שוסטק: "במקום לטפל במי שלא משלם ארנונה, מבקשים להעלות את שיעור התשלום לאלו שכן משלמים"
"אי אפשר להמשיך ולחלוב את המגזר העסקי ומשקי הבית. המדינה צריכה למנוע פריצה תקציבית ברשויות המקומיות וייעול מערכות בהן"; שיעורי הגביה של ארנונה על-ידי הרשויות המקומיות לא השתנו במהלך השנים 1996-2001 והם עמדו בכל אחת משנים אלה על שיעור של 56-58 אחוזים בלבד
00:00 ,08.02.2004
"אי אפשר להמשיך ולחלוב את המגזר העסקי ומשקי הבית. המדינה צריכה למנוע פריצה תקציבית ברשויות המקומיות וייעול מערכות בהן"; שיעורי הגביה של ארנונה על-ידי הרשויות המקומיות לא השתנו במהלך השנים 1996-2001 והם עמדו בכל אחת משנים אלה על שיעור של 56-58 אחוזים בלבד
"העלאת שיעור הארנונה אינה הפתרון לבעיית הרשויות המקומיות. אי אפשר לבוא בכל פעם לאלו שכן משלמים ולדרוש מהם לשלם יותר, בעוד אלו שאינם משלמים ימשיכו להתחמק". כך אמר היום יוסי שוסטק, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, בתגובה להצעות להעלות את שיעור תשלומי הארנונה, כחלק מהפתרון הכולל לבעיית הרשויות המקומיות.
"כל עוד הרשויות המקומיות מהוות דוגמה שלילית לפריצת תקציבים ולתוספות שכר מופרזות לעובדים ולנבחרים, מול חוסר יעילות בהלכי הגבייה, הן אינן יכולות לבוא ולבקש סיוע נוסף מהמדינה. אי אפשר יותר להמשיך ולהעמיס את אי-היעילות שלהן על כתפי המגזר העסקי ומשקי הבית", אמר שוסטק והוסיף - "הרשויות המקומיות דרדרו עצמן למצב של מצוקה תקציבית והפתרון צריך לבוא בהתייעלות פנימית שלהן ולא באמצעות הכבדה נוספת על אילו שכבר משלמים ארנונה בסכומי עתק".
שוסטק הוסיף כי יש לנקוט שורה של צעדים אמיצים אשר יביאו לחסכון בהוצאות הרשויות המקומיות כגון ייעול מנגנון הגבייה של חובות הארנונה משנים קודמות, קיצוץ בהוצאות ובהטבות שכר הבכירים ונבחרי הציבור וקיצוץ בהוצאות רבות אחרות. "הארנונה הינה רכיב הוצאה המעיק מאוד על המגזר העסקי. מדובר בסכומי עתק, כאשר במקרים לא מעטים, עלות הארנונה אף גבוהה מעלות שכר הדירה. עסקים רבים קיצצו הוצאות רבות, על רקע המצב הקשה והגיע הזמן שגם ברשויות המקומיות יתנהגו בהתאם למצב ויקצצו קיצוץ אמיתי בהוצאותיהם".
על פי נתוני אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר, שיעורי הגביה של ארנונה על-ידי הרשויות המקומיות לא השתנו במהלך השנים 1996-2001 והם עמדו בכל אחת משנים אלה על שיעור של 56-58 אחוזים בלבד. בשנת 2002 עמד שיעור הגבייה על 53 אחוזים בלבד. שיעורי גביה נמוכים אלה מצביעים על מנגנון גביה לקוי של הרשויות, שלא התייעל במהלך השנים האחרונות. מנגנון זה מנציח מצב מעוות, בו ציבור המקפיד לשלם את המסים נאלץ לשאת בנטל תשלומי הארנונה הגבוהים, ולממן היקפים רחבים של מסי ארנונה שאינם משולמים לרשויות.
"העלאת שיעור הארנונה אינה הפתרון לבעיית הרשויות המקומיות. אי אפשר לבוא בכל פעם לאלו שכן משלמים ולדרוש מהם לשלם יותר, בעוד אלו שאינם משלמים ימשיכו להתחמק". כך אמר היום יוסי שוסטק, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, בתגובה להצעות להעלות את שיעור תשלומי הארנונה, כחלק מהפתרון הכולל לבעיית הרשויות המקומיות.
"כל עוד הרשויות המקומיות מהוות דוגמה שלילית לפריצת תקציבים ולתוספות שכר מופרזות לעובדים ולנבחרים, מול חוסר יעילות בהלכי הגבייה, הן אינן יכולות לבוא ולבקש סיוע נוסף מהמדינה. אי אפשר יותר להמשיך ולהעמיס את אי-היעילות שלהן על כתפי המגזר העסקי ומשקי הבית", אמר שוסטק והוסיף - "הרשויות המקומיות דרדרו עצמן למצב של מצוקה תקציבית והפתרון צריך לבוא בהתייעלות פנימית שלהן ולא באמצעות הכבדה נוספת על אילו שכבר משלמים ארנונה בסכומי עתק".
שוסטק הוסיף כי יש לנקוט שורה של צעדים אמיצים אשר יביאו לחסכון בהוצאות הרשויות המקומיות כגון ייעול מנגנון הגבייה של חובות הארנונה משנים קודמות, קיצוץ בהוצאות ובהטבות שכר הבכירים ונבחרי הציבור וקיצוץ בהוצאות רבות אחרות. "הארנונה הינה רכיב הוצאה המעיק מאוד על המגזר העסקי. מדובר בסכומי עתק, כאשר במקרים לא מעטים, עלות הארנונה אף גבוהה מעלות שכר הדירה. עסקים רבים קיצצו הוצאות רבות, על רקע המצב הקשה והגיע הזמן שגם ברשויות המקומיות יתנהגו בהתאם למצב ויקצצו קיצוץ אמיתי בהוצאותיהם".
על פי נתוני אגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר, שיעורי הגביה של ארנונה על-ידי הרשויות המקומיות לא השתנו במהלך השנים 1996-2001 והם עמדו בכל אחת משנים אלה על שיעור של 56-58 אחוזים בלבד. בשנת 2002 עמד שיעור הגבייה על 53 אחוזים בלבד. שיעורי גביה נמוכים אלה מצביעים על מנגנון גביה לקוי של הרשויות, שלא התייעל במהלך השנים האחרונות. מנגנון זה מנציח מצב מעוות, בו ציבור המקפיד לשלם את המסים נאלץ לשאת בנטל תשלומי הארנונה הגבוהים, ולממן היקפים רחבים של מסי ארנונה שאינם משולמים לרשויות.
עשוי לעניין אותך
05.02.2004
מנכ"ל התמ"ת מינה צוות לבדיקת שיטות להצגת מידע מפורט לצרכן
02.02.2004
שוסטק למנכ"ל התמ"ת: יש לבטל את המכס בשיעור 12% המוטל על חומר הגלם לתעשיית הלבידים
28.01.2004
יעקב גלברד מונה ליו"ר ועדת המסים בלשכת התיאום
25.01.2004
איגוד לשכות המסחר: השביתות והעיצומים הם המשפיע השלילי ביותר על התפתחות המשק ב- 2003
21.01.2004
רשות הנמלים דחתה את בקשת איגוד לשכות המסחר למתן הנחה בדמי אחסנה בנמלים בזמן העיצומים
15.01.2004
לין בתגובה לעמדת שר הפנים: "אין מקום להוסיף אפילו אגורה שחוקה אחת לתקציב הרשויות המקומיות"