גד שפר לשרי התחבורה והאוצר: קדמו ההשקעה בנמל חיפה

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית פנה לשרי האוצר והתחבורה בנושא קידום הפיתוח של נמלי ישראל וביקש לקבל לאלתר החלטה על הקמת הרציפים החדשים. לדבריו, ההשקעה בנמל חיפה "חיונית מתמיד לקידום כלכלת הצפון"


00:00 ,09.06.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית פנה לשרי האוצר והתחבורה בנושא קידום הפיתוח של נמלי ישראל וביקש לקבל לאלתר החלטה על הקמת הרציפים החדשים. לדבריו, ההשקעה בנמל חיפה "חיונית מתמיד לקידום כלכלת הצפון"
 
בפנייה של יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, לשר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, ולשר התחבורה, מר ישראל כ"ץ, נאמר כי האיגוד מקדם בברכה רבה את הצהרות ממשלת ישראל החדשה ושריה בדבר הצורך בהשקעות בפיתוח תשתיות, ובהקשר זה מבקש עזרת השרים בקידום ההשקעה בנמל חיפה - השקעה שכבר הובטחה לנמל, והיא חיונית מתמיד לקידום כלכלת הצפון ולפיתוח קשרי המסחר של ישראל עם מדינות המזרח התיכון.
 
יו"ר איגוד המשתמשים מזכיר בפנייתו לשרים כי בתוכנית האב לפיתוח נמלי הים בישראל הוצג הצורך בהקמת רציפי מכולות נוספים בנמלי חיפה ואשדוד, וכי ממשלת ישראל הכירה בחיוניות פיתוח זה של הנמלים, אם כי בהחלטתה זו, לפני שנתיים בדיוק, לא קבעה קדימות בין הנמלים: "לאחרונה נשמעות השגות על עצם הצורך בבניית רציפי מכולות נוספים בנמלי ישראל. מהיכרותנו הקרובה את צורכי סחר החוץ של ישראל, ביבוא וביצוא כאחד, אנו חולקים על השגות אלה מכל וכל", כותב שפר
 
לדבריו, "אמנם המשבר העולמי השפיע קשות על הצמצום בסחר העולמי ועל תנועת המטענים בנמלים, אולם ההיערכות לתקופה שלאחר המשבר חייבת להיעשות עכשיו. על פי כל ההערכות, עד שתסתיים בנייתם של רציפים מתוכננים אלה, יהיה המשבר העולמי הרחק מאחורינו. אם לא נבנה רציפים נוספים, נהיה עדים שוב לצפיפות בלתי נסבלת בנמלים, להמתנת אוניות ולנזקים כבדים למשק, כפי שהיינו עדים להם עד לפרוץ המשבר. את ההחלטה על הקמת הרציפים החדשים יש לקבל לאלתר, ויפה שעה אחת קודם".
 
עוד אמר יו"ר איגוד המשתמשים כי אם אומנם מתכננת ממשלת ישראל השקעות גדולות בתשתית שיהוו מנוף לצמיחה והיחלצותו של המשק הישראלי מהמשבר, הרי השקעות בנמלים, השקעות שיש להן תוכניות ומקורות מימון, הן הזמינות והנכונות ביותר. אנו מוצאים לנכון להזהיר כי כל עיכוב ואיחור בהכנות לבניית רציפי המכולות החדשים סופו נזקים עתידיים כבדים למשק והשארת נמלי ישראל בעמדה נחותה לעומת נמלים אחרים באזור, המשקיעים סכומי עתק בהתאמתם לצורכי הספנות בעשורים הקרובים. נמלים, שאינם עונים על הצרכים ואוניות משתהות בהן במשך ימי המתנה יקרים, יהיו רחוקים מלהיות אטרקטיביים למשקיעים בעת הפרטה: "מימון ההשקעות הגדולות הדרושות לפיתוח הנמלים ולהוספת רציפים יכול לבוא ממקורות שלא יאיימו על איתנותן הפיננסית של חברות הנמל, כמו בנייה ב-BOT, העולה בקנה אחד עם הכוונות להפרטה עתידית של הנמלים. ממשלת ישראל נדרשת להחלטה לממש ולבצע מה שכבר תוכנן, הוחלט ואושר. אני פונה אליכם, נכבדיי, כי תובילו מהלך זה".
 
העתקים מפנייתו של גד שפר נשלחו לרו"ח גדעון סיטרמן, מנכ"ל משרד התחבורה ולד"ר אודי ניסן, מנהל  רשות החברות הממשלתיות, במשרד האוצר, הממונה על חברת נמלי ישראל ועל חברות הנמלים.