מפעל פניציה באזור תעשייה ציפורית ייסגר

משבר הקורונה וחובות גבוהים שצבר בשנים האחרונות המפעל לייצור זכוכית, הביאו את קרן פורטיסמו, בעלת המפעל, לסגור אותו. ההסתדרות חתמה על הסכם שמקנה ל-300 עובדיו פיצויי פיטורים מוגדלים


09:17 ,14.05.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחר מו״מ מאומץ שנערך בימים האחרונים, ההסתדרות הגיעה להסכמות מול הנהלת מפעל פניציה ובעליו קרן ההשקעות פורטיסמו, על מתן פיצויי פיטורים מוגדלים והטבות נוספות למאות עובדיו, עם ההחלטה על סגירתו.

 

בשנים האחרונות סבל המפעל, שמייצר זכוכית שטוחה, מירידה בהזמנות וצבר חובות גבוהים. עם פרוץ משבר הקורונה הודיעה ההנהלה להסתדרות על החלטת קרן פורטיסמו לעצור את פעילות המפעל, ובהמשך הוחלט על סגירתו המוחלטת ופיטורי 300 עובדיו. המפעל ממוקם באזור התעשייה ציפורית שבנוף הגליל, ומאז 1934 מייצרים עובדיו זכוכית שטוחה. מרבית העובדים במפעל הם עובדים ותיקים שגילם הממוצע הוא 50, ורבים מהם הינם דור שני או שלישי במקום, בנים ונכדים של עובדי פניציה.

 

נוכח המצב הכלכלי הקשה, ומשלא צלחו הנסיונות להשאיר את המפעל חי בכל זאת, החלו יו״ר ההסתדרות במרחב עמקים צפוני לאון פרץ ומזכירת האיגוד המקצועי עו״ד אליז אזואלוס, במו"מ קיבוצי על סגירת המפעל ותנאי העובדים שיפוטרו. יודגש כי מצד ההסתדרות נעשו מאמצים רבים במטרה להציל את המפעל ולמנוע את סגירתו ואת פיטורי העובדים, לרבות פניות לגורמים בממשלה במטרה לקדם העברת סיוע כספי דחוף למפעל.

 

בראשית דרכו של המו״מ הצהירה ההנהלה כי לא תשלם לעובדים פיצויים מעבר לחוק. למרות הצהרות אלה, עמדה ההסתדרות על תשלום פיצויים מוגדלים לעובדים המפוטרים, והצליחה להשיג להם תנאים מיטיבים בהתאם לשנות הוותק שלהם במפעל. בין היתר יקבלו העובדים פיצויים מוגדלים של עד 50% מעבר לקבוע בחוק ומענק של עד שני חודשים נוספים מעבר לתקופת ההודעה המוקדמת לפיטורים. בנוסף, עובדים שיעסקו בפעילות הייחודית והמסוכנת של פירוק התנור המרכזי במפעל, יקבלו מענק מיוחד.

 

יו״ר ההסתדרות במרחב עמקים צפוני, לאון פרץ, אמר במעמד החתימה על ההסכם: ״אנו חותמים על ההסכם בלב כבד. למרות ניסיונותינו למנוע את סגירת המפעל, אני גאה בכך שהצלחנו לפחות להשיג עבור העובדים מרווח נשימה בזמן משבר כה קשה. אני מבקש להודות למזכירת האיגוד המקצועי עו״ד אליז אזואלוס שעשתה עבודה מקצועית, לעו״ד ד״ר מור ארזי גלבוע מהלשכה המשפטית על הליווי המשפטי, לוועד העובדים ולהנהלה״.

 

רון תומר: מדינת ישראל מאבדת את העצמאות הייצורית שלה

 

נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר: ״סגירת פניציה צפון היא רק הסנונית הראשונה בשורה ארוכה של מפעלים שניצבים כפסע לפני קריסה מוחלטת- בהם גם מפעל פניציה דרום שנמצא במצב קשה מאוד. המשמעות היא שמדינת ישראל למעשה מאבדת את העצמאות הייצורית שלה ואלפי  עובדים ישירים ועקיפים עומדים למצוא עצמם במעגל האבטלה והעוני, מבלי שיהיה להם סיכוי ממשי למצוא מקום עבודה אחר. מציאות קשה זו רק מדגישה את הצורך במתווה פיצויים מהיר למפעלים, שאנו מאמינים שכן יצליחו ברובם לצלוח את המשבר אם יקבלו עזרה מהממשלה״.

 

כמו כן הוסיף נשיא התאחדות התעשיינים כי ״רק השבוע בוועדת הכספים של הכנסת הסכימו לדבר 15 בעלי מפעלים שמעסיקים אלפי עובדים ועומדים בפני סגירה וזה היה כואב וקשה לשמוע את המצוקה האמיתית בה הם שרויים. מאחוריהם ישנם עוד עשרות מפעלים שנמצאים במצוקה וחוששים להיחשף, ורק עזרה כלכלית מהירה תציל את העובדים שלהם ומשפחותיהם״.