נשיא התעשיינים מזהיר: מזהיר: תוך שנה-שנתיים צפוי מחסור בחשמל שיגרום נזק לתעשייה

שרגא ברוש מאשים כי אוזלת היד של משרד התשתיות הביאה את משק החשמל למצבו הקריטי הנוכחי - רזרבה אפסית של כ-4% - 5% בלבד. מזהיר כי לתעשייה צפוי מחסור בחשמל שיגרום לנזק של מיליארד שקל


00:00 ,03.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

שרגא ברוש מאשים כי אוזלת היד של משרד התשתיות הביאה את משק החשמל למצבו הקריטי הנוכחי - רזרבה אפסית של כ-4% - 5% בלבד. מזהיר כי לתעשייה צפוי מחסור בחשמל שיגרום לנזק של מיליארד שקל
 
נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש קורא לשר התשתיות הלאומיות להעמיד את נושא הטיפול ברזרבות החשמל בראש סדר העדיפות של משרדו, לפני ביצוע כל שינוי מבני במשק החשמל.

ברוש קורא לשר האוצר להכריז על הקמת תחנות כוח ותגבור משק החשמל כפרוייקט לאומי.
 
אוזלת היד של משרד התשתיות הלאומיות בשנים האחרונות, שבאה לידי ביטוי בעיכוב תכנון ובנייה של תחנות כוח חדשות, ובעיכוב הפעלתן של תחנות כוח של חברת החשמל - שתכנונן והקמתן אושרו כבר, דוגמת 2 טורבינות גז בחיפה - הביאה את המשק בישראל למצבו הקריטי הנוכחי - רזרבה אפסית של  כ-4% - 5% בלבד. כך טוען שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים.
 
המשמעות היא, טוען ברוש, כי כל תקלה בשעות שיא הביקוש לחשמל, או עומס יתר כתוצאה מתנאי מזג אוויר קיצוניים, יביאו לקריסה של רשת החשמל, דוגמת המשבר שאירע ביוני השנה. במצב שכזה, כל יום שעובר ללא פגיעה באמינות המערכת לאספקת חשמל הוא בבחינת נס.
 
ברוש מאשים את שר התשתיות הלאומיות, פואד בן אליעזר, בחוסר המעש של המשרד בראשו הוא עומד, כמי שמונע למעשה מחברת החשמל יצירת רזרבת חשמל של 20% לפחות, בדומה לרזרבת ייצור החשמל במדינות ארה"ב ובמדינות אירופה.
 
להערכתו, אם תמשך מדיניות "שב ואל תעשה" של משרד התשתיות, צפוי תוך שנה-שנתיים מחסור בחשמל במשק ובתעשייה, זאת, בין היתר בשל הצמיחה  החזויה בתעשייה לשנים הקרובות, שתגיע ל-6% - 7% בשנה. ברוש מזהיר, כי מצב זה יעמיד בסכנה את יכולת התעשייה הצורכת כ-23% מכלל צריכת החשמל במשק, להמשיך ולהתפתח בעתיד, ומשרד התשתיות הלאומיות, כמי שאחראי על משק החשמל, חייב להיערך לכך מבעוד מועד ולמנוע אסון כלכלי כבד. 

קריסת רשת החשמל בשל חוסר היכולת של המערכת לעמוד בביקושים ההולכים וגדלים לחשמל, עלולה להביא לנזק כבד לתעשייה, היכול להגיע לכ-1 מיליארד שקלים. מדובר בנזקים שיגרמו כתוצאה מהפסקות חשמל ממושכות הצפויות באזורים נרחבים בארץ.
 
ברוש קורא לשר בן אליעזר לטפל ראשית בדחיפות ולעומק בנושא רזרבת ייצור חשמל בארץ, תוך העמדת נושא זה בראש סדר העדיפויות של משרדו.
 
כלכלני התאחדות התעשיינים מציינים, כי חומרת המצב בישראל מקבלת משנה תוקף בעקבות היותה של ישראל "אי חשמלי", המנותק מרשתות החשמל במדינות השכנות, בניגוד למצב השורר באירופה, בה רשתות החשמל של המדינות השונות מחוברות. דבר המאפשר הזרמת חשמל ממדינה למדינה בעת מצוקה.