פרופ' מאהר דאבח מונה ליו"ר הועדה המייעצת להיטלי היצף

המינוי נעשה לפי חוק היטלי סחר, שמטרתו להילחם בתופעת יבוא בהיצף, הגורם נזק לתעשייה המקומית


00:00 ,14.11.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

שר התמ"ת, שלום שמחון, מינה את פרופ' מאהר דאבח ליו"ר הועדה המייעצת להיטלי היצף. המינוי נעשה לפי חוק היטלי סחר, שמטרתו להילחם בתופעת יבוא בהיצף, הגורם נזק לתעשייה המקומית. המדובר בכלי הגנתי, בו נעשה שימוש במרבית מדינות העולם, כולל כל מדינות ה-OECD.

על פי החוק, כשהממונה על ההיטלים סבור כי יש להטיל היטל היצף, הוא מעביר את ממצאיו לוועדה שממליצה לשר. אם הוועדה ממליצה להטיל היטל, אזי בסמכותה, לפי החוק, לשנות את ממצאי הממונה על ידי שינוי גובה ההיטל ושינוי תקופת תחולתו של ההיטל.

בוועדה מכהנים 15 חברים, מתוכם 9 נציגי משרד התמ"ת, 5 נציגי משרד האוצר ונציג אחד של משרד החקלאות.

במסגרת הליך הבחינה, מזמינה הוועדה לדיוניה את הצדדים להליך החקירה, בהם התעשייה המקומית, היבואנים והיצואנים הנוגעים לעניין, להשמיע עמדותיהם. כמו כן, נציגי הממשלות של מדינות היצוא מוזמנים גם הם להשתתף בדיון ולטעון בפני הוועדה. בידי הוועדה הסמכות להזמין גם כל אדם אחר אשר לדעתה יסייע בגיבוש המלצותיה לשר התמ"ת.

כל חברי הועדה, כולל היו"ר, חייבים להיות בעלי ידע ומומחיות בכלכלה ובסחר חוץ. יו"ר הועדה נדרש להיות גם משפטן. הדרישה למשפטן כיו"ר בולטת וחשובה בהליכי היצף, בשל אופי התפקיד של הוועדה, התנהלותה ונוהל ההליך, במסגרתו מיוצגים לרב הטוענים, על ידי עורכי דין.

פרופ' מאהר דבאח, מרצה בתחום ההגבלים העסקיים, מלמד וחוקר כיום באוניברסיטת לונדון בבריטניה.

דבאח בן הכפר דיר אל אסד שבגליל, גדל בישראל ועבר לפני מספר שנים להתגורר בבריטניה. דבאח הנו בעל תואר ראשון במשפטים באוניברסיטת ויילס Aberystwyth, ותארים שני ושלישי מקינגס קולג' בלונדון. עבודת הדוקטורט שלו עסקה בגלובליזציה של דיני תחרות; היא יצאה כספר בהוצאת קיימברידג' והפכה לרב-מכר ותורגמה לשפות רבות. דבאח התמנה לפרופסור כבר בגיל 28.

בשנת 2005, בהמשך לעבודתו כפרופסור-חבר בבית הספר קווין מרי, החל בישראל התמחות כעורך דין אצל השופט יורם דנציגר, והמשיך בהתמחות בבית המשפט העליון אצל השופט אהרון ברק.

דבאח נחשב כיום למומחה מוביל בתחום ההגבלים העסקיים והתחרות העסקית. הוא מכהן כמנהל המרכז הבינתחומי של דיני ומדיניות התחרות באוניברסיטת לונדון, וכיועץ של גופים ממשלתיים ועסקיים, כמו גם ארגונים בינלאומיים ובהם ארגון OECD. כן מכהן כעורך הראשי של סדרת ההגבלים העסקיים מטעם הוצאת אוניברסיטת קמברידג' ופרסם שבעה ספרים ומאות מאמרים בכתבי עת אקדמיים. כן מכהן דבאח כפרופסור-אורח במכללה למינהל בישראל, בה ייסד את מרכז המחקר הראשון בתחום ההגבלים העסקיים בישראל.

לדברי השר שמחון: מדובר במינוי בעל חשיבות רבה ומהותית, בייחוד נוכח מצבה של התעשייה המקומית, מצב הכלכלה בעולם והשימוש בהיטלים כמגני התעשייה הישראלית. "אני רואה חשיבות רבה במינוי של דבאח, מומחה משכמו ומעלה, בעל שם עולמי, לתפקיד בעל השלכות רבות על התעשייה הישראלית ועל האתגרים הניצבים בפניה בשנים הקרובות".