מיזם הרכבת התחתית בגוש דן (המטרו), פרויקט התשתית הגדול ביותר בישראל מאז הקמתה, יוצא לדרך לאחר שאושר הבוקר (יום ה׳) במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. אישור פרויקט המטרו בגוש דן התאפשר לאחר קבלת האישור התקציבי למיזם הדגל החברתי-תחבורתי של שרת התחבורה רגב ״מחברים את ישראל״ לחיבור המדינה ברשת מסילות מהירות מקריית שמונה עד אילת.
עלות הקמת רשת המטרו נאמדת בכ-150 מיליארד שקלים. הרשת המלאה תכלול שלושה קווים ובהם 150 ק״מ של מסילות תת-קרקעיות ו-109 תחנות. רשת המטרו תשרת 24 רשויות מקומיות, ברחבי גוש דן וצפויה להוביל כשני מיליון נוסעים ביום.
על פי התכנית, קו המטרו הראשון (M1) יהיה באורך של כ-85 ק״מ וינוע בציר צפון-דרום בין הערים רעננה, הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, הוד השרון, תל אביב, בת ים, חולון, ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, באר יעקב, רמלה ולוד, וכן אזורי פיתוח עתידיים ובהם תע״ש השרון, צומת גלילות, חולון וצריפין.
קו המטרו השני (M2) יהיה באורך 25 ק״מ וינוע בציר מזרח-מערב. הקו ישרת את הערים פתח תקווה, רמת גן, בני ברק, גבעתיים ותל אביב, וכן אזורי פיתוח עתידיים, בהם אזור סירקין.
קו המטרו השלישי (3M), באורך 32 ק״מ, יהיה קו חצי טבעתי שיחבר בין כל הקווים. הקו ישרת את הערים בת ים, חולון, אזור, אור יהודה, גבעת שמואל, קרית אונו, פתח תקוה, תל אביב, רמת השרון והרצליה, וכן אזורי פיתוח עתידיים בהם גליל ים ומערב רמת השרון, תל השומר ואור יהודה.
בשנה האחרונה קיים משרד התחבורה והבטיחות בדרכים דיונים רבים על נוסח חוק המטרו, בשיתוף עם משרדי האוצר והמשפטים ומינהל התכנון, ובשבוע שעבר החוק אושר בוועדת הפנים והגנת הסביבה, לקראת אישורו בקריאה שניה ושלישית.
שרת התחבורה מירי רגב: ״אישור המגה פרויקט הוא בשורה אדירה למיליוני תושבי גוש דן ולמבקרים הרבים הפוקדים את המטרופולין מדי יום. פרויקט המטרו ישלים את רשת הרכבות הקלות המוקמת בימים אלה בגוש דן, שהקו הראשון שלה החל לפעול לפני כשנה ומסיע למעלה ממאה אלף נוסעים מדי יום. הפרויקט יביא רווחה תחבורתית לכל תושבי מרכז הארץ, בהיקף שטרם נראה כמוהו בישראל. חוק המטרו שהעברנו היום מייצר סט כלים אפקטיבי להצבת המיזם בראש סדרי העדיפויות של גופי התשתית ושל שותפינו ברשויות המקומיות, כנדרש מפרויקט כה מרכזי שישפיע על חייהם של מיליוני אזרחים״.