ענף היהלומים: הקצאת אשראי בהיקף מיליארד שקל

הוועדה לבחינת אשראי וצמיחה בענף היהלומים בישראל הגישה המלצותיה לשר הכלכלה והתעשייה בהן הקמת מעבדה לחדשנות בבורסה וכן הנחיה בדבר ״החזר יצוא״ של יהלומים. השר אלי כהן: יש ליישם המלצות הוועדה


13:35 ,05.02.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

הוועדה לבחינת אשראי וצמיחה בענף היהלומים בישראל אשר הוקמה בספטמבר 2017 הגישה המלצותיה לשר הכלכלה והתעשייה אלי כהן. על הוועדה הוטל לבחון את ענף היהלומים בישראל, ובמסגרת זו,  לסקור מגמות שונות בישראל ובעולם ולדון באפשרויות לפיתוח התעשייה והענף תוך הסרת חסמים למתן אשראי לעוסקים בענף. הובהר כי הצוות יגיש את מסקנותיו לעניין התהליכים והמגמות הנדרשים בדגש על היבטי מימון ואשראי ועד לחודש ינואר 2018.

 

הועדה קיימה דיונים אשר במסגרתם קיבלה סקירות מגורמים מקצועיים בהיבטים שונים הנוגעים לענף היהלומים. בין היתר, הועדה דנה באתגרי ענף היהלומים, בחסמים העיקריים של הענף ובפתרונות אפשריים לחסמים אלו.

 

עיקרי המלצות הועדה: קמת מסלול ייעודי לענף בקרן לעסקים קטנים ובינוניים- במסגרתו יוכל לקחת הענף אשראי בהיקף של 1 מיליארד שקל, הקמת מעבדה לחדשנות בבורסה בהיקף של 12 מיליון שקל, סיוע לענף במימון כנסים בחו״ל, הבאת קניינים לישראל וכן קידום זירות מסחר מקוונות בינלאומיות  - בהיקף של 10 מיליון שקל, הקצאת כלי אגף סחר חוץ, כסף חכם ושל״ב לטובת הענף ללא הגבלה בסכום, הנחיה בדבר ״החזר יצוא״ של יהלומים – הקלה רגולטורית משמעותית לענף, המלצה להקמת קרן ״בטוחות״ על ידי הענף כמענה משלים לעסקים קטנים. בנוסף, יסייע משרד הכלכלה בהקמת מפעל ליטוש לאבנים גדולות לענף.

 

אלי כהן, שר הכלכלה והתעשייה: ״יישום מסקנות הוועדה לצד צעדים נוספים הוא נדרש על רקע המשבר שחווה הענף והשינויים בתעשיית היהלומים העולמית בשנים האחרונות, ונועדו להעניק כלים חדשים להתמודד עם האתגרים בענף ולהקל ברגולציה על מנת להגדיל את היצור והיצוא לעולם״.

 

נעמה קאופמן-פס, המשנה למנכ״ל משרד הכלכלה והתעשייה: ״הוועדה בחנה את הענף לעומק, ניתחה את פעילותו ותרומתו למשק, התייחסה להיבטים השונים של העוסקים בו והתמקדה בצרכים הממוקדים הנדרשים לקידומו. העבודה נעשתה בשיתוף פעולה מלא עם נשיא הבורסה ליהלומים, מר יורם דבש ונציגי הענף. הועדה איתרה את החסמים העיקריים בפעילות של העסקים הקטנים בענף  ובהמלצותיה מציעה מענה מקיף לצרכיו, הן בהיבטי אשראי, והן בהיבטי קידום חדשנות, שככול הענפים היצרניים נדרש לו במסגרת המהפכה התעשייתית ומעבר לייצור מתקדם. כמו כן, הפן של קידום זירות מסחר מקוונות וקידום כנסים והבאת קניינים בינלאומיים לענף מהווים השלמה בהיבטים אלה. בנוסף, איתרה הועדה מספר אפשרויות להקלה בנטל הרגולטורי על הענף שחלקם כבר טופלו תוך כדי עבודתה של הוועדה וחלקם יטופלו ויתוקנו. בטוחני, כי מימוש המלצות הוועדה ביחד עם עבודת הענף וראשיו להשלמת התהליכים בכל הקשור לאיסור הלבנת הון, והמעבר לדיווח מלא לרשות המיסים, בהתאם לכללי חשבונאות מקובלים יסייעו לדחוף את הענף קדימה בכל היבט, אשראי ומסחרי, כך שמדינת ישראל תוכל להמשיך ולהוביל בתחום היהלומים בעולם״.

 

יורם דבש, נשיא בורסת היהלומים: ״הוועדה והעומדת בראשה, המשנה למנכ״ל נעמה קאופמן פס, עשו עבודה רצינית וטובה ואני מברך על כך שהגיעו למסקנות שיכולות לסייע לענף ולעוסקים בו. נעשה ניסיון רציני להקל ברגולציה המקשה על הענף להתמודד בתחרות בזירה הבינלאומית. יישום מסקנות הוועדה בפועל יכול בהחלט לסייע לנו בכל התחומים שחשובים ליהלומנים ושעשויים לאפשר לנו לחזור לצמיחה ולהובלה עולמית: ערבות המדינה לענף; ההשקעה הממשלתית בחממה הטכנולוגית שהבורסה תפתח בעוד שבועיים; הסיוע להקמת המפעל הייחודי לייצור אבנים גדולות שימצב את ישראל המובילה עולמית בתחום; והסיוע בשיווק היהלומים ברחבי העולם. כל אלה צעדים משמעותיים וחשובים ביותר וחשוב לי להודות לשר הכלכלה אלי כהן, למנכ״ל המשרד שי רינסקי ולראש הוועדה, על התגייסותם לקידום ענף היהלומים בתקופה מאתגרת זו״.

 

היהלומים הינו ענף משמעותי בכלכלת ישראל. בשנת 2016 עמד יצוא היהלומים על כ-28 מיליארד שקל, המהווים כ-13% מסך יצוא הסחורות של מדינת ישראל. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מועסקים בענף כ-9,500 עובדים. הענף חווה שני משברים משמעותיים בשנים האחרונות, בשנת 2008 בעקבות המשבר העולמי, ובשנת 2015 בעקבות האטה בשוק הסיני.