לין למנהל רשות המסים: הצהר כי אמזון תחויב בתשלום מסים

נשיא איגוד לשכות המסחר: כבר היום חייבים לקבל החלטה ברמה של הצהרת מדיניות הקובעת ברורות שאמזון תמוסה בכל פעילותה כאן בישראל כפי שממוסה כל עסק קמעונאי אחר


12:45 ,16.01.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

״עלינו להבטיח שאם חברת אמזון אכן תיכנס לישראל יש ליידעה מראש, ולכל אלה השואפים לקדם את בואה לישראל, שעל כל מכירותיה כאן בישראל, בין שהן מקוונות או שאינן מקוונות, היא תצטרך לשלם את מלוא המסים המוטלים על המגזר הקמעונאי, וגם לעמוד בדרישות חוקיות היבוא, כמו המגזר הקמעונאי. הבהרת עמדת האוצר ורשות המסים בעניין זה חשובה ביותר״. כך עולה מפנייה דחופה ששיגר עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, למנהל רשות המסים משה אשר.

 

״אנו בעד תחרות הוגנת; אולם, לאורך כל הדרך, שוויון בתנאי התחרות בין עסקים, עקרון שוויון ההזדמנויות בעולם העסקי, וגם תנאי תחרות שווים במיסוי ובחוקיות היבוא, בין היבוא האישי ליבוא המסחרי, חייבים להישמר״.

 

באיגוד לשכות המסחר אומרים כי כפי שרשות המסים החלה להתנהל מול ענקי הדיגיטל גוגל ופייסבוק, כך היא צריכה גם היום לקבוע עקרונות באשר לאמזון.

 

לין: ״כבר היום חייבים לקבל החלטה ברמה של הצהרת מדיניות הקובעת ברורות שאמזון תמוסה בכל פעילותה כאן בישראל כפי שממוסה כל עסק קמעונאי אחר; ושכללי הענקת הפטור ממסים החלים על יבוא אישי לא יחולו על פעילותה של אמזון״.

 

לדבריו, ״כיום מתרפקים על אמזון כגורם שיגביר את התחרות בישראל. כפי שכבר הסבירו כלכלנים בכירים, זוהי ראייה לטווח קצר מאוד. אמזון אולי תיצור תחרות בתחילת פעולתה, אבל היא גם תחסל תחרות לאחר שתתעצם בישראל. מספיק שנתבונן אל מה שמתרחש היום בארה״ב באשר להשפעת אמזון על המגזר הקמעונאי שם. הם כבר 44% מנתח השוק. בעוד שהמכירות של המגזר הקמעונאי הרגיל עלו מאז 2012 ב-20%, מכירות אמזון עלו ב-310%. עשרות אלפי עסקים קמעונאים נסגרים בארה״ב, פרי תחרות סופר אגרסיבית של אמזון״.

 

לדברי לין, מצב האפליה חמור גם ללא כניסת אמזון. ״חשש זה מצטרף לאיום הממשי הקיים כבר היום על המגזר הקמעונאי והוא המדיניות הנוהגת היום של הענקת פטור ממסי יבוא, עם דגש על מס ערך מוסף בייבוא אישי מקוון. פטור זה מהווה איום ממשי וחמור על המגזר הקמעונאי בישראל כולו״.

 

״אסור לצייר תמונה כאילו המגזר הקמעונאי מורכב רק מקניונים ורשתות שיווק גדולות. אין ספק שלעסקים אלה חשיבות גדולה ביצירת מקומות עבודה ועידוד הצריכה הפרטית, אולם המגזר הקמעונאי מכיל 54 אלף עסקים, כאשר עשרות אלפים מהם הן חנויות רחוב, ולעיתים זהו הרכוש היחיד של המשפחה ומקור פרנסתה העיקרי״.

 

״כיום, התפתחות הייבוא האישי מאיימת ישירות על עשרות אלפי עסקים במגזר הקמעונאי. לא מדובר בעניין שולי. מדובר בפגיעה קשה ביותר, הנובעת בחלקה הגדול מתחרות לא הוגנת בשני מישורים: הפטור ממסים והפטור מחוקיות היבוא. עם התגברות הדינמיקה המתפתחת של הרכישות המקוונות בפטור ממסים, אנו נחזה בהרס של עסקים פרטיים רבים בתחום הקמעונאות. חשוב לציין כי ב-2016 נסגרו 43,000 עסקים קטנים ובינוניים, כל סגירה של עסק זו טרגדיה למשפחה״.

 

באיגוד לשכות המסחר מציינים כי הבעיה הזו של האיום האמיתי והמוחשי על המגזר הקמעונאי בישראל כתוצאה מיצירת אי שוויון בנטל המיסוי מחמירה מאוד ומתעצמת נוכח העובדה שעכשיו גם רוצים על פי חוק ההסדרים במשק המדינה להפוך את היבוא האישי לייבוא כמעט מסחרי:

 

לדברי לין, ״רכישת 30 יחידות עד סכום של 1000 דולר ו-5 יחידות מעל 1000 דולר מבלי הגבלת הסכום זה כבר לא יבוא אישי, זה יבוא חצי מסחרי. אלה כבר לא רכישות לשימוש קצר מועד, אלה רכישות ליצירת מלאי. חוששני שלא הייתה מספיק רגישות באוצר להבין משמעויות אלה״.

 

״יש לנו בישראל חצי מיליון מפרנסים שעבודתם הינה בתחום המגזר הקמעונאי. זוהי אוכלוסייה של 2 מיליון איש, שקיומם קשור במגזר זה, וצריך להקדיש מעט זמן כדי להבין עד כמה חמורה וגורפת עלולה להיות הפגיעה אם לא תונהג כבר היום מדיניות אחראית בנושא זה של מניעת האפליה מול המגזר הקמעונאי״.