היום: יום הזיכרון הראשון לנפגעי תאונות עבודה

על פי דו"ח משרד התמ"ת, בשנת 2010 התרחשו 49 תאונות עבודה קטלניות, בהן נהרגו 52 עובדים. גידול של כ-12% לעומת 2009. באיגוד לשכות המסחר הקימו בפברואר חטיבה לבטיחות בעבודה שמטרתה ליישם נהלי בטיחות וצמצום התאונות


00:00 ,28.04.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

מפעלים רבים ברחבי הארץ מציינים היום בדקת דומיה את יום הזיכרון הראשון לנפגעי תאונות עבודה בישראל, לזכר אלו שאיבדו את חייהם בתאונות עבודה.

בלשכת המסחר תל אביב והמרכז, בה הוקמה בפברואר האחרון חטיבה העוסקת בנושאי בטיחות בעבודה, מציינים כי על פי דו"ח תאונות עבודה של אגף הפיקוח על העבודה במשרד התמ"ת התרחשו בישראל בשנת 2010 49 תאונות עבודה קטלניות, בהן נהרגו 52 עובדים בשנת 2010. זאת לעומת 42 הרוגים בתאונות עבודה בשנת 2009. נתון זה מצביע על גידול של כ-12% ביחס לחמש השנים הקודמות.

עשרות אלפי עובדים נפצעים מדי שנה בתאונות במהלך העבודה, שמובילות לא רק לאובדן ימי עבודה אלא אף בחלק מהמקרים לפציעות קשות ולנכות בלתי הפיכה.

באיגוד לשכות המסחר ציינו כי, החטיבה החדשה הנושאת את השם חטיבת "הבטיחות, הבריאות ואיכות הסביבה במקום העבודה" כוללת חברות ויועצים העוסקים בתחום והמספקים שירותים למגזר העסקי והמוסדי בישראל, כגון ממונים על בטיחות וגהות בעבודה, יועצי בטיחות אש והיערכות לשעת חירום, וחברות העוסקות בתחום הייעוץ לעסקים בנושאי איכות הסביבה ובריאות העובד. ולראשה נבחר יו"ר החטיבה, אברהם לוי ,הבעלים והמנכ"ל של חברת "בוב בטיחות ובטחון".

עוד צוין כי, בין מטרותיה של החטיבה קידום והטמעת תהליכים חקיקתיים ויישום הנהלים לקידום הבטיחות במדינת ישראל ולצמצום תאונות עבודה.

על פי נתוני 2006 של המוסד לביטוח לאומי, העלות הישירה למשק המתבטאת בתשלומי המוסד לביטוח לאומי לנפגעי התאונות עומדת על כ-שלושה מיליארד שקלים בשנה. העלות העקיפה מתבטאת באובדן של כ-שני מיליון ימי עבודה במשק, אובדן בחיי אדם ואובדן כספי. מבחינת אופי התאונות עולה כי ענפי העבודה בהם אחוזי התאונות הם הגבוהים ביותר הינם ענפי הבנייה, התעשיה והמסחר והשירותים.

לדברי יפה חובב, מנהלת תחום בטיחות בעבודה, בלשכת המסחר: "על מנת לצמצם את הפגיעה בעובדים יש להטמיע את נוהלי הבטיחות במפעלים ובעסקים באמצעות ייעוץ מקצועי בתחומים אלו. חברות הייעוץ העוסקות בבטיחות וגיהות בעבודה אותם מייצגת החטיבה מסייעות לבעלי העסקים ומשמשות עבורם שותף אמיתי בתהליכי ניהול עסקיים, הן לצורך הגנה על העובדים והן לצורך מילוי חובות המעסיקים על פי החוק."