דוד קסטל: יש להקים שדה תעופה בינלאומי בצפון

בכנס אנשי העסקים השנתי שערכה לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון הזהיר נשיא הלשכה מפני אתגרים חדשים בתחום הרכב החשמלי, עלייה בתוחלת החיים ויצירת מוקדי תעסוקה איכותיים בצפון


12:52 ,12.11.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

״מדינה שאינה ערוכה להתפתחויות העוצמתיות של החדשנות והבינה המלאכותית - כלכלתה תיהרס״. כך הזהיר נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, דוד קסטל, בכנס אנשי העסקים השנתי שערכה הלשכה.

 

דוד קסטל הביא דוגמאות אחדות לתהליכים שכבר עוברים בעקבות התפתחויות אלה. ״כבר עכשיו נכנסות לשוק מכוניות חשמליות – צריך להביא בחשבון ירידה של 13 מיליארד שקל מהכנסות המדינה על דלק בשני העשורים הקרובים. יש להיערך לתשתיות הולמות לכניסת המכוניות החשמליות, לשינויים בשוק העבודה שיגרמו הפיתוחים החדשים, ממכוניות אוטונומיות שייתרו את הנהגים המקצועיים ועד למחשבים שיעשו חלק לא מבוטל מעבודת הרופאים ועורכי הדין, למשל.

 

״ההתפתחויות החדשות ישפיעו על תוחלת החיים. לברכה ׳עד 120׳ לא תהיה עוד משמעות.  איך נערכת המדינה למנוע קריסה של הביטוח הלאומי וקרנות הפנסיה מול הארכת החיים בעשרות שנים לאחר היציאה לגימלאות?״.

 

נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון ציין כי האתגרים שמציבה מהפכה זו גדולים במיוחד בצפון הארץ. ״תושבי הצפון נכנסים אליה בנקודת התחלה נמוכה יותר. שכר ממוצע נמוך יותר, אבטלה גבוהה יותר ויכולות כלכליות נמוכות יותר לעומת מרכז הארץ. כדי לשנות מצב זה, חייבים להבטיח חינוך ברמה הולמת לגיל הרך ולהנהיג יום לימודים ארוך בהקדם.

 

״להורים במרכז הארץ יש יותר יכולות לקידום הילדים בחוגי העשרה ולימודי עזר. חייבים להבטיח שילדי הארץ כולה יגיעו למירוץ החיים מאותה נקודת זינוק. חייבים לשפר את היכולות הכלכליות של תושבי הצפון ביצירת מוקדי תעסוקה איכותית, בהעברת מוסדות ממלכתיים לצפון, בהקמת הבורסה השנייה בצפון הארץ ובמימוש ההחלטה רבת השנים להקים שדה תעופה בינלאומי בצפון. שדה תעופה כזה ישתלב גם במהפכת החדשנות. המהפכה תביא לגידול משמעותי בשעות הפנאי ובשנות הפנאי. בעזרת שדה תעופה נוכל למנף את האטרקציות התיירותיות הרבות בצפון ולבסס באזור תעשיית תיירות מפותחת. שדה תעופה בינ״ל יקל גם להביא לאזור חברות בינלאומיות בתחומי ההיי-טק ולנצל את יתרונות חיפה והצפון כמוקד מחקר וחדשנות.

 

נשיא לשכת המסחר התריע עוד כי הסיכויים לפיתוח התיירות ולהפיכת האזור למוקד תעשיות מתקדמות תלוי במידה רבה בטיפול בזיהום האוויר במפרץ חיפה. ״אנחנו תובעים ממשלת ישראל להשתתף במימון כל ההתקנים הדרושים, קולטנים וסולקנים, כדי למנוע את הזיהום. מפעלים שאמצעים טכנולוגיים לא ימנעו את הזיהום שהם פולטים – לא יוכלו להישאר ולסכן את בריאותנו. אנחנו רוצים לראות במפרץ חיפה מרכז אזורי לתעשיות הייטק עתירות ידע ושירותים עסקיים מתקדמים. מרכז כזה יוכל ליצור תעסוקה איכותית ויבלום את המעבר של הצעירים למרכז הארץ״.