אל על: נחתם הסכם היסטורי המסדיר תנאי העסקת הטייסים

לאחר יותר משנה של מו״מ נחתם הסכם המסדיר את תנאי העסקתם של כ-600 טייסי וטייסות אל על, מתאים אותם לתקנות הטייס הבינלאומיות החדשות ומאפשר לחברה לייעל את פעולותיה. תוקפו של ההסכם שש שנים והוא כולל בין היתר עדכוני שכר, פיצוי על פעילות בשבת וחג ומענקי עמידה ביע


12:23 ,29.10.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחר יותר משנה של משא ומתן נחתם היום (ב׳) לפנות בוקר ההסכם המסדיר את תנאי העסקתם של כ-600 טייסי וטייסות החברה. ההסכם נחתם בבית ההסתדרות במעמד מנכ״ל אל על גונן אוסישקין, יו״ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי, יו״ר נציגות עובדי אל על אבי אייזנר ונציגות העובדים ויו״ר ועד הטייסים רן אלקבץ. המשא ומתן בין הצדדים לווה על ידי המגשר עמוס גבריאלי ובמעורבותם של  יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו״ר דירקטוריון אל על אלי דפס.

 

ההסכם, שתוקפו שש שנים החל מ-1 בנובמבר, נוסח על רקע כניסתן לתוקף של תקנות הטייס הבינלאומיות החדשות (FTL - Flight Time Limitation) המחייבות את אל על, כמו את שאר חברות התעופה הפועלות בישראל. עיקר התקנות עוסקות בזמני העבודה והמנוחה של הטייסים במהלך חודש נתון. ההסכם נחתם אף לאור הצורך להסדיר את מהלך התייעלותה של אל על נוכח התקנות החדשות.

 

הלכה למעשה, ההסכם מעדכן את כל אופן הפעלתם והשתכרותם של טייסי אל על, לראשונה מזה עשרות שנים. בין היתר בוטלו שיטות ההפעלה, הפיצויים והתמריצים הכלכליים הנהוגים בקרב מגזר הטייסים בחברה ואשר אינם תקפים ומתאימים עוד נוכח תחולת תקנות הטיס החדשות. במסגרת ההסכם נקבעה שיטת פיצויים ותמריצים כלכליים חדשה לפעילות טייסי החברה, בהתאם לתקנות החדשות ולדרישות המסחריות של אל על בעידן ׳השמיים הפתוחים׳.

 

שיטת ההפעלה החדשה כוללת, בין היתר, עדכון והעלאות שכר, פיצוי כלכלי בגין פעילות בשבת ובחג ומענקים כספיים בגין עמידה ביעדי תכנון פעילות אישית של כל טייס וטייס. כמו כן הוגדרו ועודכנו מחדש כל המונחים המקצועיים הבסיסיים המלווים את לוח הפעילות של הטייסים.

 

יו״ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מסר: ״מדובר בהסכם חשוב המהווה נקודת ציון היסטורית עבור אל על, ואני מבקש לחזק את כל השותפים למהלך, בראשם יו״ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי אשר הוביל את המו״מ בנחישות ובמקצועיות רבה, וכן את יו״ר ועד אצ״א רן אלקבץ, יו״ר נציגות עובדי אל על אבי אייזנר וכל אחד מחברי נציגות העובדים אשר דאגו לאיזונים לטובת כלל עובדי החברה. דרך מו״מ מורכב ומאומץ, הגענו להסכמות אשר יטיבו עם העובדים והעובדות של חברת התעופה הגדולה בישראל, אך לא פחות מכך גם עם החברה ועם לקוחותיה. עובדי אל על הם עובדים מסורים מהמעלה הראשונה שנדרשים לעבודה מאתגרת, מורכבת ובעלת אחריות גדולה, ואני מברך על כך שכל הצדדים הבינו את חשיבותו הרבה של ההסכם״.

 

יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי: ״החתימה על ההסכם הינה הישג משמעותי לעובדי אל על  ולהנהלת החברה, לאור השינויים בתנאי העסקתם ואורחות חייהם של הטייסים. מדובר בהסכם מאוזן המאפשר לחברה לנהל את הטיסות בצורה היעילה ביותר מחד, ומאידך מקנה לטייסים את המנוחה החוקית המגיעה להם, מבלי לפגוע בשכרם״.

 

יו״ר ועד טייסי אל על, רן אלקבץ: ״חתמנו היום על הסכם עבודה חדש לטייסי אל על שהוא בשורה לחברה, לטייסים ולנוסעים. לאחר כשנה של מו״מ אינטנסיבי באמצעות המגשר עו״ד עמוס גבריאלי, ובסיועם של יו״ר הסתדרות אבי ניסנקורן ויו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, צלח בידנו לגבש הסכם בו כל הצדדים יצאו נשכרים. זהו הסכם מאוזן וארוך טווח המייעל במידה משמעותית את עבודת הטייסים בחברה, מבטיח להנהלה את הגמישות התפעולית הנחוצה לה בימים אלה, ומאפשר לחברה לעמוד בתקנות המנוחה החדשות תוך שהוא מחזק את האיתנות הפיננסית שלה בזכות חיסכון של עשרות מיליוני שקלים. אבקש להודות לבעלים ולהנהלת החברה, בראשות המנכ״ל גונן אוסישקין, אשר השקיעה מאמצים רבים בגיבושו של ההסכם החדש״.

 

גונן אוסישקין, מנכ״ל אל על, הוציא הבוקר איגרת לכלל עובדי החברה בה בישר להם על חתימת ההסכם הקיבוצי וכתב כי ״ההסכם הוא צעד ראשון וחשוב, אבן דרך הכרחית בדרך להתמודדות עם האתגרים שלפנינו. מדיניות השמים הפתוחים מביאה לתחרות פרועה מאוד בנתב״ג. חדשות לבקרים אנו מתבשרים על חברות תעופה חדשות המגיעות לישראל ואם לא די בכך מחירי הדלק גבוהים מאוד ואליהם מצטרף רצף החלטות רגולטוריות המקשות עלינו להתמודד, כאשר בחלק מהמקרים ידינו כבולות והתחרות אינה שיוויונית והוגנת. המציאות מחייבת את כולנו לשנות את התרבות הארגונית ואת הדרך בה אנו מתנהלים, זאת כדי להבטיח את עתידה של אל על. אני  מאמין כי יחד נדע להתמודד עם כל איום, עם כל אתגר ולצאת מהתחרות מנצחים כשידנו על העליונה.

 

״ההסכם שנחתם מבוסס על התייעלות משמעותית ומאפשר הפעלה מסחרית יעילה של החברה, לצד שיפור באורחות החיים של הטייסים. ההסכם מאפשר לחברה ולטייסיה, לבצע את ההתאמות הנדרשות כפועל יוצא מתקנות הטיס החדשות שאומצו ע״י מדינת ישראל ולמעשה מאפשר לנו לפעול בצורה טובה יותר, גם בעידן החדש של כניסת התקנות החדשות לתוקף. אני מאמין כי החל מרגע זה, כולנו מחויבים עוד יותר לביצוע כל המשימות ולהצלחת התוכנית המסחרית של אל על.

 

״אני מבקש להודות לכל מי שנטלו חלק בשיח במהלך החודשים האחרונים משני הצדדים ובראשם לרן אלקבץ, יו״ר נציגי הטייסים בנציגות העובדים ויהודית גריסרו, סמנכ״לית משאבי אנוש ומינהל״.

 

לגיבוש ההסכם היו שותפים מצד ההסתדרות גם ממונה חטיבה ארצית באיגוד עובדי התחבורה עו״ד רועי בלטינטל, עורכות הדין ליאורה סידי והילה גבר מהלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, ונציגי אגף הפנסיה בהסתדרות בראשות מיה פרי-אלתרמן. חברי ועד נוספים השותפים למשא ומתן הינם איל מגל, ערן שחורי, רועי גיל, אילן פייר ואלעד רוטשילד.