"המחלקה לעידוד היבוא במשרד הכלכלה מחסלת מפעלים בארץ"

לדברי יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים שרגא ברוש, בעוד אירופה מתאוששת והיצוא בה עולה, בישראל היצוא יורד, עם נפילה דרסטית במספר המפעלים שקמים


11:05 ,31.01.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים שרגא ברוש תקף את משרד הכלכלה והתעשייה במסגרת כנס אילת ה-20 לנושאי עבודה של נשיאות הארגונים העסקיים וההסתדרות.

 

אמר ברוש: "אנחנו המדינה היחידה בעולם שיש לה במשרד הכלכלה מחלקה מיוחדת לעידוד היבוא, כדי שיוכלו לחסל מפעלים בארץ. בכזה מצב, מאיפה תבוא הצמיחה? יבוא לא מייצר מקומות עבודה, יבוא לא יוצר צמיחה. בסוף לא יהיה פה כלום. אם אני הייתי שר האוצר, לא הייתי ישן בגלל רמת הצמיחה. עוד מעט המצב הזה יתפוצץ לנו בפרצוף ואנשים ייצאו לרחוב ויקראו 'לחם - עבודה'.

 

"הירידה ביצוא כבר מזמן היתה צריכה לבוא לידי ביטוי בעלייה חדה באחוזי האבטלה. הסיבה היחידה שזה לא קרה, היא שהשירות הציבורי קלט עובדים. אם הוא לא היה קולט אותם, היינו ב-8.5% אבטלה. אבל כמה זמן השירות הציבורי יוכל להמשיך ולקלוט עובדים? מאיפה תבוא הצמיחה, מהשירות הציבורי? בסוף כל המערכת תקרוס ואנשים יישארו ללא עבודה והמדינה תישאר ללא תעשייה".

 

ברוש המשיך ואמר כי "בעוד אירופה מתאוששת והיצוא רק עולה, אצלנו היצוא רק יורד. בעשר השנים האחרונות היתה נפילה דרסטית במספר המפעלים שקמים בארץ, מ-65 מפעלים בשנה ל-4 שנים מפעלים בשנה האחרונה, וקווי ייצור ממשיכים לעבור לחו"ל. אז מה הסיבה? הארנונה בישראל בתעשייה כפולה מאשר באיחוד האירופי וב-50% יותר מארצות הברית, המים עולים בישראל פי 4 והרגולציה בלתי נסבלת.

 

"כוח העבודה יקר יותר ואנחנו מזמן לא תעשייה שדוגלת בשכר נמוך; השכר הממוצע בתעשייה הוא 13 אלף שקל. גם הפריון בישראל נמוך משמעותית לעומת מדינות ה-OECD. כל גורם בנפרד הוא נסבל, אך כל הגורמים ביחד הופכים את היכולת לקיים  תעשייה בישראל, למשימה כמעט בלתי אפשרית. לכן, אם הצמיחה לא תחזור מהר ל-5-6% ורמת הפריון בישראל לא תדביק את הפריון במדינות המפותחות- אנחנו בצרה צרורה. כולנו".