המשתמשים בהובלה ימית: הצעת הרפורמה בתעריפי הנמלים תחסל מפעלים ועסקים

ביקורת חריפה בהנהלת איגוד המשתמשים על הצעה שהגישו משרדי התחבורה והאוצר לרפורמה בתעריפי הנמלים. המשתמשים וחברות הספנות אף שוקלים להגיש הצעת נגד. ד"ר זבה: ההצעה הנוכחית גרועה בהרבה מקודמתה


00:00 ,15.05.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

ביקורת חריפה בהנהלת איגוד המשתמשים על הצעה שהגישו משרדי התחבורה והאוצר לרפורמה בתעריפי הנמלים. המשתמשים וחברות הספנות אף שוקלים להגיש הצעת נגד. ד"ר זבה: ההצעה הנוכחית גרועה בהרבה מקודמתה
 
יושב ראש איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, הזהיר היום כי אם תתקבל הצעת הרפורמה בתעריפים שהוצעה על ידי משרדי התחבורה והאוצר, מפעלים ועסקים רבים לא יוכלו לעמוד בתעריפים החדשים ויקרסו. הצעת הרפורמה, המבססת את התעריפים על בסיס אופי הפעולה הנמלית ולא מתחשבת בערך הסחורה או בגודלה של האונייה המביאה אותה, תגרום לייקור בלתי נסבל שמפעלים רבים לא יוכלו לעמוד בו.
 
הנהלת איגוד המשתמשים בהובלה ימית, שבה חברים תעשיינים, לשכות המסחר, משרדי ממשלה ואגרקסקו כינסה היום ישיבה מיוחדת כדי לדון בהצעת הרפורמה שהוגשה בסוף אפריל. בישיבה אמרו גם נציגי מפעלים מהגדולים במשק כי יצטרכו לוותר על חטיבות שלמות שלא יוכלו לעמוד בייקור הצפוי.
 
בישיבה הובעה ביקורת חריפה ביותר על ההצעה, ונאמר כי אין בה שקיפות של הנתונים, נושאים רבים אינם ברורים ויש בה עיוותים בלתי נסבלים. ד"ר יורם זבה, יו"ר Uti ובעבר מנכ"ל צים, אמר במהלך הישיבה כי "ההצעה הזו, שהוגשה עכשיו, בטענה כי זו הצעה המתחשבת בהסתייגויות של המשתמשים בנמלים מההצעה הראשונה, שהוגשה בנובמבר 2007, גרועה בהרבה מההצעה הקודמת".
 
נציין כי ד"ר זבה עומד בראש גוף משותף שהקימו חברות הספנות והמשתמשים בהובלה הימית, כדי לייצג את עמדות המשתמשים בנמלים מול משרדי הממשלה.
 
ד"ר זבה הבהיר עוד כי למרות שמדובר לכאורה באינטרסים מנוגדים בין חברות הספנות למשתמשים בהובלה הימית ובין יבואנים ליצואנים, לכולם אינטרס משותף כי הרפורמה בנמלים תשרת את המשק בצורה מיטבית. הוא התריע כי בהצעה שהוגשה קיימים עיוותים בלתי נסבלים.ד"ר זבה הזהיר כי בעיוותים הקיימים בהצעה אי אפשר יהיה להגיע להפרטה של הנמלים, שכן אף קונה לא יסכים לתנאים המוצעים בה.
 
ד"ר זבה מנה בין הדוגמאות לעיוותים: "אגרות כלי השיט עבור אוניות קטנות יעלו פי 6. לא ייתכן כי מס הרציף יהווה יותר ממחצית מכלל ההכנסות של המערכת הנמלית, אם מס הרציף ייגבה, כפי שמתוכנן, ישירות על ידי חנ"י, התשלום על מכולות ריקות ביבוא יהיה גבוה ממכולות עם תכולה ואלו רק דוגמאות ספורות".
 
מיקי פנקס, ממפעלי נייר אמריקאים, החבר באותו גוף משותף, הזהיר כי אסור שהבסיס לחישוב תעריפי הנמלים יהיה התפוקות הקיימות היום בנמלי ישראל - תפוקות הנמוכות בהרבה מהמקובל בעולם. "עלינו לעמוד על שלושה עקרונות: התחייבות להתייעלות הנמלים, שמירת מסגרת כספית ושמירת חלוקת הנטל בין המשתמשים לספנות".
 
יש לציין כי חברי הגוף המשותף יגיעו לישיבה המתוכננת עם משרדי האוצר והתחבורה ב-22 בחודש כדי להבהיר שנדרש זמן נוסף כדי ללמוד את ההצעה, לקבל יותר נתונים עליה ולדרוש שקיפות מלאה. כמו כן נשקלת האפשרות כי הגופים המשתמשים בנמלים יגבשו הצעה חלופית כדי להבטיח שהרפורמה בתעריפים תהיה בת מימוש.