יוסי רוזן: העסקה עם צים היא הטובה ביותר שיכלה החברה לישראל להשיג עבור צים
יוסי רוזן, מנכ"ל החברה לישראל ציין היום, במפגש עיתונאים בבית סוקולוב, כי הוא מאמין שזוהי אחת העסקאות הנחוצות והטובות ביותר שיכלה החברה לישראל להשיג עבור צים הן מבחינת הכדאיות הפיננסית והן מבחינת ההתאמה לצרכים של החברה בשוק הספנות ההולך ומתפתח
00:00 ,14.11.2004
יוסי רוזן, מנכ"ל החברה לישראל ציין היום, במפגש עיתונאים בבית סוקולוב, כי הוא מאמין שזוהי אחת העסקאות הנחוצות והטובות ביותר שיכלה החברה לישראל להשיג עבור צים הן מבחינת הכדאיות הפיננסית והן מבחינת ההתאמה לצרכים של החברה בשוק הספנות ההולך ומתפתח.
החברה לישראל הציגה הבוקר, במסיבת עתונאים, את עסקת צים בפני בעלי המניות. כזכור, כבר בסוף אוגוסט אישרו ועדת הביקורת ודירקטוריון החברה לישראל, עסקה של צים שירותי ספנות משולבים בע"מ, להצטיידות ב- 12 אניות מכולה. העסקה כוללת הצטיידות של צים ב-12 אניות, ביניהן 8 אניות מכולה בתפוסה של 4,250 מכולות כל אחת, הנבנות במספנה בסין ושאמורות להימסר לצים במהלך השנים 2006 ו- 2007, ו- 4 אניות מכולה בתפוסה של 6,350 מכולות כל אחת, הנבנות במספנה ביפן ושאמורות להימסר לצים במהלך השנים 2008 ו-2009.
מבין 8 האניות בנות 4,250 TEU, צים תרכוש 2 אניות במחיר של 54.5 מיליון דולר לאניה ותחכור 2 אניות לתקופה של 10 שנים בדמי חכירה של 23,000 דולר ליום. 4 אניות מבין 8 האניות תירכשנה על ידי עסקה משותפת (בחלקים שווים) בין צים לבין עופר ספנות בע"מ (חברה בשליטת בעלי שליטה בחברה לישראל) תמורת סך של 54.5 מיליון דולר לאניה ותוחכרנה לצים בדמי חכירה של 23,000 דולר ליום.
מבין 4 האניות בנות 6,350 TEU, צים תרכוש 2 אניות במחיר של 74.3 מיליון דולר לאניה (אם שתי האניות תימסרנה ב-2008) או 74.3 מיליון תמורת האניה שתימסר ב-2008 ו- 74.1 מיליון דולר תמורת האניה שתימסר ב-2009. 2 אניות מבין 4 האניות תחכרנה על ידי צים לתקופה של 10 שנים בדמי חכירה של 31,500 דולר ליום.
יוסי רוזן, מנכ"ל החברה לישראל, אמר הבוקר במסיבת העיתונאים כי לאחר שצים העבירה אליהם את תוכנית העסקה, החלה החברה לישראל בתהליכי בדיקה ואישור העסקה. לצורך כך, ציין רוזן, הוקמה וועדה מיוחדת בהרכב דירקטורים שאינם קשורים לקבוצת עופר והעסקה הועברה לדיון בוועדת הביקורת ובנוסף, לצורך גיבוש דעה בדבר נאותות העסקה הוזמנה חוות דעת מומחה בלתי תלוי בעל מוניטין וניסיון בינלאומי. המומחה נבחר ע"י ועדת הדירקטורים המיוחדת מתוך רשימת מומחים אשר הוצגה לה.
"על פי חוות דעת המומחה, מחירי החכירה היומיים של שני סוגי האוניות הינם מחירים הוגנים ובהתאם לתנאי השוק וכן מחיר הרכישה של שני סוגי האוניות מהווה מחיר שוק הוגן ואטרקטיבי. אוניות בסדר גודל של 4000-5000 מכולות נהנות מאטרקטיביות בשוק כמעט בכל נקודת זמן", אמר רוזן.
הוא ציין כי התשובה להצעה הייתה צריכה להינתן בזריזות, כפי שמקובל בעולם הספנות. זאת מכיון שהשוק דינמי, תחרותי ומהיר בקבלת החלטות. "קבוצת עופר הבינלאומית אשר זיהתה את הפוטנציאל הכלכלי הטמון בעסקה וההזדמנות המצוינת שנפלה בחלקה לעזור לצים, חתמה על העסקה והציעה אותה Back To Back".
יוסי רוזן הדגיש כי המחויבות של רכישת 12 האוניות, בסכום כולל של 732 מיליון דולר, היא של קבוצת עופר הבינלאומית. לדבריו, הסיכון שהעסקה לא תגיע לכלל מיצוי עם צים נלקחה בחשבון ע"י קבוצת עופר, וזאת גם הסיבה שמלכתחילה יכלה קבוצת עופר הבינלאומית לעשות את העסקה ולא צים.
"למהירות ביצוע העסקה חשיבות הכרחית. צים, בגלל תהליכי האישור הלוקחים זמן רב, אינה יכולה להתחייב לביצוע עסקה כזאת במהירות המתבקשת בשוק הספנות הבינלאומית הנוכחי. נפל בחלקה של צים שלקבוצת עופר הבינלאומית יש ענין רב בצים ובחברה לישראל הן בגלל אחזקותיה בה והן בשל רצונה לראות בהצלחתה של צים כחברת ספנות ישראלית. אנו מאמינים כי מדובר בתוכנית טובה מאוד לצים, והגדרתה כעסקת בעלי עניין היא הגדרה פורמלית טכנית, מאחר ולא מדובר בהעברת נכסים קיימים לחברה אלא באניות שנרכשו לצרכיה של צים", סיכם רוזן.
בהתייחסו לבנק לאומי, ציין רוזן כי הבנק הוא בעל 20% ממניות החברה לישראל, והשתתף בהליכי הדיון בדירקטוריון באמצעות נציגו. לדבריו, העסקה נבדקה על ידו ונמצאה ראויה לאישור ועל כך גם הודיע הבנק בהודעתו מיום 2 בנובמבר 2004. "אולם לצערנו, רשות ניירות ערך הביעה עמדה לפיה לבל"ל יש ענין אישי בעסקה ובכך קבעה למעשה כי בל"ל כבעל מניות מהותי לא יוכל להשפיע באישור העסקה על אף תמיכתו מסיבות ענייניות בביצועה.
"החברה לישראל ויועציה המשפטיים וכן בנק לאומי, אינם מסכימים עם עמדה זו של הרשות, אך החליטו שלא לערער עליה. אי לכך בנק לאומי הודיע כי למרות תמיכתו בעיסקה הוא ימנע מלהשתתף באסיפה הכללית של בעלי המניות".
החברה לישראל הציגה הבוקר, במסיבת עתונאים, את עסקת צים בפני בעלי המניות. כזכור, כבר בסוף אוגוסט אישרו ועדת הביקורת ודירקטוריון החברה לישראל, עסקה של צים שירותי ספנות משולבים בע"מ, להצטיידות ב- 12 אניות מכולה. העסקה כוללת הצטיידות של צים ב-12 אניות, ביניהן 8 אניות מכולה בתפוסה של 4,250 מכולות כל אחת, הנבנות במספנה בסין ושאמורות להימסר לצים במהלך השנים 2006 ו- 2007, ו- 4 אניות מכולה בתפוסה של 6,350 מכולות כל אחת, הנבנות במספנה ביפן ושאמורות להימסר לצים במהלך השנים 2008 ו-2009.
מבין 8 האניות בנות 4,250 TEU, צים תרכוש 2 אניות במחיר של 54.5 מיליון דולר לאניה ותחכור 2 אניות לתקופה של 10 שנים בדמי חכירה של 23,000 דולר ליום. 4 אניות מבין 8 האניות תירכשנה על ידי עסקה משותפת (בחלקים שווים) בין צים לבין עופר ספנות בע"מ (חברה בשליטת בעלי שליטה בחברה לישראל) תמורת סך של 54.5 מיליון דולר לאניה ותוחכרנה לצים בדמי חכירה של 23,000 דולר ליום.
מבין 4 האניות בנות 6,350 TEU, צים תרכוש 2 אניות במחיר של 74.3 מיליון דולר לאניה (אם שתי האניות תימסרנה ב-2008) או 74.3 מיליון תמורת האניה שתימסר ב-2008 ו- 74.1 מיליון דולר תמורת האניה שתימסר ב-2009. 2 אניות מבין 4 האניות תחכרנה על ידי צים לתקופה של 10 שנים בדמי חכירה של 31,500 דולר ליום.
יוסי רוזן, מנכ"ל החברה לישראל, אמר הבוקר במסיבת העיתונאים כי לאחר שצים העבירה אליהם את תוכנית העסקה, החלה החברה לישראל בתהליכי בדיקה ואישור העסקה. לצורך כך, ציין רוזן, הוקמה וועדה מיוחדת בהרכב דירקטורים שאינם קשורים לקבוצת עופר והעסקה הועברה לדיון בוועדת הביקורת ובנוסף, לצורך גיבוש דעה בדבר נאותות העסקה הוזמנה חוות דעת מומחה בלתי תלוי בעל מוניטין וניסיון בינלאומי. המומחה נבחר ע"י ועדת הדירקטורים המיוחדת מתוך רשימת מומחים אשר הוצגה לה.
"על פי חוות דעת המומחה, מחירי החכירה היומיים של שני סוגי האוניות הינם מחירים הוגנים ובהתאם לתנאי השוק וכן מחיר הרכישה של שני סוגי האוניות מהווה מחיר שוק הוגן ואטרקטיבי. אוניות בסדר גודל של 4000-5000 מכולות נהנות מאטרקטיביות בשוק כמעט בכל נקודת זמן", אמר רוזן.
הוא ציין כי התשובה להצעה הייתה צריכה להינתן בזריזות, כפי שמקובל בעולם הספנות. זאת מכיון שהשוק דינמי, תחרותי ומהיר בקבלת החלטות. "קבוצת עופר הבינלאומית אשר זיהתה את הפוטנציאל הכלכלי הטמון בעסקה וההזדמנות המצוינת שנפלה בחלקה לעזור לצים, חתמה על העסקה והציעה אותה Back To Back".
יוסי רוזן הדגיש כי המחויבות של רכישת 12 האוניות, בסכום כולל של 732 מיליון דולר, היא של קבוצת עופר הבינלאומית. לדבריו, הסיכון שהעסקה לא תגיע לכלל מיצוי עם צים נלקחה בחשבון ע"י קבוצת עופר, וזאת גם הסיבה שמלכתחילה יכלה קבוצת עופר הבינלאומית לעשות את העסקה ולא צים.
"למהירות ביצוע העסקה חשיבות הכרחית. צים, בגלל תהליכי האישור הלוקחים זמן רב, אינה יכולה להתחייב לביצוע עסקה כזאת במהירות המתבקשת בשוק הספנות הבינלאומית הנוכחי. נפל בחלקה של צים שלקבוצת עופר הבינלאומית יש ענין רב בצים ובחברה לישראל הן בגלל אחזקותיה בה והן בשל רצונה לראות בהצלחתה של צים כחברת ספנות ישראלית. אנו מאמינים כי מדובר בתוכנית טובה מאוד לצים, והגדרתה כעסקת בעלי עניין היא הגדרה פורמלית טכנית, מאחר ולא מדובר בהעברת נכסים קיימים לחברה אלא באניות שנרכשו לצרכיה של צים", סיכם רוזן.
בהתייחסו לבנק לאומי, ציין רוזן כי הבנק הוא בעל 20% ממניות החברה לישראל, והשתתף בהליכי הדיון בדירקטוריון באמצעות נציגו. לדבריו, העסקה נבדקה על ידו ונמצאה ראויה לאישור ועל כך גם הודיע הבנק בהודעתו מיום 2 בנובמבר 2004. "אולם לצערנו, רשות ניירות ערך הביעה עמדה לפיה לבל"ל יש ענין אישי בעסקה ובכך קבעה למעשה כי בל"ל כבעל מניות מהותי לא יוכל להשפיע באישור העסקה על אף תמיכתו מסיבות ענייניות בביצועה.
"החברה לישראל ויועציה המשפטיים וכן בנק לאומי, אינם מסכימים עם עמדה זו של הרשות, אך החליטו שלא לערער עליה. אי לכך בנק לאומי הודיע כי למרות תמיכתו בעיסקה הוא ימנע מלהשתתף באסיפה הכללית של בעלי המניות".
עשוי לעניין אותך
10.11.2004
צים חתמה על הסכם למכירת אנית מכולה בכ- 35 מליון דולר
08.11.2004
עודד טירה: ההצטיידות של צים באניות חדשות תסייע בהגברת כושר התחרות של המגזר העסקי בישראל
24.10.2004
צים תמכור שתי אניות ב- 75.5 מליון דולר ותחכור אותן
24.10.2004
ברוש: נזק כספי של יותר מ-100 מ' דולר בשל "הפקק" בנמלים
20.10.2004
רשות ני"ע: בנק לאומי בעל עניין בעסקת צים
19.10.2004
"צים אמריקה" הוסמכה לתוכנית ה- C-TPAT נגד טרור