לין בכנס המגזר הקמעונאי: ניתן להזמין ביבוא אישי עד אינסוף

נשיא איגוד לשכות המסחר ציין כי על מנת להימנע מהכחדת המגזר הקמעוני בישראל יש לבסס תחרות הוגנת מול היבוא האישי. רמי שביט: ״רק כאשר יהיה לנו כוח פוליטי יתייחסו אלינו ברצינות״. אורן רווח: ״המדינה מחוקקת חוקים על ידי אנשים חסרי ניסיון והשכלה בתחום הקמעונאות״


15:12 ,11.07.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

הכנס למען עתידו של המגזר הקמעונאי בישראל אשר ביקש לעסוק בין היתר באפליית המיסוי של המגזר הקמעונאי לעומת היבוא האישי, בהתמודדות המגזר הקמעונאי מול עומס הרגולציה ובסכנות היבוא האישי משך אליו כמאתיים יבואנים וקמעונאים כמו גם דמויות בכירות ומוכרות מעולם זה.

 

עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר פתח את הכנס ואמר כי: ״במאבק להפחתת יוקר המחייה השרים נוטשים את אחד העקרונות היסודיים ביותר בשיטה הדמוקרטית - עקרון השוויון. אי אפשר באופן מלאכותי להעמיד מגזר עסקי גדול ולגיטימי המפרנס מאות אלפי משפחות במצב של נחיתות מול ספקים מחו״ל. איגוד לשכות המסחר אינו מתנגד להפחתת רגולציה ואין לנו שום התנגדות לביצוע של יבוא אישי. אולם, אנו לא מוכנים שתתפתח תפיסה של תחרות לא הוגנת ואי שוויון נעדר אחריות בין היבוא המסחרי לבין היבוא האישי, בדרך שתהרוס עסקים רבים״.

 

לדברי לין, ״הנושא הדחוף ביותר על סדר היום הוא ׳צו היבוא האישי׳ שיוליד מערכת של יבוא מסחרי מקביל ופרוץ, ועל גב זאת עוד שלוש אפליות חמורות: אפליית המיסוי של המגזר הקמעונאי לעומת היבוא האישי; אפליה בדרישות תקינה וחוקיות היבוא בהגנה על בריאות ובטיחות הציבור; ואפליה בהתמודדות המגזר הקמעונאי מול עומס הרגולציה אדיר הממדים המוטל עליו, בהשוואה לצרכנים פרטיים״.

 

הוא הביא לשם דוגמה סעיף מתזכיר היבוא האישי שפורסם לאחרונה לפיו ניתן להביא 30 פריטים מתחום הטואליטיקה והפארם בשווי של 30 דולר לפריט והדבר ייחשב כייבוא אישי, גם אם אותו יבואן יזמין מדי יום מוצר אחר בכמויות דומות ובעלות דומה. ״אפשר להזמין כך עד אינסוף״, ציין לין.

 

לין ציין בדבריו כי המדיניות הכלכלית של הממשלה מפלה לחלוטין את המגזר הקמעונאי ומתעלמת ממנו כליל. ״ראש הממשלה צריך לצאת מאדישותו להבין שיש פה בעיה חמורה״, אמר. 

 

לאחר מכן התקיים מושב שעסק במגזר הקמעונאי כנגד מדיניות הממשלה בהנחיית הכתב הכלכלי אריאל ויטמן מ״ישראל היום״, ובמהלכו סיפר יעקב הלפרין, מנכ״ל ובעלים אופטיקה הלפרין על ההפתעה היומית ו״הלא נעימה״, לדבריו, שמחכה מדי יום לעוסקים בתחום, אשר למעשה גורמם להם להתעסק בכל מיני גורמים שאינם קשורים לעבודה עצמה אל ב״מסביב״. 

 

הלפרין ציין את ״מס השלטים״ שהעיריות מטילות על עסקים גם באופן רטרואקטיבי ושרירותי ללא כל חוקים ברורים בעניין, על מס אשפה, על שינוי הגדרות חנייה מכחול-לבן לאדום לבן אשר פוגעות ברצון הלקוחות להגיע לחנויות ולבתי העסק או על תקנות חדשות שצצות חדשות לבקרים ונכנסות לתוקף ללא כל תקופת הכנה ראויה. 

 

לאחר מכן דיבר רמי שביט, מנכ״ל ובעלים המשביר לצרכן, אשר סחף את הקהל וזכה למחיאות כפיים מהנוכחים כאשר אמר ״רק כאשר יהיה לנו כוח פוליטי גורמים בממשלה יתייחסו אלינו ברצינות. אנחנו צריכים להקים איגוד פוליטי. חייבים להתאגד. אני מציע שנבצע פעולות אקטיביות בצורה מכובדת וחוקית. כולם מסכימים שיש עיוות. כל מה שאנחנו מבקשים זה שישוו לנו את התנאים ושתהיה תחרות הוגנת. שיוזילו את המע״מ ל-12% ויפתרו את הבעיה״. 

 

אורן רווח, יו״ר קבוצת החברות אסתי לאודר ישראל, ביקש גם הוא לצאת למהלך משותף וקרא להזמין לכנס הבא בנושא גם את הנהלות החברות וגם את העובדים. ״צריך לגייס את כולם כדי שיבינו את חומרת המצב, ושיבינו לאן אנחנו הולכים. מה שקורה פה היום מבריח עסקים ומשקיעים. בגלל חוקי העבודה בישראל אנחנו מייקרים את המוצרים שלנו לפחות ב-15%. אין לזה אח ורע בעולם, המדינה מחוקקת חוקים ורגולציות על ידי אנשים חסרי ניסיון והשכלה בתחום הקמעונאות״.