"משרד התמ"ת פועל תמיד להגנה על הייצור המקומי גם כשהתוצאה היא העלאת יוקר המחייה"

לין: "הפרסומים לפיהם משרד האוצר, כתוצאה מלחצי משרד התמ"ת, עלול לדחות את ביצוע הפחתת המכסים כפי שהומלץ ע"י ועדת טרכטנברג מצביעים ברורות על חולשת רשויות המדינה"


00:00 ,26.10.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הגיב הבוקר לפרסומים לפיהם משרד האוצר, כתוצאה מלחצי משרד התמ"ת, עלול לדחות את ביצוע הפחתת המכסים כפי שהומלץ על ידי ועדת טרכטנברג: "אסור שרשויות המדינה בכל הנוגע להורדת יוקר המחייה בישראל תפעלנה על פי לחצים של קבוצות אינטרסים", טען לין. "הפרסומים מצביעים ברורות על חולשת רשויות המדינה בביצוע המלצות ענייניות."

 

לדבריו של עו"ד לין: "חשיפת המשק הישראלי בפני יבוא מתחרה אשר בוצעה כתהליך היסטורי עם הצטרפותה של ישראל לשוק האירופאי המשותף, נתקלת בהתנגדות תמידית מצד אלה הפועלים בתנאים של אי תחרות. אולם, כיום ברור מעבר לכל ספק, שאם רוצים לצמצם את יוקר המחייה ולהוריד את מחיריהם של מוצרי המזון ומוצרי צריכה אחרים, חשיפת הייצור המקומי בפני הייבוא הינה חיונית והכרחית."

 

"באופן מסורתי משרד התמ"ת פועל תמיד להגנה על הייצור המקומי גם כשאין זה מוצדק וגם כאשר התוצאה היא העלאת יוקר המחייה לכלל הצרכנים. במקרים רבים משהים את עשייתם של הסכמי סחר חופשי עם מדינות נוספות ומשתמשים בכך כאמתלה לעיכוב בהפחתת המכסים."

 

לין הוסיף כי הטענות כאילו הפחתת המכסים לא תתורגמנה להורדת מחירים לצרכן, הן נעדרות כל בסיס. "מול יבוא מוזל ייאלץ אף הייצור המקומי להפחית מחירים ובהעדרו של יבוא מוזל, רמת המחירים של הייצור המקומי תהיה תמיד גבוהה יותר עד לנקודה שבה היא לא מאוימת על ידי היבוא. הפחתת מכסי המגן הינה אחד מהפרקים החשובים בהמלצות ועדת טרכטנברג להורדת יוקר המחייה בישראל."

 

לין ציין כי אכן אין לבצע הפחתת מכסים בפעם אחת, ומסיבה זו הוא גם המליץ לשר האוצר לבצע הפחתת מכסים מיידית בקבוצת המוצרים בהם אין ייצור מקומי. באשר לקבוצת מוצרים שבהם יש ייצור מקומי, המליץ לין להפחית את שיעורי המכס עד לרמה אפסית על פני תקופה של שלוש שנים.