רפורמת היבוא: יבואנים לא יצטרכו להוכיח שהמוצרים משווקים גם באירופה

בעקבות דרישת היבואנים הממשלה הסכימה להקלה ותדרוש רק עמידה בדרישות הנצילות האירופיות. בדיון בוועדת הכלכלה עלה כי כדי לשפר את האכיפה נדרשת התאמה מחשובית בין משרדי הכלכלה והאנרגיה – שלא ברור מתי תושלם


10:39 ,13.10.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת המשיכה אתמול להכין לקריאה שנייה ושלישית את פרק הייבוא מתוך הצעת חוק ההסדרים, ועסקה בסעיפים שנועדו להתאים את הרגולציה בישראל של נצילות אנרגטית של מוצרי חשמל לרגולציה אירופאית. לאחר שבדיון הקודם שקיימה הוועדה בנושא נמתחה ביקורת על הממשלה, בין היתר על כך שהוועדה אישרה לפני פחות משנה רפורמה מקיפה בעניין אך משרד האנרגיה לא התקין את התקנות ליישומה, אתמול נרשמה התקדמות לקראת אישור ההצעה.

 

נציגת אגף התקציבים באוצר, נועם דן, הציגה תיקונים להצעה שהוסכמו בממשלה, והתייחסה לדרישה שעלתה בדיון הקודם כי מוצר שמיובא לישראל במסלול הצהרה צריך להיות גם משווק באירופה. דן אמרה כי הוחלט להסיר את הדרישה הזו של שיווק באחת ממדינות האיחוד האירופי, בכדי להקל על היבואנים. זאת על רקע בקשה שעלתה בדיון הקודם מצד יבואנים ויצרנים, לפיה ישנם מוצרים שעומדים בדרישות האיחוד האירופי מבחינת נצילות אנרגטית אך לא משווקים באירופה.

 

נציג איגוד לשכות המסחר, רז הילמן, ביקש לדעת מה הסנקציות שיש בהצעה לטיפול ביבואנים שיפרו את החוק. ח״כ רון כץ, שמילא את מקומו של היו״ר ביטון, התייחס לכך ואמר כי צריך שהסנקציה תהפוך את ההפרה ללא כדאית כלכלית. לדבריו, מי שיפר אמון לא צריך לקבל את הרישיון שלו פעם נוספת וזו תהייה הסנקציה היעילה ביותר.

 

נציגות האוצר ציינו כי ישנה עבודה על מערכת מחשובית שתאפשר לייעל את האכיפה, אך יש פערים שצריך לסגור בין משרדי האנרגיה והכלכלה. ח״כ כץ ביקש לדעת מתי המערכת תחל לפעול, ותשובת האוצר הייתה כי הדבר תלוי במשרד הכלכלה וכי מיפוי הפערים יימשך בין חודשיים לשלושה חודשים. ח״כ כץ אמר כי חשוב לוודא שהרפורמה לא תתעכב בגלל אי התאמה של מערכות המחשוב.