מתי הסדר כובל הופך לעבירה על החוק

בניסיון להגן על הצרכן קבעה הרשות להגבלים עסקיים מגבלות על תיאום מחירי כרטיסי טיסה, היטלי הובלה אווירית יעדי טיסות וכו


00:00 ,23.08.2012 מאת: עו"ד גיל נדל, גלעד פז

יבואנים ויצואנים רבים עושים שימוש בשירותי הובלה אווירית לצורך הובלת טובין. הובלה באוויר, בשונה מהובלה בים, היא מהירה יותר, ולכן חלק מהעוסקים בתחום מעדיפים להוביל בדרך זו, בעיקר כשמדובר בסחורה שיש דחיפות מיוחדת לקבלה.

חברות תעופה גובות מבעלי העסקים דמי הובלה והיטלים שונים בעבור ההובלה, כשהסכומים נקבעים בדרך של משא ומתן.

במהלך חודש דצמבר 2011 הורשעו בלוקסמבורג שני מנהלים בחברות תעופה מתחרות, בשל העובדה שהשתתפו בהסדר כובל בתחום התעופה ותיאמו מחירים לגבי חלק מההיטלים הנהוגים בהובלה אווירית, כגון היטלי ביטחון ודלק. על השניים, שהורשעו על פי הודאתם, נגזרו מספר חודשי מאסר בפועל על כל אחד וכן קנס כספי בסך 20 אלף דולר.

הסדרים כובלים מעין אלו עשויים להוות עבירה פלילית גם במסגרת החוק הישראלי, כאשר העונש בארץ על השתתפות בהסדר כובל שכזה יכולה להגיע עד לחמש שנות מאסר בפועל. האיסור מוגדר בחוק ההגבלים העסקיים, תשמ"ח-1988, כשמעשה המהווה פגיעה בתחרות מוגדר כ"הסדר כובל".

עד לשנת 2008 היה קיים "פטור" לענף התעופה מפני חלותו של חוק ההגבלים העסקיים. סעיף 3(7) לחוק ההגבלים העסקיים קבע כי הסכם אשר כל ההגבלות המוטלות במסגרתו מתייחסות לתובלה אווירית, לא ייחשב כהסדר כובל ולא יהיה טעון אישור מראש של הרשות להגבלים עסקיים.

בשנת 2008 בוצעה רפורמה בתחום ההסדרים הכובלים בענף התעופה הישראלי, כאשר הממונה על ההגבלים העסקיים דאז, רונית קן, התקינה את כללי ההגבלים העסקיים (פטור סוג להסדרים בין מובילים באוויר), תשס"ט-2008.

כללים אלה הגיעו לאחר שרשות ההגבלים העסקיים ערכה מחקר מקיף בתחום והגיעה למסקנה כי הסדרים רבים בין חברות תעופה עשויים לפגוע בתחרות ובסופו של דבר לפגוע בצרכנים.

לאור זאת, נוסף סעיף 3א לחוק שקבע כי הפטור הנ"ל אינו חל על הסדר שבו אחד הצדדים הוא מוביל ישראלי, ולכן כאשר לפחות אחד הצדדים להסדר הוא ישראלי, חוק ההגבלים העסקיים חל עליו במלוא הדרו.

במסגרת הכללים משנת 2008, נקבעו המותר והאסור בתחום התחרות בהובלה אווירית. למעשה נקבע כי הסדרים בין שתי חברות תעופה בתחומים המצויים בפריפריה של עסקי התעופה לא יהיו טעונים אישור הרשות להגבלים עסקיים. מדובר בתחומים כגון תחזוקת מטוסים, אספקת מזון, בידוק ביטחוני, הסדרים כדוגמת הסדר הנוסע המתמיד, שיווק קיבולת טיסה וכד'.

מנגד, הסדרים בין שתי חברות תעופה הנוגעים לליבת העסק - עלויות כרטיסי טיסה, יעדי הטיסות, תדירותן ואיכותן, חלוקת שוק וכו' - הם הסדרים שתיאום בהם יהיה טעון אישור מראש של הרשות להגבלים עסקיים ולא יחול עליהם פטור אוטומטי.

ניתן לציין כי דיני ההגבלים העסקיים נועדו, בראש ובראשונה, להגן על הצרכן. תפקידה של מערכת דינים זאת אינה ליצור תחרות משוכללת בשווקים השונים וזאת על מנת להבטיח כי הצרכן יקבל את השירות הטוב ביותר במחיר הזול ביותר. צורך זה בתחרות רלבנטי לשוק התובלה האווירית, בדיוק כשם שהוא רלבנטי לכל שוק אחר.

______________

* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 

* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב. ניתן להוריד מאמרים נוספים פרי עטו של עו"ד גיל נדל באתר האינטרנט:www.nadel-law.co.il