מסתמנת יציבות ביבוא מוצרי צריכה והשקעה בחודש מרץ

מגמת הירידה ביבוא מכשירי הווידיאו נמשכת כבר כמה חודשים, ואילו מגמת הירידה ביבוא כלי רכב מיוחסת להמתנה למודל 2007, שצפוי להגיע כבר בחודש מאי הקרוב


00:00 ,03.04.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

מגמת הירידה ביבוא מכשירי הווידיאו נמשכת כבר כמה חודשים, ואילו מגמת הירידה ביבוא כלי רכב מיוחסת להמתנה למודל 2007, שצפוי להגיע כבר בחודש מאי הקרוב
 
המחלקה לתכנון וכלכלה ברשות המסים הוציאה היום הסברים לנתוני מרץ בכל הקשור ליבוא מוצרי צריכה והשקעה.
 
במסגרת יבוא מוצרים בני קיימא מסתמנת מתחילת השנה מגמה של יציבות, עם תנודות למעלה ולמטה לפי המוצרים השונים. בחודש מרץ, כחלק מהיבוא לקראת חג פסח, נרשמה עלייה מסוימת ביבוא של חלק גדול מהמוצרים בני קיימא ביחס לחודש המקביל אשתקד. הסיבה לכך, כפי שהוזכר לעיל, השוני בתאריכי חג הפסח השנה ואשתקד. השנה יחול חג הפסח באמצע אפריל ואילו אשתקד חל חג הפסח בסוף אפריל כך שהשנה היבוא לקראת חג הפסח מתחלק גם למרץ וגם לאפריל, ואילו בשנת 2005 היבוא לחג חל בעיקרו בחודש אפריל.
 
גידול ביבוא נרשם במקררים - 31%, מכונות כביסה כ-2%, מכשירי טלוויזיה - 9%. קיטון ביבוא נרשם במייבשי כביסה - 7%, מדיחי כלים - 8% ומכשירי וידיאו ירד ב-51% (מגמה שנמשכת כבר מספר חודשים). סה"כ ערך היבוא של מוצרי חשמל לבנים הסתכם בחודש מרץ 2006 ב-30.4 מיליון דולר - עלייה לעומת התקופה המקבילה אשתקד בשיעור של כ-2.2%.
 
בערך היבוא של מוצרי אלקטרוניקה נרשמה ירידה בשיעור של כ-1.5%. מעבר למגמה של שינוי בהיקפי היבוא של מוצרים בני קיימא, יש לזכור כי התרומה המצטברת ממכשירי חשמל ואלקטרוניקה להכנסות המדינה אינה גבוהה.
 
סה"כ ערך היבוא בחודש מרץ 2006 הסתכם בכ-3.34 מיליארד דולר, עלייה בשיעור של 1% לעומת מרץ 2005, עלייה מתונה יחסית המושפעת בין היתר מהעונתיות כאמור לעיל סביב חג הפסח. סה"כ ערך היבוא ברבעון הראשון של 2006 הסתכם ב-9.663 מיליארד דולר, גידול של 9% לעומת 2005.
 
סה"כ ערך היבוא של סיגריות בחודש מרץ 2006 ירד בכ-8% בעוד שבהיקף הכמותי חל גידול של כ-1.6%, תופעה המצביעה על המשך מעבר לסיגריות זולות וטומנת בחובה הפסד הכנסות ממיסי יבוא.
 
ברבעון הראשון של שנת 2006 הסתכם יבוא כלי הרכב הנוסעים ב-33,684, גידול בשיעור של 31% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
 
הסיבות העיקריות לגידול ביבוא של כלי רכב מתחילת השנה הן: הפחתת מס הקנייה ב-1 בדצמבר 2005 גרמה לציפיה בענף הרכב לירידות מחירים בעיקר בקרב משקי הבית. לפיכך, חלק לא מבוטל מהיבוא החריג בינואר 2006 הנו תוצאה של מימוש הביקושים שהמתינו עד לאחר כניסתה של הפחתת המס לתוקף. במקביל, הרי שאשתקד המלאים שבידי היבואנים משנת המודל 2005 היה נמוך מהביקושים, כך שהלכה למעשה היקפי היבוא בשנת 2005 נמוכים עקב מגבלת היצע. יש לציין כי בענף הרכב קיים קושי להתגבר בטווח הקצר על מגבלת ההיצע, בוודאי כאשר מדובר בחודשים האחרונים של שנת מודל.
 
בחודש מרץ 2006 יובאו לארץ כ-7,400 כלי רכב לעומת 8,400 כלי רכב פרטיים בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה בשיעור של כ-11% (ירידה של 30% לעומת חודש פברואר 2006). הסיבה העיקרית לירידה ביבוא היא התחזקות במגמת משקלן של רכישות חברות הליסינג מכלל הרכישות בענף הרכב, מגמה המדגישה את החולשה בביקושים בחודשים האחרונים של שנת המודל 2006 מתוך צפייה לפתיחת שנת המודל 2007 כבר בתאריך 1 במאי 2006.