שיתוף פעולה עם הולנד בנושאי חדשנות וכלכלה מעגלית

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן נפגש עם השרה ההולנדית לענייני סחר חוץ ושיתוף פעולה, הגב׳ זיגריד קאך, במטרה לקדם את השותפות בחדשנות וקידום מודל הכלכלה המעגלית. השרה ההולנדית הגיעה לארץ בליווי של משלחת עסקית גדולה, ובה בכירים מחברות הולנדיות


13:43 ,04.02.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, נפגש אתמול (ב׳) עם השרה הולנדית לענייני סחר חוץ ושיתוף פעולה הגב׳ זיגריד קאך. השרים דנו אודות שיתוף פעולה בתחום החדשנות ובקידום מו״פ תעשייתי בין שתי המדינות במסגרת תכניות המו״פ של האיחוד האירופי, ובפרט לקראת תכנית המו״פ הבאה של האיחוד האירופי Horizon Europe, שצפויה להתחיל בשנת 2021.

 

בנוסף על כך, דנו השרים בנושא סגירת פערים מגדריים, והשר כהן הציג את התכנית של משרד הכלכלה והתעשייה לקידום יזמות נשית בעסקים. השתלבותן של נשים בתפקידים בכירים, בניהול, ביזמות ובבעלות על עסקים במשק הישראלי חשובה במעלה, ועל כן המשרד פועל ליצירת תכנית ייעודית לעידוד השתתפותן של נשים ביזמות ובעסקים בשיתוף רשות החדשנות, רשות ההשקעות, מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה ומכון הייצוא.

 

השרה ההולנדית הגיעה לארץ בליווי של משלחת עסקית גדולה, ובה בכירים מחברות הולנדיות ידועות כגון פיליפס, וזאת על מנת להכיר את התעשייה הישראלית החדשנית ואת השימוש בטכנולוגיות מתקדמות. השרה הגיעה במטרה לקדם את שיתוף הפעולה הקיים בנושא כלכלה מעגלית. במהלך הביקור ייערך סמינר בנושא הכלכלה המעגלית למשלחת העסקית ולחברות ישראליות, ובהמשך השרה תבקר במתקן להתפלת מים ותפגוש חברות ממגוון תחומים בטכניון שבחיפה. 

 

שר הכלכלה והתעשייה, ח״כ אלי כהן: ״הביקור הנוכחי הוא צעד נוסף בחיזוק מערכת היחסים הטובה בין ישראל והולנד ומהווה רוח גבית להעמקת שיתופי הפעולה בין המדינות. אני מאמין כי ישנו פוטנציאל רב להגדלת הסחר ההדדי בין המדינות, ולכן אנו פועלים ללא לאות בכדי לסייע לחברות ישראליות למצוא הזדמנויות עסקיות בשוק ההולנדי. היחסים הכלכליים עם הולנד ימשיכו לצמוח ולהתפתח במגוון תחומים, זאת כחלק מהאינטרס המשותף של המדינות״.

 

בשנת 2018 יחסי המסחר הבילטראליים עם הולנד נאמדו בהיקף של 3.7 מיליארד דולר, מתוכם הייצוא היווה 2.2 מיליארד דולר, ו-1.5 מיליארד דולר ייבוא. לפי נתוני הלמ״ס, סך הייצוא להולנד במחצית הראשונה של שנת 2019 עמד על 1.12 מיליארד דולר, וסך הייבוא מהולנד לישראל עמד על כ-700 מיליון דולר. הולנד הינה שותפת סחר חשובה של ישראל באירופה, וככזו שיתוף הפעולה עמה חולש על מגוון תחומים נוספים, ובהם גם נושא שיתוף הפעולה במחקר ופיתוח (מו״פ), חדשנות והכלכלה המעגלית.

 

מנהל מינהל סחר חוץ, אוהד כהן: ״מינהל סחר חוץ של משרד הכלכלה והתעשייה מברך על ביקור השרה בארץ ועל הנכונות לקדם שיתופי פעולה בנושאים שונים ומגוונים. המינהל מפעיל מערך של כ-50 משרדים  כלכליים, הפרוסים ברחבי העולם לשם קידום יצוא והשקעות זרות, כולל אחד בהולנד, אשר מקדמים את הייצוא הישראלי, בכך שמקשרים בין החברות הישראליות לגורמים הרלוונטיים בחו"ל. בנוסף מערך כלי סיוע לתעשייה מאפשר לחברות ישראליות לקבל תמיכה כספית לטובת הרחבת פעולות הייצוא של החברות בחו״ל״.

 

כלכלה מעגלית היא תפיסה כלכלית, המנסה לייעל את השימוש במשאבים, כך שהמשק והחברות יגדילו את הרווחים והפריון שלהם, ובמקביל תצומצם הפגיעה הסביבתית – מצב שבו כל הצדדים מרוויחים. ייחודיות הגישה בהוליסטיות שלה ובהתייחסותה לכל שרשרת הערך של מוצרים, כמו גם בדרישה לכדאיות כלכלית. נושא זה מקודם כיום על ידי מינהל תעשיות במשרד הכלכלה והתעשייה באמצעות יצירת תכנית לאומית לקידום הנושא, סמינרים וסדנאות להנגשת הנושא ויישומו בתעשייה ומשלחות בילטראליות עם גורמים בכירים לשיתוף בניסיון וידע בנושא.