התעשיינים בכנסת: פחות מ-40 מפעלים מחוברים לגז טבעי

יו״ר הוועדה ח״כ כבל: שר האנרגיה נכשל כישלון חרוץ בחיבור המפעלים לגז טבעי - והוא יזומן לדיון מיוחד בנושא. התעשיינים: משרד האנרגיה גורר רגליים ורשות הגז נוקטת ביד רכה עם חברות החלוקה


14:56 ,13.02.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ איתן כבל, התכנסה הבוקר לדיון שעסק בטענות לפיהן משרד האנרגיה ורשות הגז מעכבים חיבור מפעלים לגז – זאת על אף הקצאות התקציב הנדרשות. היו״ר כבל הזכיר כי בשנים האחרונות דנה הוועדה בנושא מספר רב של פעמים, ואף קידמה רפורמה לחיסול הבירוקרטיה בתחום במסגרת אישור חוק ההסדרים הקודם. הישיבה היום התקיימה לבקשת חברי הכנסת מיקי לוי ואיתן ברושי, על רקע נתונים לפיהם משרד האנרגיה ניצל רק 17% מתוך תקציב של 350 מיליון שקלים שהקצה משרד האוצר לטובת חיבור המפעלים, ולמרות שתגליות הגז נחשפו לפני למעלה מעשור עד כה חוברו לרשת הגז הטבעי רק 40 מפעלים.

 

ח״כ ברושי אמר כי ״השלמת החיבור לגז טבעי תחסוך לתעשייה למעלה מ-700 מיליון שקל בשנה, תשפר את כושר התחרות ותאפשר הגדלת פסי ייצור וקליטת עובדים חדשים – המחדל הזה זועק לשמים״. ח״כ לוי הוסיף: עברו שנתיים מאז ועדת הכלכלה סיימה לאשר את הרפורמה לחיבור קל ויעל של המפעלים ורק 40 מתוך 688 מפעלים חוברו. השר והמשרד אומרים השנה יעשו חיבורים, אבל אין ספק שיש כאן כשל שצריך לבדוק אותו.

 

היו״ר כבל מתח ביקורת קשה על שר האנרגיה, ח״כ יובל שטייניץ, ומשרדו ואמר: ״לפני שנתיים ישבנו כאן לילות כימים ונאבקנו כדי להוציא את הרפורמה לפועל, אני יכול לומר לשר האנרגיה שהוא והמשרד נכשלו כישלון חרוץ בכל הנוגע לחיבור מפעלים לגז. קיימנו פה 12 ישיבות, הוצאנו 5 מכתבים לשר ולמנכ״ל וקיבלנו רשימה של 84 מפעלים שחוברו, בעוד שבהתאחדות התעשיינים אומרים אחרת ואני לא מאמין לשום נתון״.

 

ראש ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים, גבי ביטון, אמר כי לפי התוכנית של משרד האנרגיה עד סוף השנה אמורים היו להיות 250 מפעלים מחוברים, כשבפועל מחוברים פחות מ-40 לא כולל חברת החשמל. לדבריו, ״זה כישלון ומחדל של משרד האנרגיה. הם גוררים רגליים ורשות הגז נוהגת ביד רכה עם חברות החלוקה. אם נמשיך בדרך הזו לא נגיע למספרים שמשרד האנרגיה התחייב עליהם גם ב-2040״.

 

היועץ המשפטי של חברת מרימון בעלת רישיון חלוקה בצפון, עו״ד נועם בריימן, אמר כי בצפון ישנן בעיות שלא היו בדרום, וכרגע יש רק 4 מפעלים מחוברים כאשר רק באחד מתוכם יחל לזרום הגז בחודש הבא.

 

היו״ר כבל אמר כי החיבור היה אמור להיות כדאי למפעלים ולטפל ביוקר המחייה, לכן לא ברור איך נזכרו

פתאום שזה יותר יקר בגלל המרחק. עו״ד בריימן השיב כי בפועל החברה נתקלה בעיכובים בקבלת היתר בנייה ולאחר מכן קיבלה דרישות תשלום מחברות שונות, למשל חברת נמלי ישראל.

 

סגן מנהל רשות הגז, קונסטנטין בלוז, אמר כי כרגע יש 55 צרכנים מחוברים ועוד 8 צרכנים שמקבלים גז במכליות. לדבריו, ״יש פרק זמן מסוים לכל תהליך. הצרכן הראשון התחבר לרשת החלוקה ביולי 2013 ומאז יש כבר 55 ועד סוף השנה נגיע ל-95-100 מחוברים. זה תהליך שלוקח זמן. 80% מכל הצריכה התשתיתית של הדלקים בישראל כבר עברה לגז טבעי וזה מתפתח״. נציגת אגף התקציבים, טל שפסה היימן, אמרה כי צריך לקחת בחשבון גם נפילה במחירי הנפט שמשפיעה על הצרכנים, ביחד עם הרגולציה הבעייתית והקושי עם היתרי הבנייה.

 

היו״ר כבל סיכם ואמר בתגובה כי הנתונים שהשר והמנכ״ל התחייבו אליהם בישיבות הקודמות שונים לחלוטין, ולדבריו ״לא מתכתבים עם המציאות״. עוד אמר כי מה ששמענו בדיון הוא ״תירוצים עלובים״, והוסיף: ״חיבור מפעלים לגז זה כישלון מהדהד של השר ומשרד האנרגיה וכל ההסברים ששמענו הם תירוצים מביכים. אני דורש את התייצבות השר לישיבה הבאה שנקיים פה, כדי שיציג את הנתונים האמתיים אחת ולתמיד - לא שאיפות ולא רצונות ולא משאלת לב״.