רשות החברות: עלויות השכר הגבוהות בנמלים משפיעות על מוכנות החברות לתחרות בנמלים החדשים

מדו״ח רשות החברות הממשלתיות לשנת 2017 עולה כי בנמל חיפה עמדו הוצאות השכר על 56% מהמחזור ובנמל אשדוד על 46% מהמחזור – זאת לעומת נמלים אחרים בעולם בהם הוצאות השכר מהוות כ-20% עד 30% מהמחזור. חברות הנמל הינן שיאניות השכר בקרב החברות הממשלתיות


11:01 ,07.11.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

מנהל רשות החברות הממשלתיות, ינקי קוינט, הגיש אתמול לשר האוצר משה כחלון את דו״ח רשות החברות הממשלתיות לשנת 2017. הדו״ח שהוגש התרכז ב-17 החברות הגדולות (מתוך 69 חברות ממשלתיות) שהן החברות הממשלתיות המובילות והמשמעותיות עם השפעה גבוהה על השווקים ועל פעילות המשק בישראל, והכנסותיהן מהוות כ-96% מסך ההכנסות של כלל החברות הממשלתיות והן בעלות כ-98% מסך הנכסים. עם חברות אלה נמנות חברת נמלי ישראל, חברת נמל חיפה וחברת נמל אשדוד, רכבת ישראל, חברת הדואר, חברת חשמל, התעשייה האווירית, רפאל והחברה למתנ״סים.

 

מהדו״ח עולה כי הרווח התפעולי של החברות ירד מכ-5.4 מיליארד שקל לכ-5.1 מיליארד שקל בשנת 2017. עיקר הקיטון מיוחס לחברת החשמל (650 מיליון שקל בשל שימוש בתמהיל דלקים יקר יותר ומגידול ברכישות החשמל), ולרכבת ישראל (כ-200 מיליון שקל הנובע בעיקרו מגידול בהוצאות השכר כתוצאה מגידול בפעילות החברה וכן מעלייה במחירי הסולר). לצד קיטון זה, מצוין בדו״ח, ישנה השפעה מקזזת של עלייה של כ-230 מיליון שקל ברווח התפעולי של חנ״י ושל כ-120 מיליון שקל ברווח התפעולי של התעשייה האווירית.

 

עוד עולה מדו״ח רשות החברות הממשלתיות כי חברות הנמל הינן שיאניות השכר מבין החברות הממשלתיות. עלות השכר לעובד מגיעה בממוצע ל-35 אלף שקל בחודש ברוטו. התעשיות הביטחוניות במקום השני עם כ-30 אלף שקל בחודש בממוצע. את הרשימה סוגרים עובדי חברות בתחום השיכון הפיתוח והמקרקעין שעלות שכרם היא כ-16 אלף שקל - פחות ממחצית מזאת של הנמלים.

 

עוד עולה מהדו״ח כי חברת נמל חיפה הינה שיאנית המשכורות עם עלות שכר לעובד של כ-38 אלף שקל בחודש גבוהה יותר לעומת חברת נמל אשדוד שם מגיעה עלות השכר ל-34 אלף שקל.

 

נתון מעניין נוסף שעולה מהדו״ח מגלה כי שיעור הוצאות השכר בחברות הממשלתיות מתוך מחזור החברה הממוצע מגיע ל-26.5%. בנמל חיפה עמדו ההוצאות על 56% מהמחזור, ובנמל אשדוד 46%. הסיבה לכך היא הסכמי שכר מיושנים. הדו״ח מציין כי מדובר בפי שניים ויותר ביחס לשיעור הוצאות השכר בנמלים בעולם שם הן מגיעות לכ-20% עד 30% בלבד מתוך המחזור.

 

לאור זאת קובע הדו״ח כי ״שיעור הוצאות השכר הגבוה בחברות הנמל הישראליות הוא גורם משמעותי המשפיע על מוכנותן לתחרות בנמלים החדשים שעתידים לפעול בשנת 2021״.