שלמה תירוש: אגרקסקו מורידה את התוצרת מהאוויר לים

בראיון מיוחד לרגל 50 שנה לפעילות אגרקסקו המנכ"ל שלמה תירוש מספר על המהלך שמובילה החברה להובלה בים, על האוניות החדשות שקיצרו את זמני ההובלה ועל עתיד ההובלה באוויר


00:00 ,16.03.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

בראיון מיוחד לרגל 50 שנה לפעילות אגרקסקו המנכ"ל שלמה תירוש מספר על המהלך שמובילה החברה להובלה בים, על האוניות החדשות שקיצרו את זמני ההובלה ועל עתיד ההובלה באוויר
 
חברת אגרקסקו, חברה ממשלתית שמייצאת 60% מהתוצרת החקלאית הישראלית הטרייה לשווקי העולם, חוגגת בימים אלה 50 שנה לפעילותה. שלמה תירוש, מנכ"ל החברה, מדווח כי החברה ייצאה בשנה האחרונה 365 אלף טון של תוצרת, מתוכם 320 אלף טון שנשלחו דרך הים ו-45 אלף טון דרך האוויר.
 
תירוש מגלה בראיון שלאגרקסקו יש אלפי בתי אריזה המפוזרים ברחבי ישראל, 99 תחנות "טרנזיט" ו- 2 ספינות דגל, שבנוסף למראה המצודד שלהם מצוידות בטכנולוגיה המתקדמת בעולם. Carmel Biotop ו-Carmel Ecofresh נקראות בשמות בעלי זיקה ידידותית לארגוני סביבה ירוקים בעבור סיבה מוצדקת – המנועים המתקדמים שלהם בקושי מזהמים את מי הים התיכון אותו הם חורשות לאורך ולרוחב ומגיעות למרסיי ולולנסיה.  

בראיון מיוחד ל-port2port לכבוד חמישים שנות פעילות של החברה תירוש מדבר על מגוון נושאים שנמצאים על סדר היום של החברה שבניהולו, בהם דאגה לעובדי המגזר החקלאי והמחסור בפועלים תאילנדים. " אי אפשר לעשות חקלאות בישראל ללא תאילנדים. המשמעות שלהם חיונית בדיוק כמו הפיליפינים לסיעוד. צוואר הבקבוק בעסק הזה הוא העובדים התאילנדים. בממשלה הם רואים לנגד עיניהם את המהגרים הלא חוקיים בתחנה המרכזית הישנה, את הזנות והפשע. התאילנדים של החקלאות שונים מהסטריאוטיפ האופייני לעובד זר ולא חוקי. החקלאות בישראל עדיין זקוקה לכוח אדם שאינו בנמצא בארץ".
 
לטענת תירוש, מה שהופך את אגרקסקו לחברה ללא מתחרים היא העובדה שהיא מעמידה סטנדרטים משל עצמה, שבסופו של דבר מאומצים על ידי השוק עצמו, ואפילו באירופה. "המערכת עובדת לפי פרוטוקול גידול הנקרא Ecofresh שפותח באגרקסקו. לפני שש שנים החליטו הרשתות באירופה לאמץ את 'אקופרש' ולקרוא לו 'יורופ-גאפ'. זוהי תעודת כבוד. באיכות אנחנו נמצאים במקום הראשון באירופה".
 
לדבריו, עובדה נוספת שמעמידה את החברה לפני חברות אחרות היא קריאת מהלכים עתידיים בשוק והורדת המטען אל הים. תירוש אומר "עשינו מהלך אדיר שהוכתב, הונחה, והובל על ידי אגרקסקו של הורדת התוצרת מהאוויר לים. את רוב הפרחים אנחנו נוריד לים, כמו שהורדנו את כל הירקות לים, מלבד תות שדה ותבלינים – גם את התות נוריד לים, גם את הפרחים נוריד לים. פרחים שלא נצליח להוריד לים - לא יתקיימו".
 
תירוש מסביר שלראייתם וכחלק ממגמה עולמית, ההובלה האווירית של מוצרים חקלאיים תלך ותצטמצם. "אנו צופים כי בעתיד תימשך המגמה הבולטת של ירידה משמעותית בתובלה אווירית של תוצרת חקלאית טרייה". מתוך 1,200 דולר לטון שמשלמים עבור הובלת פרחים באוויר, מסביר תירוש, 600 דולר נובעים ממחירו של הדלק.
"היום באוויר מוטסים בעיקר פרחים, שגם איתם אנחנו עושים מהלך גדול כדי להורידם לים, תות שדה, שגם אנחנו עושים מהלך גדול כדי להוריד, ייחורים, כבד אווז שעכשיו הולך להיעלם וקצת צמחים. במחיר של מאה דולר לחבית לא יהיה ייצוא באוויר חוץ מייחורים ופרחים יקרים".
 
כדי להמשיך את פיתוח ההובלה בים תירוש מספר, החברה היתה שמחה להרחיב את הצי שלה. "אנחנו נערכים ליום שעלויות בניית האוניות במספנות יהיה נמוך כדי לחשוב על אופציית רכישה. במחירים של היום אסור לנו להיכנס להרפתקאות כאלה, אבל כשזה יחזור למה שהיה לפני חמש או שש שנים זו בהחלט אופציה ריאלית". 
הראיון המלא מתפרסם במגזין port2port לחודש מרץ המופץ בימים אלה.