מנתונים ראשוניים של סיכומי 2005 עולה כי ערך היבוא בשנת 2005 (ללא יהלומים) הסתכם ב - 35.7 מיליארד $ לעומת כ - 32 מיליארד $ ב - 2004 גידול של כ - 11.5%.
בשנת 2005 הסתמנה מגמה של גידול מתון ביבוא מוצרים בני קיימא (למעט מכוניות ומקררים ווידאו) וזאת לאחר הגידול הגבוה ביבוא מוצרים בני קיימא בשנת 2004 שנבע מהשינוי בצריכה הפרטית שנרשמה בשנת 2004, כמו גם מהפחתת מיסי הקניה על מוצרי חשמל ואלקטרוניקה בראשית 2004. לפי אומדנים מוקדמים הצריכה הפרטית בשנת 2005 עלתה בכ- 4%.
הגידול ביבוא לא היה אחיד: ערך יבוא הרכב וחלקי חילוף עלה ב- 6% (ביבוא רכב נוסעים נרשמה ירידה של למעלה מ-2.3% ביבוא רכב מסחרי נרשמה עליה של 20% ); ביבוא מוצרי אלקטרוניקה נרשמה עליה בשיעור של למעלה מ-10%; יבוא סיגריות עלה בשיעור מתון יחסית של 3%; יבוא מוצרי חשמל "לבנים" עלה בשיעור מתון של כ- 3%.
היקף היבוא של מכוניות נוסעים בשנת 2005 הסתכם בכ- 137,000 מכוניות לעומת כ-140,000 אלף מכוניות בשנת 2004 - ירידה מתונה בשיעור של 2.3%. יש לציין כי ירידה זו באה לאחר עליה מתונה ביבוא כלי רכב בשנת 2004 ביחס לשנת 2003 - שנה בה נרשם היקף היבוא של מכוניות נוסעים הנמוך ביותר מזה כעשור.
מספר שינויים מבניים בענף הרכב השפיעו, יש להניח, לפחות בטווח הקצר על היקפי היבוא והתפלגות היבוא:
- ביטול עיוות המס ברכב שטח - השוואת מס הקניה על רכבי שטח (75%) שהוגדרו עד ראשית 2005 כרכב מסחרי, למס הקניה שהוטל בזמנו על רכב נוסעים פרטי (95%); יש להניח כי לפחות בחודשים שלאחר השינוי נרשמה הסטה לכיוון רכב יוקרתי פרטי, אם כי לאור הביקושים הגבוהים לרכבי שטח והתאמות שביצעו היבואנים, יש להניח כי כבר עתה התייצבו הביקושים לאחר "אפקט המס";
- ביטול האפשרות לקזז מע"מ תשומות בעת רכישת רכב מסחרי - החל מיולי 2005; היקף היבוא של רכב מסחרי הסתכם בשנת 2005 בכ-13,100 מכוניות - גידול של 18% לעומת 2004. בהשוואה לשיעור השינוי ביבוא רכב נוסעים (שכולל גם רכבי שטח), וכן השינויים בתוצר העיסקי, מובן כי להחלטה האמורה היתה השפעה מכרעת על היקף המכירות של רכב מסחרי בשנת 2005. יצויין כי בחודש מאי 2005 טרם כניסתה לתוקף של ההחלטה, התרכז שליש מהיבוא במהלך השנה כולה, כאשר יש להניח כי חלק מהעוסקים הקדימו רכישות שהיו אמורות להתבצע בהמשך השנה, אולם חלק מהעוסקים בחרו להקדים רכישות שכלל לא נועדו להתבצע בשנת 2005 וזאת אך ורק כדי ליהנות מההטבה במע"מ.
- הרפורמה במס הקניה על כלי רכב שהוכרזה בספטמבר 2005 - במסגרת רפורמה זו נקבעה תוכנית חומש במסגרתה יופחתו שיעורי המס על הרכב, יבוטלו הטבות המס לאיבזור בטיחותי בסיסי ויתווספו הטבות מס לאיבזור בטיחותי מתקדם יותר. הכרזת הרפורמה שנכנסה לתוקף רק ב-1 בדצמבר 2005 השפיעה במידה מסויימת על המכירות, למרות ניסיון של חלק מהיבואנים להיערך מבעוד מועד, שכן הציפיה להפחתת מחירים גברה על הבטחות היבואנים להפחית את המחירים או להעניק הטבות עוד טרם כניסתה לתוקף של הרפורמה. בחודש דצמבר 2005 נרשם היקף יבוא ניכר שגילם את ההמתנה של חלק מהציבור לירידות המחירים בעקבות הפחתת מיסי הקניה.
יצויין כי שער הדולר והיורו הממוצע בשנת 2005 היה דומה לשערים הממוצעים שהיו בשנת 2004 - אם כי לשינויים בשערי החליפין במהלך השנה יש חשיבות גדולה בהרבה מלשינויים הממוצעים. לפיכך, מגמת התחזקות היורו במהלך השנים האחרונות תרמה להמשך הירידה בחלקם של כלי הרכב המיובאים מאירופה, בעוד שבחלקם של כלי הרכב המיובאים ביין ובדולר - למרות התחזקות הדולר בחודשים האחרונים - חלה עליה.
בשאר מוצרי בני הקיימא חל גידול מתון יחסית ביבוא בשנת 2005 לעומת 2004: יבוא מכשירי DVD עלה ב - 17%; יבוא מייבשי כביסה עלה ב - 8%; יבוא מדיחי כלים עלה ב - 6%; יבוא טלויזיות גדל ב-5%; יבוא מקררים נשאר ללא שינוי.
יש לזכור כי התרומה המצטברת ממכשירי חשמל ואלקטרוניקה להכנסות המדינה אינה גבוהה לאור שיעורי המס הנמוכים יחסית במוצרים אלה.
11.5% גידול בערך היבוא ב- 2005
בשנת 2005 הסתמנה מגמה של גידול מתון ביבוא מוצרים בני קיימא וזאת לאחר הגידול הגבוה ביבוא מוצרים בני קיימא בשנת 2004 שנבע מהשינוי בצריכה הפרטית שנרשמה בשנת 2004, כמו גם מהפחתת מיסי הקניה על מוצרי חשמל ואלקטרוניקה בראשית 2004
00:00 ,09.01.2006
עשוי לעניין אותך
המכס לקראת מעבר לשידור אלקטרוני למצהרים
אוריאל לין לאולמרט: גיבוי בהעברת תקציב 2006 במהירות האפשרית
גידול של 5.8% ביצוא יהלומים (נטו) מלוטשים בשנת 2005
החברות העומדות בראש רשימת יצואני היהלומים המלוטשים לשנת 2005
מכון התקנים הישראלי הקים מרכז שירות חדש ליבואנים של מוצרי אלקטרוניקה

אירועי שת"פ ישראלי בצכיה, בולגריה, ובתורכיה