לין: הסכם על ציר פילדלפי חייב לעסוק לא רק בהיבטים הביטחוניים אלא גם בהיבטים הכלכליים

"ההסכם המתגבש על ציר פילדלפי עם מצרים צריך לטפל לא רק בהיבטים הביטחוניים אלא גם בהיבטים הכלכליים בעיקר בכל הקשור למעבר סחורות דרך היבשה לעזה. הבעיה מתעוררת מאחר ולא ניתן יהיה ליישם יותר חלק חשוב מהסכמי פריז בנוגע למעטפת מכס אחת", כך אמר היום אוריאל לין, נ


00:00 ,04.07.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

"ההסכם המתגבש על ציר פילדלפי עם מצרים צריך לטפל לא רק בהיבטים הביטחוניים אלא גם בהיבטים הכלכליים בעיקר בכל הקשור למעבר סחורות דרך היבשה לעזה. הבעיה מתעוררת מאחר ולא ניתן יהיה ליישם יותר חלק חשוב מהסכמי פריז בנוגע למעטפת מכס אחת", כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.
 
לדברי לין, אסור לעסוק בציר פילדלפי כנושא העומד בפני עצמו. הטיפול בציר פילדלפי חייב להיות חלק מהסדר כולל שיביא בחשבון כיצד תפוקח העברת הסחורות מעזה לגדה".
 
"כל הסדר חייב למנוע זרימה חופשית של סחורות מהגדה אל תחומי ישראל שתפגע בכלכלה, בבריאות ובבטיחות הציבור הישראלי". לין מתריע בראש ובראשונה כי מכון התקנים הישראלי עלול לאבד שליטה אם סחורות באיכות נמוכה וללא תקן יזלגו מהגדה לישראל באין מפריע וללא אכיפת חוקיות היבוא ע"י המכס הישראלי.
 
לין מספק דוגמאות לסכנות ממוצרים לא תקניים: אם יגיעו לישראל תרופות, מזון ומוצרי תינוקות לישראל מזויפים או שפג תוקפם, הם עלולים לפגוע בבריאות ובבטיחות הציבור, ואפילו גם מבחינת כשרות. בנוסף, תוצרת חקלאית שהושקתה במים מזוהמים עלולה להימכר בשווקים ישראליים.
 
"המוצרים המיובאים לישראל, עליהם משולמים מסים גבוהים, לא יוכלו להתחרות מול המוצרים שיגיעו דרך הרשות, עליהם יוטלו מסים נמוכים אם בכלל. הצפת השוק בסחורות זולות תפגע בתחרות, ובראש ובראשונה בתעשייה המקומית". מעבר לכל מזהיר לין כי המצב החדש יפגע משמעותית גם בהכנסות המדינה ממסים, מאחר והייבוא לישראל מהווה מקור הכנסה חשוב.