שניים, אבל קטנים יותר

הסכמה בין משרדי התחבורה והאוצר: רציפים חדשים יוקמו בנמלי חיפה ואשדוד, אולם בעלי קיבולת קטנה יותר


13:44 ,24.02.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

בנמלי חיפה ואשדוד יוקמו שני רציפים חדשים, אולם קטנים יותר מאלה שהוצגו. כך החליטו משרדי האוצר והתחבורה.

 

בכך התקבלה דעתו של שר התחבורה ישראל כץ, שטען שהקמת שני רציפים חדשים הכרחית, למול משרד האוצר, שניסה לקדם הרמת רציף אחד בלבד.

 

על פי ההסכם בין המשרדים, השטח עליו אמורים לקום נמל המפרץ ונמל הדרום יהיה זהה ל-100% משטח הרציפים המקוריים, אולם רק כ-80% מהשטח יפותח, כשבעתיד יוחלט – בהתבסס על הצדקת קיבולת - האם לפתח את שאר השטח. כך יצומצמו גם אורכם של הרציפים החדשים ושל שטח מסופי המכולות, כשיוקמו טרמינלים בעלי יכולת טיפול ב-30% פחות מכולות מהמתוכנן – מכ-1.5 מיליון TEU בשנה לכ-900,000 TEU בשנה.

 

במשרד התחבורה שבו וטענו השבוע בתוקף, כי המדינה לא תממן את עלות הקמת הקציפים החדשים עד קו המים, אל שחנ"י תהיה זו שתגייס את כל המימון הנדרש.

 

על פי ההערכה, נמל המפרץ בחיפה יהיה הראשון שיוקם, כשהשלמת נמל הדרום תתבצע מספר שנים מאוחר יותר. כרגע עומד תאריך היעד להשלמת נמל המפרץ על 2020.

 

במשרד התחבורה לא פירטו השבוע בנוגע לעבודות שדרוג הנמלים הקיימים.

 

בשיחות הבהיר השר כץ לאנשי משרד האוצר כי לא תהיה הזדמנות נוספת להקמת שני נמלים ואם זה לא יקרה כעת, קרוב לוודאי שהמדינה תאבד את ההזדמנות המונחת לפניה.

 

כץ: "מדובר במתווה שגובש במגעים ישירים עם שר האוצר ומנכ"לית משרדו. אנחנו נקים שני נמלים חדשים ופרטיים, שיתחרו בנמלים הקיימים, אולם הביצוע שלהם יהיה מדורג ויעשה בשתי פעימות, תוך בקרה על הקיבולת".