משרד הכלכלה מעריך: היצוא יחצה את סף 100 מיליארד דולר ב-2017

סיכום של נתוני היצוא לשנת 2017 מגלה כי הייצוא התעשייתי עלה בכ-3% בהשוואה ל-2016 וצפוי להסתכם בכ-45 מיליארד דולר. התאוששות מרשימה ביצוא לאיחוד האירופי, יציבות ביצוא לארה"ב וירידה ביצוא לאסיה בהשפעת הרכיבים


11:58 ,02.01.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

משרד הכלכלה והתעשייה מסכם את שנת 2017 ביצוא הישראלי, עם הערכה לפיה, לראשונה, יחצה היצוא את סף 100 מיליארד דולר.

 

מסיכום ראשוני של נתוני היצוא הכולל לשנת 2017 שערכו מכון היצוא ומשרד הכלכלה והתעשייה, עולה כי היקף יצוא הסחורות והשירותים מישראל צפוי לחצות בשנת 2017 את רף ה-100 מיליארד דולר, עלייה דולרית של כ-5% לעומת שנת 2016. סך יצוא הסחורות והשירותים ללא הזנק ויהלומים עלה בכ-6% לעומת אשתקד, להיקף של כ-92 מיליארד דולר.

 

יצוא הסחורות (ללא התאמות ויצוא לרש"פ) צפוי להסתכם השנה בכ-53 מיליארד דולר, עלייה דולרית קלה של כ-1% לעומת שנת 2016. יצוא הסחורות ללא יהלומים צפוי להסתכם בכ-46 מיליארד דולר, עלייה של כ-3% לעומת השנה שעברה.

 

הייצוא התעשייתי המהווה כ-85% מסך יצוא הסחורות עלה בכ-3% בהשוואה ל-2016 וצפוי להסתכם בכ-45 מיליארד דולר. יצוא היהלומים  בשנת 2017 צפוי להסתכם בכ-7 מיליארד דולר, ירידה של כ-7% לעומת 2016 (כ-13% מסך יצוא הסחורות).

 

היצוא החקלאי עלה בשיעור של כ-2% להיקף של כ-1.2 מיליארד דולר, (כ-2% מסך יצוא הסחורות). יצוא השירותים הציג השנה עלייה של כ-10% וטיפס להיקף שיא של כ-44 מיליארד דולר.

 

לאחר שנתיים רצופות של ירידות ולאחר שבסוף 2016 ירד לרמתו הנמוכה ביותר מזה 6 שנים, רשם השנה היצוא לאיחוד האירופי גידול מרשים של כ-20% בהשוואה לשנת 2016 ועלה להיקף של כ-16 מיליארד דולר - כ-35% מסך הסחורות שיוצאו מישראל השנה. גידול זה הושפע בעיקר מההתאוששות הכלכלית שנרשמה השנה במדינות אלה. יצוא התרופות, ענף המהווה כרבע מסך הסחורות המיוצאות לאיחוד, תרם רבות לגידול הדו-ספרתי ביצוא לאזור - אולם גם בנטרולו התקבל גידול משמעותי וזאת בהובלת ענפי הכימיקלים וכלי הטיס.

 

מבין המדינות הבולטות ניתן לציין את היצוא לבריטניה - יעד היצוא הגדול ביותר באירופה - אשר גדל באופן חד השנה (כ-35%). שעור גידול דומה של כ-35% נרשם גם ביצוא לצרפת. עליות בולטות נוספות נרשמו גם ביצוא להולנד, גרמניה, בלגיה וקפריסין.

 

היצוא לארה״ב הסתכם ב-2017 בכ-11.5 מיליארד (כ-25% מסך יצוא הסחורות של ישראל), ללא שינוי בהשוואה להיקפו אשתקד - זאת לאחר 3 שנים רצופות של עליות. הגידול ביצוא לארה"ב נרשם במגוון ענפים ובהובלת ענפי האלקטרוניקה, הטלקום והציוד הרפואי, כאשר מנגד נרשמה ירידה חדה ביצוא התרופות למדינה.

 

היצוא לאסיה הסתכם בשנת 2017 בכ-8.5 מיליארד דולר, ירידה של כ-15% לעומת שנת 2016. בדומה לשנה שעברה, כך גם השנה, הושפע היקף היצוא לאסיה באופן מהותי מהקיטון החד ביצוא הרכיבים האלקטרונים, זאת בעקבות משקלו הגדול של ענף זה ביצוא  לאסיה, כרבע מסך הסחורות המיוצאות ליבשת. בנטרול השפעה זו שמר היצוא לאסיה על יציבות בהשוואה לאשתקד. יחד עם הגידול הצפוי ביצוא הרכיבים ב-2018, צפוי גם היצוא לאסיה להתאושש בהתאם. היצוא לאסיה היווה השנה כ-18% מסך הסחורות המיוצאות מישראל.

 

היצוא לסין שמר על יציבות השנה, כך שעל רקע הירידה ביצוא הכולל ליבשת, עלה משקלה של סין ללמעלה משליש מסך יצוא הסחורות מישראל לאסיה. עליות בולטות נוספות התקבלו גם ביצוא לדרום-קוריאה, יפן וסינגפור. מנגד נרשמה ירידה דו-ספרתית ביצוא להודו. היצוא לוייטנאם ולמלזיה רשם גם כן ירידה מהותית המוסברת ברובה מהירידה ביצוא הרכיבים האלקטרונים.

 

היצוא למדינות אמריקה הלטינית, הסתכם בכ-1.9 מיליארד דולר, עלייה בשיעור של כ-3% (כ-4% מסך היצוא) שהושפע בעיקר מהעלייה ביצוא לברזיל ולארגנטינה.

 

היצוא למדינות אפריקה רשם התאוששות מסוימת, זאת לאחר מספר שנים רצופות של התכווצות. סך היצוא ליבשת עלה השנה בשיעור של 4% בהשוואה ל-2016 והסתכם בכ-860 מיליון דולר, כ-2% מסך היצוא של ישראל.

 

עוד נמסר ממשרד הכלכלה כי בשנת 2017 החל לפעול 3 נספחויות כלכליות חדשות בשווקי יעד בצ'נגדו שבמערב סין, נספחות בלימה בירת בפרו ובסנטיאגו שבצ'ילה. כמו כן הוחלט על פתיחת שתי נספחויות כלכליות חדשות באפריקה: בקניה ובגאנה אשר ייפתחו במהלך שנת 2018 ויצטרפו לנספחות הקיימת בדרום אפריקה.

 

במהלך 2017 החלו משאים ומתנים עם סין, בריטניה ועם איחוד המכסים של רוסיה, קזחסטאן, קירגיסטאן, בלארוס וארמניה. במקביל, חלה התקדמות משמעותית במשאים ומתנים עם מספר מדינות, וייתכן כי במהלך 2018 ייחתמו הסכמים עם מספר מדינות ביניהן: קנדה, פנמה ואוקראינה.

 

אוהד כהן, מנהל מינהל סחר חוץ: ״גם השנה המשכנו במגוון רחב של פעילויות להגדת הייצוא הישראלי: תמכנו בכ-240 חברות על מנת לסייע להן להגדיל את הייצוא, ביצענו מאות פעילויות ברחבי העולם של משלחות, כנסים, סמינרים ותערוכות שיצרו עשרות אלפי פגישות לחברות ישראליות עם גורמים בינלאומיים, חיזקנו את תשתית הסכמי הסחר של מדינת ישראל מול מספר רב של שווקים חשובים. גולת הכותרת היא כניסתנו למגוון של שווקי יעד של ממשלת ישראל: אפריקה, סין ואמריקה הלטינית. ב-2018 נמשיך לחזק את הייצוא הישראלי באמצעות מגוון רחב של פעילויות ואני קורא לכל יצואן לפנות אלינו ולהיעזר בכלים השונים שאנו מספקים״.

 

לדברי גדי אריאלי, מנכ״ל מכון היצוא: ״כפי שהערכנו לכל אורך השנה, היצוא הישראלי אכן צפוי לחצות לראשונה את רף ה-100 מיליארד דולר ולהציג גידול יפה של כ-5% בהשוואה לשנה שעברה. העלייה ביצוא התקבלה בעקבות המשך הגידול בייצוא השירותים שהמשיך להציג צמיחה מואצת בזכות הגידול בייצוא שירותי ההיי-טק. אנו שמחים על הגידול שנרשם ביצוא השנה, עם זאת חשוב לזכור כי השנים הקרובות מציבות אתגרים וחסמים רבים ליצואנים מישראל, בעיקר על רקע ההתחזקות המחודשת של שער השקל מול הדולר. מכון היצוא ,ימשיך ליזום פעילויות ולסייע ליצואנים הישראלים בשווקים הבינלאומיים״.