יאט"א: המשך האטה בתנועה הגלובלית

לדברי הארגון ההאטה בביקושים ממשיכה את המגמה שהחלה בחודש דצמבר 2007 בארה"ב עם משבר האשראי. בתנועת המטענים האווירית נרשם גידול של 3.2% בלבד


00:00 ,05.05.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

לדברי הארגון ההאטה בביקושים ממשיכה את המגמה שהחלה בחודש דצמבר 2007 בארה"ב עם משבר האשראי. בתנועת המטענים האווירית נרשם גידול של 3.2% בלבד
 
ארגון יאט"א (IATA) פרסם לאחרונה את נתוני התנועה האווירית עבור חודש מרץ 2008. בהשוואה לחודש המקביל אשתקד, נרשם גידול בביקוש הנוסעים ב-5.8% בעוד שבתנועת המטענים נרשם גידול של 3.2%.
 
לדברי דובר יאט"א, הגידול בתנועת הנוסעים מיוחס לחגי הפסחא שחלו בחודש מרץ השנה וזאת לעומת שנה שעברה - כאשר החגים חלו בחודש אפריל. ההאטה בביקושים ממשיכה את המגמה שהחלה בחודש דצמבר 2007 בארה"ב עם משבר האשראי.
 
אחוזי התפוקה שנרשמו בחודש מרץ הם 76.1%, אך בעוד שמדובר במספר גבוה, מדובר ב-1.7% פחות מאשר 77.8% אשר נרשמו בחודש המקביל אשתקד. ירידה זו מעידה כי ההאטה בביקושים חלה מהר יותר מאשר חברות התעופה יכלו לצמצם את הקיבולת המוצעת ולהיערך לכך.
 
כמו כן נרשם גידול גלובלי של 3.2% בתנועת המטענים אשר לדברי הארגון הינו קטן מהצפוי ומדובר במספר הנמוך בהרבה מהנתון של 4.3% אשר נרשם בשנת 2007.
 
"תנועת נוסעים היא רק חלק מהסיפור", ציין ג'ובאני ביסיניאני, מנכ"ל יאט"א. "מחירים הדלק האסטרונומיים מכים בנו חזק, ובולם הזעזועים שקיים כאשר הכלכלה מתפתחת אינו קיים כרגע. גורלה של התעשייה קיבל תפנית רצינית לרעה", הוא הוסיף.
 
על פי הנתונים, חברות התעופה האמריקאיות מסיטות תנועה משווקים מקומיים בעלי תפוקה נמוכה לטובת השוק הבינלאומי שלהם אשר גדל ב-6.3% בחודש מרץ האחרון. חברות התעופה האמריקאיות מנצלות את הערך הגבוה של מטבע היורו עם טיסות באזור הצפון אטלנטי אשר גדלו ב-10% בעוד פעילות חברות תעופה אירופאיות באזור התכווצה לגידול של 2% בלבד. סך הכל תנועת חברות התעופה האירופאיות בתחום הובלת הנוסעים גדלה ב-3.7%.
 
כמו כן נרשמה ירידה בתנועה חברות התעופה באזור אסיה והפסיפיק והגידול בה הסתכם ב-4.3%, נתון משמעותי שכן הכלכלות המתפתחות באזור זה היו אמורות לבלום את ההאטה בכלכלת ארה"ב.
 
חברות התעופה במזרח התיכון לעומת זאת צפו בעלייה דו ספרתית של 15.4%, אשר שיקפה את הכלכלות המתפתחות באזור. אך אפילו נתון זה הינו נמוך בהרבה לעומת גידול של 20.4% שנרשם בשנת 2007.
 
מר ביסיניאני ציין כי לאור השינויים הדרמטיים בכלכלה הגלובלית יש צורך בקונסולידציה. הוא התייחס בחיוב למיזוג בין דלתא אייר וחברת נורת'ווסט אך טען כי אין היגיון בהגבלת הקונסולידציה לשותפים מקומיים בלבד מכיוון שמדובר בתעשייה גלובלית שזקוקה להתנהל כמו עסק גלובלי. ביסיניאני הוסיף כי השלב השני בהסכם השמים הפתוחים בין ארה"ב והאיחוד האירופי שייפתח החודש (מאי) חייב להציג גישה מודרנית לחוקי הבעלות בתחום.