ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ מיכאל ביטון, התכנסה אתמול לדיון במצב התכנון של הארכת כביש 6 לצפון, על רקע בקשת ח״כ יעל רון בן משה, ח״כ אופיר סופר וח״כ ענבר בזק, שטענו כי בתקציב האחרון שאושר הוחלט לבטל את תכנון והקמת המקטע הצפוני שאמור להגיע עד לשלומי. עם זאת, בשבוע שעבר אמרה שרת התחבורה ח״כ מרב מיכאלי, בדיווח שמסרה לחברות וחברי הוועדה, כי לא התקבלה החלטה כזו והתכנון יקודם.
יו״ר ועדת הכלכלה ח״כ מיכאל ביטון אמר בפתח הדיון כי כביש שש הוא גורם משפיע על התעסוקה והכלכלה והחיבור בין המרכז לצפון הארץ, ולא ייתכן כי יגידו שסלילת הכביש זה לא כלכלי לצפון, המשך כביש שש ראוי שייסלל והמאמצים האלה צריכים להתקיים, יש פה מצוקה גדולה שצריך לטפל בה.
ח״כ יעל רון בן משה אמרה כי ביטול הארכת כביש שש זוהי בעיה רחבה ומטרידה שפוגעת במאות אלפי אזרחים, בפועל אנחנו רואים את המדיניות החדשה של משרד התחבורה שהולכת לפגוע בכביש שש צפונה, ובגדול התחושה היא שכל שינוי המדיניות משאיר מאחור את תושבי הצפון, ואנחנו לא משאירים אף אחד מאחור. עניין כביש שש זהו עורק חמצן ראשי לדרום ולצפון, מיליונים רבים כבר הושקעו בתכנון לסלילת כביש שש צפונה, ובגלל החלטת של שינוי מדיניות הוא פשוט תקוע. מ-2010 התכנית עומדת על הפרק ושום דבר לא קורה, ויש דאגה רבה לתושבי הצפון כיצד יתניידו.
בדיון התברר כי הארכת הכביש לצפון צפויה להיעשות באמצעות זכיין נוסף וככביש אגרה, ועל כך אמרה ח״כ בן משה כי לא תאפשר זאת בשום אופן וכי המדינה היא שצריכה לממן את ההארכה ותושבי הצפון לא צריכים לשלם מס נוסף בגלל מקום מגוריהם.
ממלא מקום של מנהל אגף תכנון תעבורתי במשרד התחבורה, הראל דמתי, מסר כי כביש שש ותכנונו לא פסק ותוכניות הביצוע לא יכולות להתחיל עד שאנחנו לא מסיימים לתכנן. היו״ר ביטון שאל אותו באיזה שלב נמצא תכנון הכביש ונענה כי לא אושר בתמ״א הארצית התכנון המדובר.
דוד רוט, מנהל אגף תקציבי פיתוח במשרד התחבורה, אמר כי יש שינוי מדיניות באשר לטיפול בגודש בכבישים, הסיכום התקציבי מוטה תחבורה ציבורית בצורה כבדה והסיכום אומר כי אנחנו נצא בפן התקציבי של שנת 2023 תהיה תכנית שהולכת אחורה מכבישים ומדברת תחבורה ציבורית, וכך גם יילקח בחשבון המשך סלילת כביש שש צפונה. לדבריו, תוך שנה בעצם נתחיל לבצע את התכנון של הארכת כביש שש ותהיה יציאה למכרז.
״הצפון היום פחות נגיש למרכז מהנגב, וכביש שש חיבר את הנגב למרכז, והצפון נשאר מאחור״, אמר יו״ר הוועדה ח״כ ביטון. ח״כ ענבר בזק, יוזמת הדיון, שיתפה כי כל יום שני זמן הנסיעה שלה מהצפון לירושלים בפקקים אורך בין 3.5 שעות לארבע שעות להגיע לירושלים.
רונן מרלי, ראש עירית נהריה, אמר כי לתקצב את כביש שש עד שלומי היא רוח גבית לתעסוקה שלנו, ולהשאיר את הצעירים בגליל ובצפון.
היו״ר ביטון סיכם את הדיון ואמר כי בעוד חודשיים יהיה דיון מעקב על כביש שש צפון מדוע נלקח תקציבו והאם הממשלה ומשרד התחבורה מתכוונים לשנות את המדיניות הזאת, בתוך הדיון נדרוש סקירה רחבה על מדיניות סלילת הכבישים והרכבות בצפון, הוועדה דורשת ממשרד התחבורה לתקצב 60 מיליון שקל כדי לאפשר בעתיד את הסלילה של הכביש ולא לעקב בגלל סכום קטן את עתיד הכביש, בלימה של כביש שש זה כדור שלג שמשפיע על עולמות שלמים של אינטרס לאומי, אנחנו דורשים שהכביש ייסלל.