התעשיינים קוראים למעבר התעשייה לשימוש בגז טבעי

טוענים כי המעבר יחסוך למשק כ-1.4 מיליארדי שקלים בשנה. 90 מפעלים באזור הדרום והמרכז כבר הביעו עניין לעבור לשימוש בגז טבעי


00:00 ,01.06.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

טוענים כי המעבר יחסוך למשק כ-1.4 מיליארדי שקלים בשנה. 90 מפעלים באזור הדרום והמרכז כבר הביעו עניין לעבור לשימוש בגז טבעי
 
מעבר התעשייה לשימוש בגז טבעי, תוך זירוז וקידום הקמתן של מערכות ההולכה והחלוקה של הגז הטבעי - יחסכו למשק לפחות כ-1.4 מיליארדי שקלים בשנה. כך טוענת התעשיינית נאוה סלע, יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים. סלע מציינת שישנם כ-90 מפעלים באזור הדרום והמרכז אשר עשויים להסב לצריכת גז טבעי כבר בטווח הקצר.
 
לדבריה, צריכת הגז הטבעי במפעלי תעשייה (ללא חברת החשמל) תעמוד תוך מספר שנים על כ-2.5 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה, כאשר המשמעות תהיה חיסכון של כ-1.4 מיליארדי שקלים בשנה לתעשייה.
 
לדבריה, הערכה זו מתייחסת לחיסכון שינבע ממעבר לשימוש בגז הטבעי הזול יותר, בהשוואה לדלקים הקיימים – מזוט, גפ"מ (גז פחמימני מעובה) וסולר. לכך יש להוסיף חיסכון נוסף שינבע כתוצאה מיתרונות תפעוליים שקיימים לשימוש בגז. ההערכה אינה כוללת את החיסכון שיווצר למשק כתוצאה מהקטנת העלויות החיצוניות, כגון זיהום אוויר.
 
סלע מציינת כי על אף הירידות במחירי הדלקים בחודשים האחרונים - הגעת הגז הטבעי לאזורי התעשייה השונים ברחבי הארץ, תסייע בהפחתת עלויות האנרגיה של המפעלים ולשיפור כושר התחרות שלהם מול יצרנים במדינות אחרות.
 
סלע מציינת כי ועדת האנרגיה של התאחדות התעשיינים הדגישה בעבר בפני הרשויות הממשלתיות את חשיבות הגעת הגז הטבעי גם לאזורי התעשייה בפריפריה, כצעד לפיתוחם ולחיזוק הצמיחה והתעסוקה.
 
סלע מציינת, כי על רקע העובדה שבשני אזורי חלוקה - נגב ומרכז, נבחרו הזוכים במכרזים להפעלת מערכות החלוקה, קיימת התעניינות הולכת וגוברת גם במפעלים קטנים ובינוניים, בכל הקשור למעבר לשימוש בגז טבעי.
 
לדבריה, מבדיקה שערכה ועדת האנרגיה של בהתאחדות התעשיינים מתברר כי כ-90 מפעלים קטנים ובינוניים באזור המרכז והדרום כבר מביעים עניין במעבר לשימוש בגז טבעי, כאשר הם מהווים צרכנים פוטנציאליים של מערכת החלוקה.
 
סלע מדגישה שעל מנת שגם מפעלים אלה, שהינם צרכנים קטנים יחסית ושאין באפשרותם להתקשר ישירות מול אחד מספקי הגז, ייהנו מהוזלה משמעותית בזכות המעבר לגז - יש להבטיח קיומה של תחרות במקטע שיווק הגז במערכות החלוקה.
 
בנוסף לכך, לטענתה יש לבצע רכש משותף של גז טבעי על ידי גורם אחד – ממשלתי או עסקי, תוך הבטחת מחירים ותנאים סבירים.