על פי מחקר של סוכנות הייעוץ הצרפתית מדיניות מהירות הפלגה איטית גורמת להעסקת אוניות שהיו מובטלות עד כה. טוענת: בעיית ההיצע תימשך והאוניות הקטנות יסבלו
על פי מחקר שביצעה סוכנות הייעוץ הצרפתית אלפאליינר (Alphaliner) עולה כי תמונת המצב העגומה של עודף קיבולת בשוק המכולות מתבהרת במעט, וכי הנתונים החמורים שאפיינו את שוק המכולות יכולים לבשר על תמונה קצת יותר מעודדת. לטענת הסוכנות, מה שגרם לשינוי העיקרי במצב הוא מחיר הדלק העולה אשר עודד חברות ספנות רבות לעבור לשיטת ה-Slow Steaming המביאה לחסכון בדלק ולהכניס למסלולי השירות אוניות נוספות, ובכך להקטין את מספר האוניות העומדות ללא תעסוקה.
סוכנות אלפאליינר טוענת במחקר שפרסמה לאחרונה כי עלייה של 50 דולר במחירי הדלק (למחיר של 650 דולר לטון דלק) יביאו את שוק ההיצע והביקוש בתחום המכולות לנקודת שוויון 6 עד 12 חודשים מוקדם מהמועד המשוער שהיה צפוי עד כה, וזאת עקב הדרישה הגוברת לאוניות בשל הנהגת מדיניות מהירות הפלגה איטית.
על פי ממצאי המחקר אשר נעשה במטרה להעריך מצב ההיצע והביקוש בשוק המכולות בשנים 2010 ו-2011 בהתבסס על מצב צי האוניות העולמי ונתוני הזמנת האוניות כפי שיש בידי אלפאליינר, ניתן לראות כי ביטולי הזמנת אוניות חדשות, דחיית קבלת אוניות למועד מאוחר יותר וגריטת אוניות ישנות הורידה באופן משמעותי את עודפי ההיצע בתחום לטווח הבינוני.
על פי נתוני הסוכנות, הצעדים שננקטו הצליחו למנוע הגעתם של 1 מיליון TEU עודפים לשוק המכולות בשלוש השנים הקרובות 2009 - 2011. כמו כן נמסר מהסוכנות כי גריטת אוניות בקצב עקבי הסירה 380 אלף TEU מהשוק בין אוקטובר 2008 ועד אוקטובר 2009 וכי 500 אלף TEU נוספים יוסרו מהשוק עד סוף שנת 2011.
הסוכנות הצרפתית מציינת כי הנתונים הללו יתרמו להסרה כוללת של 1.9 מיליון TEU קיבולת עודפת עד לסוף שנת 2011, וזאת בהשוואה לתחזית שניתנה לפני כשנה.
מסוכנות אלפאליינר נמסר כי נתונים אלו מקטינים באופן משמעותי את מספר האוניות המובטלות הצפוי, אם כי הדבר לא ימנע את העובדה כי מספר האוניות המובטלות בשנת 2011 יוכפל לעומת המספר כיום, וזאת בהתאם לנתוני ההזמנות ומועדי קבלת אוניות חדשות.
על פי נתוני הסוכנות, בחודש נובמבר האחרון רק שתי אוניות מקבוצת ה-VLCS מתוך 267 האוניות מהקבוצה הנ"ל היו ללא תעסוקה, וזאת לעומת 24 אוניות VLCS בחודש מרץ האחרון, עובדה המעידה, לטענת הסוכנות, כי המגמה בהפעלת אוניות גדולות מעל ל-6,000 TEUתימשך, ותביא לתעסוקה מלאה של אוניות אלה עד לסוף שנת 2011.
יחד עם זאת מציינת אלפאליינר כי בעיית ההיצע העודף ממשיכה להוות בעיה ללא פתרון שכן עודף ההיצע יועבר למעשה לאוניות הקטנות יותר, בטווח קיבולת של 2,000 עד 3,000 TEU והן אלה שיסבלו מחוסר תעסוקה – לפחות עד שעודף ההיצע יתאזן לקראת סוף שנת 2012. משמעות הדבר, הוסיפו בסוכנות אלפאליינר, כי מחירי החכירה של האוניות הללו ימשיכו לספוג לחצים בטווח הקרוב.
אלפאליינר: עליית מחירי הדלק תורמת לייצוב בעיית ההיצע העודף בשוק המכולות
על פי מחקר של סוכנות הייעוץ הצרפתית מדיניות מהירות הפלגה איטית גורמת להעסקת אוניות שהיו מובטלות עד כה. טוענת: בעיית ההיצע תימשך והאוניות הקטנות יסבלו
00:00 ,08.12.2009