עלייה של אלפי אחוזים ביבוא אופניים חשמליים מאז 2010

ועדת הכלכלה של הכנסת החלה להכין לקריאה ראשונה את הצעת החוק לתקן את פקודת התעבורה ולקבוע קנסות על עבירות בגין שימוש באופניים, אופניים חשמליים, קורקינט וקורקינט חשמלי


11:29 ,21.07.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת החלה להכין לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ מירב בן ארי וחברי כנסת רבים נוספים, לתקן את פקודת התעבורה ולקבוע קנסות על עבירות שונות בשימוש באופניים, אופניים חשמליים, קורקינט או קורקינט חשמלי.

 

בפתח הדיון הציג היו"ר איתן כבל נתונים של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מהם עולה כי יבוא האופנים החשמליים רשם זינוק חד משנת 2010 ועד היום. לפי הנתונים, ב-2010 עמד היבוא על כ-1,158 אופניים חשמליים וב-2014 זינק ל-72,602. כמו כן, מאז תחילת השנה יובאו 28,503 אופנים חשמליים ומאז אפריל 2014 ועד יוני 2015 יובאו 120,363 אופנים כאלה. "אף אחד כבר לא הולך ברגל ולא מדווש", אמר כבל, שהבהיר כי צריך לקבוע כללים ברורים להתמודד עם התופעה, אך למצוא איזון נכון שלא יפגע ברוכבים.

 

בן ארי הציעה לתקן את החוק, כך שיוטלו קנסות של 300 שקל על העבירות הבאות: רכיבה בלי להחזיק את הכידון; אחיזה בסלולרי או שליחה או קריאת מסרון; נהיגה באופניים עם מנוע עזר או החזקה בהם על ידי נערים מתחת לגיל 14; הרכבת אדם אחר על אופניים בטרם מלאו לרוכב 14 שנים.

 

כמו כן הציעה בן ארי גם תיקון לפקודת התעבורה, שנועד לאפשר לראשי רשויות מקומיות להסמיך פקחים לאכוף את עבירות הקנס. בנוסף היא הציעה לחייב את בעלי העסקים המוכרים אופניים חשמליים למסור לרוכשים מסמך המפרט את תקנות התעבורה הנוגעות לרכיבה על הכלי.

 

סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה כי הממשלה תומכת בהצעת החוק, אך בכפוף למיזוג עם הצעת חוק ממשלתית שנמצאת בהכנה. עו"ד ראובני הסבירה כי המשרד תומך במתן סמכויות אכיפה לפקחים, אך מי שמוביל זאת זה המשרד לביטחון פנים. באשר לעבירות הקנס ציינה עו"ד ראובני כי אין צורך בתיקון מאחר שהם כבר בתוקף. עם זאת, הוסיפה עו"ד ראובני כי נבחנת העלאת סכומי הקנס בגין עבירות אחרות, אך זאת באמצעות תיקון צו התעבורה ולא תיקון החוק.

 

כבל התייחס להצעת החוק הממשלתית שנמצאת בשלבי הכנה, והבהיר כי הוועדה תמשיך לקדם את ההצעה של בן ארי ואם הממשלה תסיים עבודתה במהירות הצעתה תשולב בהצעה של בן ארי.

 

סגנית ראש עיריית תל אביב מיטל להבי אמרה כי העירייה מעוניינת רק בסמכות האכיפה על המדרכות ובנתבי התחבורה הציבורית, ולא על הכביש.

 

יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית ח"כ דב חנין אמר כי הוא מזהה בעיה אמתית ברחובות, אך חשוב שלא לשפוך את התינוק עם המים ולא להרוג את התינוק: "צריך להחזיר את המדרכות להולכי הרגל, אך לא לחסל את האופנים והאופניים החשמליים, שהם חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה".

 

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין הזכירה תמונה שצילמה, כשנחרדה לראות אב שרוכב על אופניים ובתו תופסת אותו רק בצוואר, ושאלה מה עם החינוך לרכיבה בטוחה.

 

ח"כ עיסאווי פריג' אמר כי אמנם חתם על הצעת החוק, אך הביע חשש מהעלאת עשרות אלפי אופנים חשמליים על הכביש.

 

ח"כ נורית קורן אמרה כי צריך לתת את הדעת על נושא הביטוח והרישוי, כי כיום הולכי רגל שנפגעים לא זכאים לפיצוי.

 

ח"כ שלי יחימוביץ': "זה מטורף להחיל את החוק גם על אופניים רגילים". לדבריה, האופניים החשמליים עדיפים על פני הרכב וצריך לשנות את היחס לכלי הזה. "אתמול בדרך לוועידת המפלגה התלבטתי אם לקחת את האופניים או הרכב. לבושתי לקחתי את הרכב ונסיעה של קילומטר וחצי לקחה לי שעה שלמה בפקקים, הייתי על סף דריסת אנשים, תרמתי שעה של פליטת גזים מזהמים, הוספתי לעומס על הכבישים וגרמתי נזק לסביבה", סיפרה.

 

מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, אמר כי צריכה להיות חובת רישוי וביטוח על הכלים החשמליים, וקרא לחייב חבישת קסדה ברכיבה עליהם. הוא הוסיף כי תהיה בעיה לזהות ילדים מתחת לגיל 16 והתרעם על דברי ההסבר לחוק, שלדבריו עשו הכללה והציגו את כל הנערים כבעלי התנהגות בריונית.

 

היועצת המשפטית של מרכז השלטון המקומי, עו"ד נעה בן אריה, אמרה כי צריך לאפשר לפקחים לאכוף גם עבירת  אי הזדהות, אחרת יצפצפו עליהם.

 

ד"ר יעקב אדלר מעמותת אנשים באדום אמר כי התשתית לא ערוכה לקלוט את כל הכלים החשמליים, ולכן צריך להוסיף כלי רכב חשמליים רק בהתאם להתפתחות התשתית.

 

היועץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים, עו"ד יואל הדר, אמר כי הצעת החוק בנושא סמכויות האכיפה כבר הועברה לאישור השר לביטחון פנים: "זה נושא מורכב ותמיד יותר קל להגיש הצעת חוק פרטית מאשר להביא את כל משרדי הממשלה לאחידות", אמר והוסיף כי צריך לתת לרשויות סמכויות החרמה, אך סגנית ראש עיריית תל אביב להבי אמרה בתגובה כי היא מתנגדת להחרמה שמצריכה גם הקמת מחסנים.

 

כבל סיכם ואמר כי הדיון חשף את שלל הבעיות בתחום. הוא הוסיף כי הצעת החוק של ח"כ בן ארי באה ממקום נכון, אך היא דרושה עוד תיקונים ושיפורים לפני שאפשר יהיה להצביע עליה. הוא  דרש שההצעה לא תחול על רוכבי אופניים רגילים וביקש מח"כ בן ארי לשבת עם גורמי המקצוע כדי לטפל בבעיות שעלו בדיון. הוא הוסיף כי בכוונתו להיפגש בעניין עם מנכ"ל משרד התחבורה והציע לח"כ בן ארי להצטרף. "יש סדרה ארוכה של שאלות שצריך לתת עליהן את הדעת, אך נעשה את כל המאמצים לקדם את הצעת החוק", הבהיר.