תוכנית ממשלתית לאומית חדשה לשיפור שינוע הסחורות בישראל

התוכנית כוללת פיתוח תשתיות ייעודיות למשאיות, קידום טכנולוגיות מתקדמות, מערכות מידע חדשניות ושינויי מדיניות, שנועדו כולם להפחתת גודש, חיזוק הבטיחות ושיפור היעילות הלוגיסטית. שרת התחבורה רגב: התוכנית תתרום להוזלת יוקר המחיה ושיפור איכות החיים של האזרח


10:49 ,06.08.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

משרד התחבורה, בשיתוף חברת נתיבי ישראל, חשפו תוכנית אב חדשה ומקיפה לשינוע סחורות ומטענים בישראל, כמהלך אסטרטגי ראשון מסוגו שנועד לחולל שינוי עמוק בתחום הלוגיסטיקה ולהתמודד עם אתגרי הגודש, הבטיחות והעלויות במשק.

 

התוכנית גובשה במסגרת ועדה בין-משרדית שהוקמה באוגוסט 2020 בראשות מנהלת אגף פיקוח ובקרת רכב במשרד התחבורה, ובניהול חברת נתיבי ישראל.

 

כידוע, תחום שינוע הסחורות מהווה עמוד שדרה לכלכלה הישראלית, אך לצד התרומה לפעילות העסקית ולחיי היום-יום, הוא מייצר עלויות שנתיות חיצוניות ומשמעותיות,  המסתכמות בכ- 8 מיליארד ש״ח כתוצאה מגודש בכבישים, כ- 1.5 מיליארד ש"ח מתאונות דרכים, כ- 1.5 מיליארד ש"ח מזיהום אוויר וכ- 1 מיליארד ש"ח מפגיעה בתשתיות.

 

במשרד התחבורה ציינו שהתוכנית החדשה גובשה כדי לתת מענה כולל, מעמיק ומעשי לאתגרים אלו, תוך שילוב ארבעה כיווני פעולה מרכזיים.

 

הגורם הראשון, שדרוג ופיתוח תשתיות, יכלול הקמת מפרצי בדיקה למשאיות, אזורי מנוחה וחניוני לילה מוסדרים, הרחבת חיבורי מסילות להובלת סחורות ושדרוג קטעי דרך עם נתיבי זחילה ומפרצי עקיפה.

 

הגורם השני, טכנולוגיות חכמות, יכלול הטמעת מערכות אכיפה חכמות לשקילה בתנועה, מניעת פגיעות בגשרים, פיילוטים למשאיות חשמליות והפעלת שיירות משאיות אוטונומיות (Platooning).

 

הגורם השלישי מתייחס למערכות מידע חדשניות, והוא יכלול דיגיטציה של שטרי מטען, מיפוי נתוני גשרים, ניטור כלי רכב מזהמים וקידום פלטפורמות לשיתוף הובלות, לאור העובדה שכ-40% מהמשאיות בישראל נוסעות ריקות.

 

ולבסוף, הגורם הרביעי מתייחס לשינויי מדיניות ותהליכים, והוא יכלול הסטת תנועת משאיות לשעות הלילה תוך יצירת מנגנוני תגמול, הקמת מרכזי שיחלוף לוגיסטיים בכניסות לערים, התאמת התקינה האירופית להובלת חומרים מסוכנים (ADR), ובחינה מחודשת של מגבלות המשקל והממדים של משאיות בישראל לצד חיזוק התשתיות.

 

במשרד התחבורה משוכנעים שהתוכנית צפויה לשפר את בטיחות הנסיעה בכבישים, להפחית את זמני השינוע ולהוזיל את עלויות ההובלה. המהלך צפוי להשפיע ישירות על צמצום יוקר המחיה בישראל.

 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב התייחסה לדברים ואמרה כי שינוע הסחורות הוא חוליה מרכזית בכלכלה, אך הפער בין קצב ההתפתחות של התשתיות ובין התאמתן לצרכי השוק הפך לבעיה חמורה. ״צמצום הגודש והוזלת הובלת הסחורות יתורגמו ישירות למחירים נוחים יותר עבור אזרחי ישראל. אנו רואים בתחבורה מנוף כלכלי להוזלת יוקר המחיה ושיפור איכות  החיים של האזרח."

 

מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, הוסיף "אנו מביטים קדימה ורואים מערכת לוגיסטית חכמה, מתקדמת ובטוחה. התוכנית מהווה נדבך נוסף בבניית מערכת תחבורה מתקדמת, אמינה ויעילה."

 

נציין כי פרטי התקציב ליישום, לוחות הזמנים והשלבים הצפויים בתוכנית טרם פורסמו.