שוק יצוא הקנאביס הרפואי ממתין לאישור הממשלה

מליאת הכנסת אישרה את הצעת חוק לתיקון פקודת הסמים המסוכנים אשר מסדיר ייצוא קנאביס רפואי. החוק הנוכחי מסדיר את הנהלים סביב הייצוא, אך עדיין לא מהווה אישור רשמי לייצוא ורק אישור הממשלה יאפשר הייצוא בפועל


13:39 ,26.12.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק לתיקון פקודת הסמים המסוכנים (מס׳ 16), התשע״ט-2018 של ח״כ יואב קיש וקבוצת חברי כנסת. בהצעה תמכו 21 ח״כים ללא מתנגדים.

 

כעת צפויה הגשה של הצעת מחליטים לממשלה בסוגיית הייצוא. החוק הנוכחי מסדיר את הנהלים סביב הייצוא, אך עדיין לא מהווה אישור רשמי לייצוא ורק החלטת ממשלה תאפשר את הייצוא בפועל. על פי הערכות, ההצעה תאושר ותוך 6-8 חודשים יתאפשר יצוא בפועל.

 

בהצעת החוק נקבע כי כל רישיון לעיסוק בקנאביס רפואי יותנה ברישיון משרד הבריאות. נקבעו הוראות לפיהן המשטרה תמליץ לגבי כל מבקש רישיון לעיסוק בקנאביס רפואי, המלצה חיובית, שלילית, או שתודיע על פטור מהמלצה או, אם מדובר במשקיע זר, כי אין בידה מספיק מידע. המשטרה תידרש לתת את המלצתה תוך 4 חודשים, ובמקרה שמדובר במשקיע זר תוך חצי שנה. על פי הנוסח שגובש בוועדה, מי שיפר את תנאי הרישיון לעיסוק בקנאביס רפואי צפוי ל-24 חודשי מאסר או קנס של 75 אלף שקל.

 

בדברי ההסבר נכתב: ״מטרת הצעת החוק היא להסדיר ולקיים הפרדה ברורה בין האיסור על כל מסחר בקנאביס כ׳סם מסוכן׳ על פי הגדרתו בפקודה זו, ובין ייצוא קנאביס רפואי המותר כיום בשימוש רפואי בהתאם לרפורמה שהעביר שר הבריאות בהחלטת ממשלה מס׳ 1587 בחודש יוני 2016. המטרה היא להסדיר את ייצוא הקנאביס הרפואי ולאפשר יצירת שוק קנאביס רפואי לייצוא ישראלי - מהלך שיעניק לקופת המדינה לפי הערכות כמיליארד שקל בקירוב בכל שנה.

 

כיום פועלות בישראל כשמונה חברות מגדלות וקיימות עוד עשרות רבות של בקשות מבעלי עסקים לעסוק בתחום, הממתינים לאישור הגורמים הרלוונטיים. יזמים וחוקרים, כמו גם בעלי העסקים עצמם, מספרים על פניות רבות מכל העולם המגיעות לישראל, בבקשה לרכוש מן התוצרת האיכותית המגודלת בארץ, ובבקשה ללמוד מן הידע שהצטבר בחמש עשרה שנות פרויקט קנאביס רפואי בישראל. כל אלו, נתקלים בחסמים רבים בשל כך שהקנאביס הרפואי נכלל יחד עם שאר סוגי הקנאביס באיסור הגורף על סחר ועסקה בו״.