איזי בורוביץ: הפרטת 'אל-על' באמצעות הנפקה הייתה טעות - מוטב היה להפריט באמצעות מכרז

"בקרוב יופעל הקו לטשקנט שיאפשר טיסות המשך למזרח בתעריף נמוך מהקיים". "למרות שמגיע צל"ש לשר האוצר, שר התחבורה ולרשות החברות הממשלתיות, שהצליחו להפריט את 'אל-על' אחרי 20 שנה של דיבורים, הרי הפרטת חברת התעופה הלאומית


00:00 ,25.06.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
"בקרוב יופעל הקו לטשקנט שיאפשר טיסות המשך למזרח בתעריף נמוך מהקיים"

"למרות שמגיע צל"ש לשר האוצר, שר התחבורה ולרשות החברות הממשלתיות, שהצליחו להפריט את 'אל-על' אחרי 20 שנה של דיבורים, הרי הפרטת חברת התעופה הלאומית באמצעות הנפקה הייתה טעות ומוטב היה לבצע את ההפרטה באמצעות מכרז." כך אמר מנכ"ל חברת 'ארקיע', פרופ' ישראל (איזי) בורוביץ, בהופעה בפני חברי 'פורום מנהלי העתיד' של המרכז הישראלי לניהול (המי"ל), בה דיבר על תהליך ההפרטה של "אל-על" ועתיד ענף התעופה בארץ. חברי הפורום, המאגד מנהלים צעירים בראשית דרכם המקצועית, התארחו קודם לכן במשרדי 'ארקיע' בת"א וסיירו במתקני החברה.

פרופ' איזי בורוביץ אמר, כי נוצר מצב אבסורדי שבו מי שהשקיע ברכישת מניות ואופציות 'אל-על' לא יוכל לתרגם את השקעתו להשפעה ניהולית, שכן ע"פ תנאי ההסכם בין הממשלה, העובדים והבנקים הנושים, ובמיוחד בנק הפועלים שהוא הנושה הגדול ביותר, האופציות ארוכות הטווח המהוות 50% מההנפקה, לא יימכרו עד דצמבר 2004. כלומר, ההחלטה על ההנפקה האמיתית נדחית עד לתאריך זה. לדבריו, זוהי "הנפקה עקומה" ועובדה היא שמשקיעים פיננסיים לא רכשו מניות בהנפקה, אלא רק גורמים אינטרסנטיים, שרק חלקם התפרסמו. מוטב היה שהבנקים ינהלו מו"מ עם הרוכש העתידי ויסכמו כבר עתה את כל מבנה הרכישה, לרבות הטיפול בחובות העבר.

עוד הוסיף בורוביץ: "היה לנו חשוב להשתתף בהנפקה גם מנימוקים תדמיתיים, שכן אנו חברה ציבורית הפועלת בענף התעופה. יש לנו עדיין אופציה לקניית 'אל-על'. אפשר להפוך אותה לחברה רווחית אם ייושם בה מודל 'ארקיע' של שותפויות אסטרטגיות בכל תחומי התיירות, ולא רק בתעופה נטו, כולל חיפוש הזדמנויות וניצול תשתיות קיימות להגדלת הרווחים וערך מוסף, ללא הגדלת תקורות. היום אי-אפשר להרוויח רק מתעופה, כי המרווחים בענף מצומצמים וכולם בה מרוויחים מלבד המפעיל עצמו."

מנכ"ל 'ארקיע' ציין, כי בקרוב מאוד יופעל הקו של החברה לטשקנט שיאפשר טיסות המשך למזרח ולהודו בתעריפים נמוכים של 20%-30% מהתעריף הקיים. בפתיחת הקו חל עיכוב מסויים בגלל מגפת הסארס ועתה עם סיומה ניתן יהיה להפעילו. בורוביץ אף הדגיש, כי 'ארקיע' ממשיכה להפעיל את הקו לעמאן, למרות מיעוט הנוסעים, כדי לא לאפשר למתחרים לטעון שמסירת קווים בינלאומיים לידיים פרטיות פוגעות בתעופה הלאומית.

בהציגו את האסטרטגיה העתידית של 'ארקיע' ציין פרופ' בורוביץ, כי אין בכוונת החברה לגדול אלא להישאר חברת תעופה קטנה ואזורית המפעילה קווי טיסה בטווח של 4-5 שעות טיסה מישראל. לדבריו, בענף התעופה יש שתי אופציות בלבד: להיות חברת תעופה גדולה המחוברת ברשת עולמית, או להיות חברת תעופה קטנה ונישתית. האופציה של חברת תעופה בינונית, אותה ניסתה 'אל-על', איננה עובדת.

מנכ"ל 'ארקיע' צופה שעם חידוש הפעילות הכלכלית באזור הענף הראשון שירוויח מכך תהיה התעופה האזרחית וזאת משום שהתשתית התחבורתית הקרקעית באזור עודנה מפגרת ואין לה חלופות אלא באמצעות טיסות. זו גם הסיבה, לדבריו, מדוע 'ארקיע' שומרת על נוכחות בנמלי חיפה, ת"א ואילת.