל נאמד בכ-10 מליון טונות בשנה עם גידול ממוצע של כ-3.5% בביקוש למלט ומוצריו מדי שנה. המלט מהווה מרכיב חיוני לתשתיות אזרחיות ובכלל זה תשתיות לאומיות וענף הדיור, וכן לשימושים  צבאיים ובכלל זה עבודות תשתית וביצורים וכחומר גלם לתעשיית הבטון המעסיקה אלפי עובדים. בארץ פועלים כיום שני מפעלי מלט המסוגלים לספק, ביחד, כ-70% מצרכי המלט של השוק המקומי. על מנת להשלים את היקף המלט הנדרש לשוק המקומי, פועלים בישראל מספר יבואני מלט כאשר מאז שהשוק המקומי נפתח לתחרות, מחירי הבטון בישראל ירדו בכ-30% המהווים חיסכון שנתי של כ-3 מיליארד ש"ח למשרדי הממשלה, הרשויות המקומיות ולציבור רוכשי הדירות. בעקבות תלונה שהגישו המפעלים המקומיים ולאחר בדיקה שנערכה במשרד הכלכלה נקבע, לפני כשנה, שעל חלק מהמלט המיובא לישראל יוטל היטל מינימלי של 0.25%. כעת, הממונה על הסחר במשרד הכלכלה מתכוון לקדם החלטה של העלאת המס בצורה דרמטית ולשם כך בכוונתו להודיע ביום חמישי על כינוס ועדה שתאשר זאת. 

 

בפניה לשר הכלכלה טוען עו״ד שטרום, המייצג את יבואנית המלט סימנט, כי ״המשק הישראל בכלל וענף הנדל"ן בפרט מתמודד עם משבר אקוטי של נגיף הקורונה. משבר זה גורם לזעזועים יסודיים בכלכלת ישראל ובכך גם בשוק המלט. הביקוש למלט ירד באופן חד, הייבוא מירדן, שעמד על מיליון טון בשנה,  נעצר כליל והיקף הייבוא בכללותו הצטמצם״. לדברי עו״ד שטרום, הפגיעה בענף אספקת המלט מועצמת עוד יותר כאשר בתחום זה רק ענף ייצור המלט הוכרז כחיוני ובכך מתאפשר למונופול נשר להמשיך בפעילות הרגילה, בעוד פעילות הייבוא מצויה תחת הגבלות המצמצמות אותה באופן מהותי.

 

בפנייה לשר הכלכלה מתריע עו״ד שטרום כי התנהלותו של הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה נוגדת את כל חובותיו והיא אינה סבירה בעליל. קבלת החלטות על העלאת ההיטל על המלט במיובא באירוע דינמי וקיצוני, תוך מניעת אפשרות לשימוע של היבואנים, ועל בסיס נתונים שאינם רלוונטיים עוד, היא צעד שרירותי המנותק מהמציאות. 

 

עו״ד שטרום מבקש משר הכלכלה אלי כהן להתערב בהתנהלותו של דני טל ולעצור את כוונתו לכנס את הוועדה שתחליט על ייקור המלט בישראל, בטרם יילמדו ההיבטים העדכניים והמהותיים הנובעים ממשבר הקורנה על כלכלת ישראל וההשפעות על ענף המשק.