מכון הייצוא: ל-18% בלבד מהיצואנים יש פונקציה ייעודית למודיעין עסקי

כך עולה מסקר ראשון שנערך בארץ על ידי מכון הייצוא בקרב 200 יצואנים. הסקר מגלה בנוסף כי ל-35% בלבד מהחברות יש פונקציה ייעודית לאיסוף למידע. 80% מהמידע והמודיעין מופנה להבנת פעילות המתחרים. מכון הייצוא החליט להקים פורום למודיעין תחרותי שיסייע ליצואנים


00:00 ,12.02.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

כך עולה מסקר ראשון שנערך בארץ על ידי מכון הייצוא בקרב 200 יצואנים. הסקר מגלה בנוסף כי ל-35% בלבד מהחברות יש פונקציה ייעודית לאיסוף למידע. 80% מהמידע והמודיעין מופנה להבנת פעילות המתחרים. מכון הייצוא החליט להקים פורום למודיעין תחרותי שיסייע ליצואנים
 
יחיאל אסיה, מנכ"ל מכון הייצוא, מציין כי לשיעור גדול מקרב היצואנים - 59% מהחברות - אין מערך מסודר של איסוף מידע ומודיעין תחרותי, עובדה שעלולה לפגוע בהם בצורה קשה. השינויים בסביבה העסקית מהירים כל כך, אומר אסיה, שמסוכן לפעול ללא מידע עדכני.
 
מהסקר של מכון הייצוא מתברר עוד כי עיקר השימוש במידע ובמודיעין מופנה לתחומים הבאים - 80% מהמידע והמודיעין מופנה להבנת פעילות המתחרים. כ-71% מופנה להבנת צורכי הלקוחות; כ-70% לשיפור תהליך קבלת ההחלטות בחברה; כ-65% מופנה לחסכון כספי או הגדלת ההכנסות, ו-60% מהמידע והמודיעין מופנה לבחינת הנושאים הטכנולוגיים.
 
עוד עולה מהסקר כי השיעור הגבוה ביותר של החברות השואבות את המידע שלהן ממודיעין מסודר הנו בענפי ההייטק – 24% מהיצואנים; 17% מהיצואנים בענף הבניין, אנרגיה ותשתיות שואבים את המידע שלהם ממודיעין מסודר; 14% בענף המזון ומוצרי צריכה ואילו השיעור הנמוך ביותר הוא במוצרי תעשייה - 13%. בתוך כך, 55% מהחברות העוסקות בנושא איסוף המידע מעסיקות אדם אחד, כ-20% מהחברות העוסקות בנושא איסוף המידע מעסיקות 2 אנשים ו-10% מהחברות מעסיקות 3 אנשים.
 
באותן חברות בהן קיימת פונקציה למודיעין התחרותי ב-70% מהחברות עוסק בהן רק איש מודיעין אחד, ב-23% מהחברות - 2 אנשים ובשלושה אחוז - 3 איש.
 
עוד עולה מסקר מכון הייצוא כי לאותן חברות מייצאות בהן קיימת פונקציות מודיעין תחרותי ב-46% מהן כפופה פונקציה זו למנכ"ל; ב-39% מהן היא כפופה לסמנכ"ל השיווק, וב-6% מהן היא כפופה לסמנכ"ל לפיתוח עסקי.
 
עוד מתברר, כי 56% מהעובדים העוסקים במודיעין התחרותי משתתפים בישיבות ההנהלה ו-44% מהם אינם משתתפים.
 
בהתייחסות למידת השימוש במקורות אנושיים לאיסוף מידע מודיעיני מתברר כי באותן חברות בהן יש פונקציה למודיעין עסקי - 30% מהן משתמשות במקורות מידע אנושיים במידה רבה, ו-44% במידה בינונית. סה"כ כ-80% מהחברות המפעילות מערכת מידע ומודיעין - עושות שימוש במידע אנושי ברמה כזו או אחרת. באותן חברות יש שימוש הקרוב ל-100% בשימוש במידע גלוי.
 
מממצאי הסקר עולה בבירור כי קיים צורך בהגברת המודעות לחשיבות נושא המודיעין העסקי והתחרותי. לאור זאת, מכון הייצוא החליט להקים פורום למודיעין תחרותי אשר יסייע בהתוויית תוכנית הפעילות של מכון הייצוא לשנת 2006. לאחרונה הרחיב מכון הייצוא את פעילותו לביצוע עבודות מידע מורכבות ולצורך כך מופעלת פונקציה חדשה ביחידת המידע. פונקציה זו תשמש למקור חוץ עבור החברות ותבצע עבודות כגון: הבנת פעילות המתחרים, בניית בסיסי לקוחות, בדיקות התכנות טכנולוגית וחיפושי פטנטים, בצוע חקרי שוק וכו'.