מעבר הגבול באלנבי: עובדי המכס מפסיקים העבודה ב-8 בערב והמבריחים חוגגים

מעבר אלנבי פועל מדי יום עד חצות, דבר המותיר למבריחי סחורות מירדן לישראל ארבע שעות לצורך הברחת כספים וסחורות. רשות המסים בתגובה: טרם הסתיימו הדיונים בעניין התוספות התקציביות הנדרשות


00:00 ,09.06.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

מעבר אלנבי פועל מדי יום עד חצות, דבר המותיר למבריחי סחורות מירדן לישראל ארבע שעות לצורך הברחת כספים וסחורות. רשות המסים בתגובה: טרם הסתיימו הדיונים בעניין התוספות התקציביות הנדרשות

 

למערכת PORT2PRT נודע כי מזה חודש ימים עובדי המכס במעבר אלנבי מסיימים את עבודתם בשעה שמונה בלילה, וזאת למרות שמעבר הגבול בין ירדן וישראל עובד מדי יום עד חצות. השמועה על היעדרותם של אנשי המכס במעבר עשתה לה כנפיים במהרה והיוצאים, ובעיקר הנכנסים מירדן לישראל, חוגגים עם הברחות שונות ומשונות בהם כספים, סיגריות ואולי אף סחורות נוספות.

 

כזכור, בחודש יולי 2009 הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את הגורמים המקצועיים להרחיב באופן מיידי את שעות הפעילות של מעבר אלנבי ליבוא וליצוא סחורות על מנת להגביר את נפח הפעילות העסקית ולשפר את איכות החיים של האוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון. במסגרת ההנחיה הוחלט לתגבר את פעילות מסוף אלנבי ולהפעילו מדי יום עד 12 בלילה, וזאת לתקופת ניסיון של מספר חודשים. התקציב לפעילות שמעבר לשעות הרגילות הועבר ממשרד ראש הממשלה אך כאשר הפיילוט הסתיים בחודש פברואר השנה, לא נמצא תקציב חלופי להעסקת עובדי המכס בשעות הנוספות של פעילות המסוף, וכיום כאמור הם מסיימים את יום עבודתם בשעה שמונה בערב.

 

בשיחה שערכה מערכת PORT2PORT עם מקור בכיר במעבר הגבול אלנבי עולה תמונה עגומה לפיה רק עובדי רש"ת נמצאים במעבר הגבול בין שמונה בערב ל-12 בלילה – ארבע שעות אשר מנוצלות היטב על ידי נוסעים המבריחים סחורות וכספים לתוך ישראל ואולי אף מבצעים פעולות בלתי חוקיות של הלבנת הון דבר שעלול לפגועבביטחון המדינה. לדברי המקור, אגף תקציבים במשרד האוצר לא אישר את תקציב העסקתם של עובדי המכס בשעות הלילה, והנהלת רשות המסים אינה מצליחה למצוא להם מקור מימון חלופי.

 

המצב הקיים בשטח מערים בנוסף קשיים על עובדי משרד החוץ הישראלי ועל דיפלומטים אשר אינם מסוגלים לעבור במעבר עם כלי רכבם לאחר השעה שמונה בערב, וזאת בשל העובדה כי עובדי המכס הם אלה המייצגים את משרדי הממשלה במעבר הגבול. תלונות דומות, יש לציין, מגיעות מאנשי עסקים, אנשי משרד הביטחון ואף אנשי רש"ת שאינם יכולים לעתים לעמוד בעומס הסחורות שמגיע למעבר בשעות המדוברות.

 

רשות המסים בתגובה: טרם הסתיימו הדיונים בעניין התוספות התקציביות הנדרשות

 

מדוברות רשות המסים בישראל נמסר כי שעות הפעילות במעבר הגבול אלנבי הוארכו בחודש אוגוסט 2009 עד לשעה 24:00 בהתאם להנחיית ראש הממשלה, ובמסגרת פיילוט אשר נקבע במקור עד לסוף שנת 2009 והוארך עד לאפריל 2010, עת הוחלט כי הארכת שעות הפעילות תתבצע באופן קבוע.

 

עובדי המכס במעבר הגבול אלנבי ביצעו את המטלה, תוך הבנה כי מדובר בפיילוט ולפרק זמן קצוב ותוך הסכמה כי אם תתקבל החלטה להאריך את שעות הפעילות באופן קבוע היא תהיה כרוכה בצורך לגייס כוח אדם נוסף ובמשמעויות תקציביות נוספות שהוצגו בתחילת הפיילוט לאגף התקציבים.

 

העבודה עד לשעה 24:00 על בסיס כ"א הקיים יצרה עומס משמעותי ביותר על עובדי המעבר תוך פגיעה קשה בעבודה המקצועית השוטפת ושחיקה ניכרת אצל העובדים.

 

מאחר וטרם הסתיימו הדיונים בעניין התוספות התקציביות הנדרשות לביצוע המטלה באופן קבוע, עובדי המכס במעבר הגבול אלנבי מסיימים את עבודתם בהתאם לשעות הפעילות שנקבעו לפני ביצוע הפיילוט.