התעשיינים: החל הדיון בבג״צ בנושא תשלום ימי בידוד

כיום המעסיקים משלמים על ימי הבידוד, אך מכיוון שלא מדובר בימי מחלה, לטענת התאחדות התעשיינים על הממשלה לממן את עלותם ולא המעסיק. רון תומר: הדבר משית עלויות גבוהות מאוד ופוגע בציבור העובדים


09:48 ,20.07.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

לפני שעה קלה החל הבוקר הדיון בבג״צ בנושא העתירה שהגישה התאחדות התעשיינים בנושא תשלום ימי הבידוד ותידון השאלה ״מי צריך לשלם על ימי הבידוד- המעסיק או הממשלה?״.

 

כיום המעסיקים משלמים על ימי הבידוד, אך מכיוון שלא מדובר בימי מחלה, לטענת התאחדות התעשיינים על הממשלה לממן את עלותם ולא המעסיק.

 

יצוין כי הדרישה שהממשלה תממן את ימי הבידוד הינה לטובת את העובדים, שכן מבודדים רבים שהשתמשו בכל ימי המחלה שלהם בתקופת הבידוד, נותרו למעשה ללא ימי מחלה. במידה והממשלה תממן את ימי הבידוד, העובד יוכל לשמור על כל ימי המחלה שצבר, ולקבל תשלום על תקופת שהותו בבית.

 

נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר מסר בעקבות הדיון שנערך היום על העתירה שהגישה התאחדות התעשיינים בנושא תשלום ימי הבידוד, במשותף עם התאחדות המלאכה והתעשייה ואיגוד חברות הניקיון, כי ״המדינה שגתה ופגעה במעסיקים ובעובדים כשדרשה שימי המחלה של העובדים ישמשו לפיצוי על ימי בידוד.

 

״אנו מקווים שבית המשפט הגבוה לצדק יקבל את עמדתנו, יהפוך את החלטת משרד הבריאות ויגן על המעסיקים והעובדים. זה לא סביר שבעקבות הבידוד עובדים רבים יוותרו ללא ימי מחלה, ומעסיקים שבקושי שורדים את המשבר יממנו ימי מחלה לעובדים שלא חולים. זהו הזמן שבו המדינה צריכה לקחת אחריות ולשאת בנטל התשלום, מתוך הבנה שזהו הדבר הנכון לעשות כדי לעזור לעובדים ולעזור למשק בשעה קשה זו״.

 

עו״ד מטעם ההתאחדות, איה רייך מינא, טענה בדיון בפני השופטים כי ״עד כה היו 400 אלף בידודים, מנגד רק כ -47 אלף חולי קורונה מאומתים עד היום. דהיינו, כ-90 אחוז מהמבודדים אינם חולים. על אף זאת, המדינה מטילה את האחריות לתשלום דמי הבידוד על כלל המבודדים, בעלות ישירה של 1.5 מיליארד שקל״. השופטים הביעו הסכמה לבעייתיות שנוצרת מכך שרוב המבודדים אינם חולים ועל כן המצב אינו מתיישב עם הגדרת ימי המחלה בחוק. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות אמרה כי ״לא משנה כמה ננסה להרחיב את ההגדרה, מבודדים הם לא חולים״. השופט אלכס שטיין הוסיף וציין כי ״יש לזכור שמבודדים מסוגלים לעבוד ואינם סובלים מאי כושר כהגדרת החוק״. בנוסף הוא הבהיר כי ״בגלל שאין אפשרות לערער על תעודת מחלה גורפת לימי בידוד, סימן שהיא לא תעודת מחלה, כי על תעודת מחלה רגילה על פי החוק ניתן לערער״.

 

נשיאת בית המשפט העליון אף אמרה בתחילת הדיון כי ״אם היו קובעים שכל הג׳ינגים רגישים לשמש ואסור להם להסתובב באור, גם זה ממצא רפואי שמאפשר קבלת תעודת מחלה?״

 

העתירה הוגשה על ידי עו״ד איה רייך מינא, עו״ד רחל הררי ליפשיץ ועו״ד נטליה זרון ממשרד עו״ד עמית פולק מטלון.