עודד פלר: היצוא הימי לאוסטרליה נפגע קשות

צמצום במספר המכולות המוקצות לשוק הישראלי על ידי חברות הספנות עקב המצב בנמלים בישראל, והעדר כושר הובלה מספיק מסינגפור וקאושונג לאוסטרליה – מה שמשבש את מערך השטעונים ביצוא מישראל, הביאו לכך שהיצוא לאוסטרליה נפגע קשות. כך אמר עודד פלר, יו"ר ובעל קבוצת כימובי


00:00 ,30.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
צמצום במספר המכולות המוקצות לשוק הישראלי על ידי חברות הספנות עקב המצב בנמלים בישראל, והעדר כושר הובלה מספיק מסינגפור וקאושונג לאוסטרליה – מה שמשבש את מערך השטעונים ביצוא מישראל, הביאו לכך שהיצוא לאוסטרליה נפגע קשות. כך אמר עודד פלר, יו"ר ובעל קבוצת כימוביל, המתמודד על נשיאות לשכת המסחר בחיפה.

כידוע, הנשיא הנבחר של לשכת המסחר בחיפה מכהן אף כיו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית.

פלר ציין כי מזה כשנה הולך ומידרדר השירות לאוסטרליה במקביל עם עליית מחיר דרסטית ובלתי מרוסנת. "מחירי ההובלה הימית לרוב היעדים האוסטרלים היו כ- 800 דולר למכולה 20 רגל, בסוף שנה שעברה, שהאמירו וכיום היצואנים נאלצים לשלם כ- 1800 עד 2400 דולר למכולה , בעוד מחירי ההובלה הימית מישראל לאירופה וארה"ב עלו באופן מתון".

הוא ציין כי גרועה מזה היא העובדה שחלק מחברות הספנות, שהציעו בעבר שירות לקו זה, פשוט לא מוכנות לקבל מטענים כלל או מקבלות ליעדים מסוימים בלבד, ואלו שממשיכים להפעיל קווים לאוסטרליה מקצים לכל יצואן מנה של מספר מכולות בודדות לשבוע, מה שבמיקרים מסוימים פשוט אינו מאפשר עמידה של היצואנים בהתחייבויות שלקחו על עצמם.

פלר הוסיף כי הבעיה חמורה במיוחד לאותם יצואנים אשר התחייבו ללקוחותיהם בחוזים ארוכי טווח, המגדירים לא רק מחיר קבוע אלא גם זמני אספקה קשוחים ומוגדרים, והם מתקשים מאד כיום לעמוד בהתחייבויות. לדבריו, חלק מהיצואנים הישראלים פשוט הרימו ידיים, ספגו קנסות ואובדן מוניטין לאחר הודעה ללקוחות על אי יכולתם לספק הזמנות.

"השוק האוסטרלי מפגין צמיחה מרשימה בשנתיים האחרונות ודחיקת היצואנים הישראלים ממנו החוצה הנה בעלת השלכה לאומית על המשק הישראלי שרואה בשוק זה יעד מועדף", הוסיף מר פלר.
 
"קרן האור היחידה היא, אולי, השירות החדש לאוסטרליה, שחברת צים בודקת אפשרות להפעיל במהלך מחצית ראשונה של שנת 2005 ואשר אולי ישחרר את הלחץ".

עודד פלר ציין כי נושא זה צפוי להיות אחד הנושאים הראשונים עליהם ייתן את הדעת כאשר ייכנס לתפקיד יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, במסגרת הבחירות הקרובות לנשיאות לשכת המסחר בחיפה. הוא ציין כי קבוצה רבה של סוחרים ויצואנים, המשתייכים ללשכת המסחר, פנו אליו בכדי שינסה לקדם את נושא היצוא לאוסטרליה, בשל המצב הקשה אליו הם נקלעו. "ישנם שורת נושאים שדורשים טיפול במסגרת פעילות איגוד המשתמשים למען משתמשי הנמלים ואני מתכוון להשקיע את מרצי וניסיוני לקידום נושאים אלו".