התעשיינים בכנסת: מחסור חמור בעובדים מקצועיים לתעשייה

יו"ר מרחב צפון של התאחדות התעשיינים טען בדיון מיוחד של ועדת העבודה של הכנסת כי הוא מיואש מהמחסור. "יש בארץ אבטלה נמוכה, אז בממשלה מרגישים שלא צריך להתאמץ"


09:41 ,19.07.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

"יש בארץ אבטלה נמוכה, אז בממשלה מרגישים שלא צריך להתאמץ, אבל אני כבר מיואש מהמחסור החמור בעובדים מקצועיים לתעשייה", כך הצהיר אתמול יו"ר מרחב צפון של התאחדות התעשיינים, התעשיין הנרי צימרמן, בדיון מיוחד של ועדת העבודה של הכנסת, על המחסור החמור בעובדים מקצועיים בתעשייה.

 

מהתאחדות התעשיינים נמסר כי התעשייה הישראלית סובלת כיום ממחסור חמור של אלפי עובדים בכל הרמות - החל מעובדי רצפת ייצור, דרך טכנאים והנדסאים וכלה במהנדסים. בסקר שערך לאחרונה האגף למחקר כלכלי של התאחדות התעשיינים, עולה כי כ-80%-85% מכלל המעסיקים מצביעים על קושי ממשי בגיוס עובדים מקצועיים.  המחסור מוביל לפגיעה ממשית בכושר התחרותיות של התעשייה הישראלית, פוגע בפריון של המשק, וכבר היום מביא לסגירת או העתקת מפעלים ופסי ייצור לחו"ל.

 

לטענת ההתאחדות מקצועות בולטים שחסרים כיום במשק ובתעשייה הם רתכים ומסגרים (כ-2000 עובדים) חשמלאים ומתקינים (כ-3000 עובדים), מפעילי מכונות (כ-2500 עובדים), נהגי משא כבד (כ-5,500) ועוד.

 

צימרמן המשיך ואמר בוועדת העבודה של הכנסת כי "כיו"ר מרחב הצפון אני מבקר בכחמישה מפעלים בשבוע ואני די מיואש ודואג מאוד. התחושה היא שלא מבינים עד כמה המצב חמור. למפעלים אין עובדים והם במצוקה אמיתית שפוגעת ביכולת שלהם להמשיך ולפעול. רק כדי לסבר את האוזן, ההתאחדות ערכה לאחרונה מספר ירידי תעסוקה בכל רחבי הארץ. בירידים השתתפו כ-100 חברות שהציעו 2,500 משרות, אולם קיבלנו בסך הכל רק כ- 450 קורות חיים. זה כלום וזה אומר הכל. הבעיה המרכזית לדעתי היא תדמית התעשייה. לעבודה במפעל יש תדמית גרועה מאוד והמדינה צריכה לעזור לנו לשנות את זה. בנוסף כמובן אין מספיק הכשרות מקצועיות".

 

ח"כ עופר שלח (יש עתיד) הוסיף ואמר בדיון כי התעשייה הישראלית נמצאת במצוקה קשה. "התעשייה המסורתית היא הבסיס של כלכלת ישראל, והיום היא כמו תאונות הדרכים: כולם מדברים על זה והממשלה לא עושה מה שצריך. המחסור בעובדים הופך בהדרגה לסכנה קיומית לתעשייה כולה. חובה לייצר מערכת שלמה, שתכשיר תלמידי בית ספר ומבוגרים ותדאג לתעסוקה שלהם בהמשך. מה שלא נשקיע בו מיליונים היום נצטרך לתקן במיליארדים בעתיד, והזמן הולך ואוזל".

 

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) הוסיפה ואמרה כי התעשייה קורסת. "ישנה בעיה אקוטית של כוח אדם מקצועי, הגענו למחסור של אלפי מהנדסים ועובדי תעשייה. אחת הבעיות המרכזיות היא שהממשלה מעבירה סמכויות כאתנן פוליטי, כך לדוגמא, החינוך הטכנולוגי עבר ממשרד הכלכלה למשרד הרווחה, כאשר ברור כי הנושא צריך לעבור אל משרד החינוך – שיתווה תוכנית ארוכת טווח לטיפול בנושא. על הממשלה לפעול להנגיש את התעשייה הישראלית ולמצב אותה כאחד מגורמים המחזקים את המשק. חשוב לציין כי על מנת לחזק את התעשייה המדינה חייבת לעודד אוטומציה של המפעלים – זה לא נועד להחליף את כוח האדם המקצועי שיצטרך להפעיל את אותן המכונות אלא אחד מהכלים המרכזיים להגדלת הפריון במשק".

 

מנהלת תחום החינוך הטכנולוגי-מקצועי בהתאחדות התעשיינים, טל לוטן ציינה כי "כיום היעד שלנו הוא להגיע  לכך שכ-48 אחוז מהתלמידים בישראל ילמדו במסלולי החינוך הטכנולוגי-מקצועי. כדי להשיג מטרה זו, צריך אכן לפתור את בעיית הדימוי וזאת על ידי בתי ספר ברמה גבוהה עם  ציוד חדשני . כמו כן צריך רפורמה בחינוך- אמנם  יש הכשרות מקצועיות אחרי הזנחה ארוכת שנים אבל זה מעט מדי. צריך להגדיל את ההיקפים".