ועדת הכלכלה אישרה את ביטול שיטת המכרזים הפתוחים הבינלאומיים בהובלת הפחם והדלק

ועדת הכלכלה החליטה אתמול (20 באוגוסט) לתמוך בביטול שיטת המכרזים הפתוחים הבינלאומיים להובלת הפחם והדלק לחברת הפחם ובתי הזיקוק. את ההמלצה הגיש צוות שהוקם ע”י הוועדה בראשות ח”כ יחיאל חזן. הצוות ממליץ לעבור לשיטת המכרז הסגור במו”מ על הצעות מחיר ולטווחים של 10


00:00 ,21.08.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
יו”ר הוועדה ח”כ שלום שמחון דורש כי הממשלה תאריך לפחות בשנתיים את התמיכה להעסקת ימאים ישראלים.

ועדת הכלכלה החליטה אתמול (20 באוגוסט) לתמוך בביטול שיטת המכרזים הפתוחים הבינלאומיים להובלת הפחם והדלק לחברת הפחם ובתי הזיקוק. את ההמלצה הגיש צוות שהוקם ע”י הוועדה בראשות ח”כ יחיאל חזן. הצוות ממליץ לעבור לשיטת המכרז הסגור במו”מ על הצעות מחיר ולטווחים של 10-5 שנים.

הצוות הוקם כדי לבחון דרכים ליישום החלטת הממשלה מ- 1999, המחייבת את שתי החברות הממשלתיות לחכור לפחות 2 אוניות ישראליות להובלת פחם ו- 2 להובלת דלק, תוך סבסוד ממשלתי של שכר הימאים הישראליים. בדוח שהצוות הגיש היום לאישור הוועדה נאמר כי 2 החברות מעדיפות לחכור אוניות בינלאומיות ללא מכרז.

נציגי חברת הפחם טענו כי החברות הישראליות אינן מציעות אוניות ישראליות ונוקבות במחירים גבוהים. ”ניהלנו מו”מ עם 4 חברות ישראליות ועם שתיים מהן, חתמנו מסמך כוונות” אמר מר יעקב דינאי, מנכ”ל חברת הפחם.

החברות הישראליות טענו בתגובה כי חברת הפחם מאריכה את המו”מ במטרה להתחמק מביצוע החלטת הממשלה.

בנוסף, ממליץ הצוות כי חברת הפחם ובז”ן יבקשו הצעות מחיר מחברות הספנות הישראליות ובמידה שלא יצליחו להגיע לכלל הסדר בהתאם להחלטת הממשלה בתום 90 יום, תוקם ועדה בלתי תלויה שתהיה לה סמכות להכריע בענין.
הצוות דחה את הדרישה לאפשר את חכירת האוניות הישראליות במחיר גבוה עד 15% ממחיר השוק מאחר שדרישה זו תשפיע על הוצאות ייצור החשמל. לגבי הסובסידיה להעסקת הימאים הישראליות ממליץ הצוות כי היא תינתן כסיוע ישיר לחברות הספנות על פי החלטות הממשלה.
נציג אגף התקציבים באוצר מר אסף מאיר מסר לוועדה כי הסובסידיה עליה החליטה הממשלה תסתיים ב- 2004. יו”ר הוועדה ח”כ שלום שמחון דרש כי הממשלה תאריך לפחות בשנתיים את התמיכה שתאפשר העסקת ימאים ישראלים בשתי אוניות להובלת נפט גולמי ושתי אוניות להובלת פחם.