איגוד יבואני התבואות פנה אתמול במכתב בהול למנכ״ל משרד התחבורה ולמנכ״ל רכבת ישראל בבקשה כי ידחו את עבודות התחזוקה המתוכננות בקו חיפה – בני ברק אשר ישביתו את רכבות המטען בקו זה ויפגעו בשינוע החיטה מנמל חיפה לממגורות רמיד בבני ברק. לטענתם השבתת קו הרכבת מעצימה את הנטל העומד גם כך לפתחו של יבוא התבואות לישראל.
עו״ד דקל ברוקמן, מזכיר איגוד יבואני התבואות, מציין במכתבו בנושא למנכ״ל רכבת ישראל ולמנכ״ל משרד התחבורה כי עם ההשבתה לא ניתן יהיה לשנע גרעינים ממגורות דגון בחיפה אל ממגורות רמיד בבני ברק בהן ניתן לאחסן 45,000 טון גרעינים. לדבריו, לחברי איגוד יבואני התבואות נודע כי ממחצית חודש אפריל ועד מחצית חודש יוני תושבת תנועת רכבות המטען בקו חיפה תל – אביב, תחנת הרכבת בבני ברק לא תפעל ושלוחת הרכבת לממגורות רמיד תיסגר.
עו״ד ברוקמן מציין כי ״אף שכמחצית ממקבלי התבואות פועלים בדרום הארץ, קרוב יותר גאוגרפית לנמל אשדוד, בשל חוסר היעילות בפריקת התבואות בנמל אשדוד, מחסור בכוח אדם לפריקתן, זמני ההמתנה הגדולים, ותעריפי פריקה גבוהים משמעותית בעת הפריקה לממגורות באשדוד, חלק הארי מהגרעינים הנצרכים בישראל נפרקים בממגורות דגון בחיפה. כך באפריל 2021 נפרקים באמצעות ממגורות דגון בחיפה כ-90% מהגרעינים״.
״בשל תנאי החקלאות והסחר העולמי ובשים לב למגבלות כשרות המוטלות על יבוא חיטה לישראל (חיטה המיובאת מרוב ארצות היבוא לפני חג הפסח איננה כשרה), מיובא הרוב המוחלט של מטעני החיטה הכשרה למאכל המגיעים לישראל בתקופה המתחילה בסיום חג הפסח ומסתיימת בחודש ספטמבר. בימים אלה נפרקים וממתינים לפריקה בנמלי חיפה כ-200,000 טון חיטה כשרה למאכל״, כותב עו״ד ברוקמן.
״באין רכבת בקו האמור״, מדגיש עו״ד ברוקמן, ״מנסים מקבלי הגרעינים להוביל כל יום כ-2,000 טון חיטה ב-52 עד 55 משאיות גדולות ממגורות דגון בחיפה אל ממגורות רמיד בבני ברק. מחסור במשאיות זמינות לפעולה, בגלל המצב החריג, מקשה מאוד על הובלת המטען האמור, ויוצר בעיה גם ליתר המקבלים שאמורים לפנות מטענים ממגורות דגון ומהנמלים״.
לטענת איגוד יבואני התבואה, השבתת הרכבת בעת הזו הינה בגדר קטסטרופה, וכאמור, הם מבקשים כי עבודות התחזוקה בקו יידחו עד לסוף אוקטובר 2021 ועד בכלל.
רכבת ישראל: נעשה כמיטב היכולת על מנת לאפשר הכנסת רכבות החיטה לתחנת בני ברק
מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי ״מנכ״ל הרכבת הנחה למצוא מתווה שיאפשר הפעלת הרכבות לבני ברק לטובת פריקת אניות הגרעינים. תחנת בני ברק עוברת כעת הליך חשמול, ורכבת ישראל תעשה כמיטב יכולתה על מנת לשנות את מועדי העבודות כדי לאפשר הכנסת רכבות חיטה. ככל הנראה הדבר יתאפשר לפרקי זמן קצרים בזמן העבודות״.